آغاز پایش جمعیت یوزپلنگ‌ها در توران سمنان؛ تنها زادگاه زادآور یوز در جهان

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: پایش گونه ارزشمند و در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود، به عنوان تنها زادگاه زادآور یوز، با کمک کارشناسان و دوستداران محیط زیست در حال انجام است.

بهرامعلی ظاهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دوربین‌گذاری در مناطق مختلف پارک ملی توران در شاهرود به منظور شمارش جمعیت یوزپلنگ آسیایی انجام شد و هم اکنون محیط‌بانان با مشارکت دوستداران محیط زیست با بررسی تصاویر و مشاهدات در حال ثبت داده‌ها هستند.

به گفته وی، در مناطق زادگاه یوزپلنگ آسیایی دوربین تله‌ای به کار گرفته شده و به طور مثال یک دوربین ۱۱ تصویر از قلاده یوزپلنگ ثبت می‌کند و هنگام تطبیق عکس‌ها مشخص می‌شود تمام ۱۱ عکس مربوط به یک قلاده یوزپلنگ است یا تفاوت دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حدود یک ماه و نیم دیگر برای پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در زادگاهش پارک ملی توران زمان لازم باشد.

آغاز پایش جمعیت یوزپلنگ‌ها در توران سمنان؛ تنها زادگاه زادآور یوز در جهان

پارک ملی توران تنها زادگاه زادآور یوز در جهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با بیان اینکه پارک ملی توران تنها زادگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در جهان است، اضافه کرد: پس از تکمیل بررسی‌ها نتیجه مشاهدات و دستاوردها در زمینه جمعیت یوزپلنگ‌ها در پارک ملی توران به افکار عمومی در کشور و عرصه بین‌الملل اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران قلمرو خود را علامت‌گذاری می کنند و از دیگر راه‌های شمارش یوزپلنگ‌ها توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست است.

حفاظت محیط‌زیست بر اساس شواهد موجود به صورت تقریبی می‌تواند حدس بزند چند قلاده در طبیعت وجود دارد، اما نکته مهم این است که این گونه انقراض‌یافته و تعداد آن کمتر از ۵۰ قلاده است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای «در خطر انقراض» است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته است و اکنون مسوولان و متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال و دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha