به خاطر یک لیتر بنزین

تهران- ایرنا- از قدیم گفته‌اند «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است» حالا حکایت دو برادر شهید است که ساعت‌ها می‌توان پای درد دل‌های مادر شهیدان نعمتی جم نشست ولی همین یک کار «مرتضی» درسی برای همه مسئولان و کارگزاران است که به خاطر یک لیتر بنزین بیت‌المال، خودش را به آب و آتش می‌زد. 

از شاگردان استاد سیدمحسن موسوی بلده بودند که جلسات قرآنش در خیابان ایران تشکیل می شد و هنوز هم برقرار است و قاریانی تربیت می شوند که برخی به مقام های کشوری و بین المللی رسیده اند. رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ که به همراه تعدادی از فعالان قرآنی به خدمت فاطمه سپنج خوی مادر شهیدان مصطفی و مرتضی نعمتی جم رسیده به ویژگی این دو شهید اشاره می کند که در جلسات قرآنی حضور پیدا می کردند؛ شهیدانی که با هم به جبهه اعزام شدند و با هم به ملاقات خدا رفتند.

قربانی که اوایل امسال مدال خادم قرآنی را از آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دریافت کرده، اضافه می کند که «اکنون هم در جلسات قرآنی استاد موسوی یاد این دو شهید برقرار است. چون استا نام هایشان را قرائت می کند و شرکت کنندگان در جلسه به جای آن ها حاضری می زنند».

به خاطر یک لیتر بنزین

خانه شهیدان بیشتر به حسینیه شبیه است تا خانه. چون قرآن های چیده شده در داخل قفسه و تعدادی مفاتیح و قرآن که روی میز عسلی است، حکایت از معنویتی مضاعف از خانه شهید دارد. حالا دهه کرامت است و حال و هوای حاضران در جلسه هم امام رضایی شده است. مادر شهیدان قبل از این که به خاطرات دو پسرش بپردازد، گفت که بیش از ۴۰ سال است که منزلشان محلی برای برگزاری جلسات قرآن و دعا و تفسیر است.

دستگاه اکو و پایه های بلندگو هم شاهدی دیگر بر این مدعاست و همین مساله باعث شد تا این پیشنهاد مطرح شود که استاد حمیدرضا احمدی‌وفا با بلندگو به تلاوت آیاتی از قرآن بپردازد ولی چون مادر شهیدان سررشته ای از دم و دستگاه نداشت و پسر دیگرش هم به خاطر یک کار اداری نتوانسته بود در این جلسه حاضر شود، قرار شد احمدی وفا بدون بلندگو قرآن بخواند که یکی از حاضران گفت صدای استاد به قدری بلند و قوی است که نیازی به بلندگو ندارد.

به خاطر یک لیتر بنزین

حالا اگر شما هم خواستید سه دقیقه مستند از این برنامه را ببینید، حواستان به صدای استاد باشد. چون صدای مادر و خواهر شهیدان به اندازه کافی بلند نیست ولی تلاوت احمدی وفا باعث شده تا صداهای این مستند تناسبی با هم نداشته باشد. با این حال تلاوت قرآن را در پایان مستند قرار دادیم که آیه ۲۳ سوره احزاب را تلاوت می کند؛ همان آیه ای که برخی از مفسران می گویند در شان حضرت حمزه عموی پیامبر(ص) و امیرمومنان (ع) نازل شده است. حمزه به عهد خود وفا کرد و به شهادت رسید و حضرت علی(ع) در انتظار شهادت.

خانم سپنج خوی از مرتضی و مصطفایش گفت که هر دو از کوچکی در هیات بزرگ شده بودند. از سه سالگی بیرق به دست می گرفتند و در جلوی هیات حرکت می کردند. مصطفی که متولد دوم اردیبهشت سال ۳۲ بود و رشته فیزیک خوانده بود، شخصیتی آرام داشت و مرتضی هم مهندس مکانیک بود که در ۲۶ اسفند ۳۵ به دنیا آمده بود.

مادر گفت که هر دو در کلاس های قرآن شرکت می کردند و یکی از مشوق ها هم خودش بوده و هنگامی که می خواسته به آن ها جایزه بدهد، هدایایی را زیر بالش آن ها می گذاشته و صبح که بچه ها بیدار می شدند و هدایا را می دیدند، می گفته «وقتی شما خواب بودید، فرشته ها برای شما هدیه آوردند.»

به خاطر یک لیتر بنزین

او که می گفت «من با این دو پسر زندگی می کنم» درباره شهادت فرزندانش گفت که مصطفی در سپاه و جهاد مشغول بود و مرتضی به جهاد رفت. در ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۰ هر دو با هم به جبهه رفتند و در چهارم فروردین ۶۱ در عملیات فتح‌المبین در تنگه رقابیه شهید شدند. نحوه شهادت هم این گونه بوده که یک آرپی‌جی به خودروی آنها خورده و هر دو با هم در آتش سوختند.

تصویری از محمد نعمتی جم پدر این دو دسته گل در اتاق نصب شده بود که در بیمارستان بود درحالی که رهبر انقلاب بر سر این پدر بوسه می زد و هنگامی که از این تصویر سوال کردیم، مشخص شد که حضرت آقا در سال ۹۴ به مناسبت روز جانباز دیداری با جانبازان و خانواده های شهدایی که در بیمارستان خاتم الانبیاء بستری بودند، داشته و به عیادت آنان رفته بود.

ملیحه نعمتی جم خواهر شهیدان گفت که بزرگتر از مرتضی و کوچکتر از مصطفی است و خاطرات آن زمان را هنوز به خاطر دارد. مثلا مصطفی درباره ضرورت حضور در مناطق جنگی گفته بود که اگر «ما به جبهه نرویم، روزگاری می رسد که به خاطر عدم حضورمان حسرت بخوریم و پشیمان شویم» یا درباره حساسیت مرتضی سخن گفت که چگونه حواسش حتی به یک لیتر بنزین بوده که مبادا روز قیامت به خاطر بیت المال بازخواست شود.

به خاطر یک لیتر بنزین

احمدی وفا که برای حضور در برنامه ای دیگر، از مادر شهیدان رخصت خواست، گفت که چند روز دیگر به پابوس حرم امام رضا (ع) می رود و فراموش نخواهد کرد که به نیابت از این مادر و دردانه های شهیدش در حرم علی بن موسی الرضا(ع) زیارت امین الله بخواند.

صحبت از قرآن خواندن شهیدان نعمتی جم به میان آمد که اینجا هم همچون بسیاری از شهیدان قرآنی نه نواری موجود است و نه صدایی. مادر شهیدان گفت که نواری از پسرانم ندارم ولی ضبط صوتشان هست.

در این دیدار گرم و صمیمی احمد لطفی از کنگره ملی شهدای پایتخت، محمدحسین رضوانی به نمایندگی از اتحادیه موسسات قرآنی، مهدی عیوض‌زاده از امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمد مشفق از سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ،سمیرا قنبری تهیه کننده برنامه در رادیو قرآن و امیرسجاد دبیریان خبرنگار ایکنا هم حضور داشتند که اگر فرصت داشتید، گزارش توصیفی خبرنگار ایکنا را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha