۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۱۳
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85478732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایرلند درصدد به رسمیت شناختن کشور فلسطین

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۱۳
کد خبر: 85478732
ایرلند درصدد به رسمیت شناختن کشور فلسطین

تهران- ایرنا- مایک مارتین وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد که کشورش تا قبل از پایان ماه جاری میلادی (۳۱ می / ۱۱ خرداد) کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از الجزیره، وزیر خارجه ایرلند پیش تر نیز با استقبال از تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد تصریح کرده بود که زمان تعیین سرنوشت مردم این کشور فرا رسیده است.

مارتین با صدور بیانیه‌ای، گفت: من از اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه عضویت فلسطین در این سازمان را با اکثریت قاطع به تصویب رساند، استقبال می کنم و مفتخرم که ایرلند در حمایت از این قطعنامه و رای مثبت آن، نقش رهبری ایفا کرد.

وی افزود: جامعه بین‌الملل باید به صراحت اعلام کند که زمان اقدام‌های ملموس و غیرقابل بازگشت برای حمایت از حق برابر برای امنیت، عزت و تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین و (رژیم) اسرائیل فرا رسیده است.

وزیر خارجه ایرلند اضافه کرد: من در مورد چالشی که تبدیل این قطعنامه به واقعیت خواهد داشت، دچار توهم نیستم، راه طولانی در پیش است؛ اما در رای‌گیری روز جمعه، صدای جهان را شنیدیم که به صراحت اعلام کرد زمان آن فرا رسیده که فلسطین جایگاه واقعی خود را در میان ملت‌های جهان کسب کند.

به گزارش ایرنا، قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد.

این قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات ویژه‌ای می‌دهد و از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین را برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد به طور مطلوب بازنگری کند.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است و سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند. این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس این قطعنامه پرداخت که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می‌دهد.

با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شد.

اسپانیا، مالت و اسلوونی نیز پیش تر اعلام کردند که قصد دارند تا ۲۱ می ۲۰۲۴ (۱ خرداد ۱۴۰۳) کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha