معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

تهران- ایرنا- روزهای پرکار اردیبهشت برای آموزش عالی رسید و دانشگاهیان ضمن برگزاری وظایف معمول و برپایی کلاس‌ها، در نشست‌ها و همایش‌های مختلف شرکت کردند، انتصاب معاونت جدید آموزشی در این وزارتخانه نیز از جمله مهم‌ترین اخبار آن طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آموزش عالی روزهای پایانی دومین ماه سال را نیز با تلاش و برگزاری برنامه‌های زیادی گذراند. در این هفته هم گردهم‌آیی‌های علمی؛ مانند بیست‌ودومین کنگره بین‌المللی انجمن شیمی ایران، سی و دومین کنفرانس ملی مهندسی برق ایران و نوزدهمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع ایران برگزار شد، هم سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور برای اولین بار روبروی خبرنگاران نشست و سوالات آنان را در مورد اساسنامه این سازمان پاسخ داد.

همچنین نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی برگزار شد، جشنواره دریچه عتف نیز به کار خود پایان داد و از روابط عمومی‌ها و رسانه‌های برتر حوزه آموزش عالی تجلیل شد.

اما شاید مهم‌ترین خبر تغییر معاونت آموزشی وزارت علوم بود که اواخر وقت دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) منتشر شد و به این شکل قاسم عموعابدینی که از اسفند ۱۴۰۰ سکاندار این معاونت مهم در وزارت علوم بود جای خود را به روح‌الله رازینی داد. رازینی نیز از اردیبهشت ۱۴۰۱ به عنوان رییس مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم منصوب شده بود.

رییس دانشگاه تهران هم نشستی با خبرنگاران داشت و برنامه های آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران را تشریح کرد که قرار است در این دانشگاه روز سه‌شنبه (هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳) در این دانشگاه و با حضور مسوولان، اساتید ایرانی و خارجی افتتاح می‌شود.

سیدمحمد مقیمی اظهار داشت: پیرو مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است و همچنین با عنایت به مصوبه جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ به ریاست رییس‌جمهور مبنی بر «واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران» که از تأسیس جندی‌شاپور آغاز و به این دانشگاه منتهی می‌شود، آیین افتتاحیه این بزرگداشت هشتم خرداد ماه در محل مصلی دانشگاه و با حضور پنج هزار نفر از ذی‌نفعان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه تهران افزود: سلسله رویدادهای این رویداد تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

گزارش کاملی از این نشست را اینجا بخوانید.

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی

دانشگاه غیردولتی خاتم نیز طی هفته گذشته میزبان نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی با حضور وزیر علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم و مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم بود.

وزیر علوم در این مجمع اظهار داشت: در بازنگری ضوابط مربوط به موسسات آموزش عالی غیردولتی باید ضوابط خاص این موسسات را در نظر بگیریم. موسسات آموزش عالی غیر دولتی، امکانات و اعتبار موسسات آموزش عالی دولتی را ندارند و نحوه اداره متفاوتی دارند برای نمونه در استخدام اعضای هیئت علمی و نحوه مدیریت باید متفاوت باشند.

محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: بیشتر موسسان و هیات مدیره موسسات آموزش عالی، افراد پیشکسوت و باتجربه هستند و تعیین سقف سنی برای مدیریت این موسسات آنها را با مشکل مواجه می کند.

وزیر علوم گفت: اگر می‌خواهیم شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به مردم فشار نیاورد و هزینه‌ای که از دانشجو مطالبه می‌کنیم، زیاد نباشد، نباید استادان دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به همان شیوه دانشگاه‌های دولتی جذب شوند.

زلفی گل گفت: ملاک ما در ارزیابی دانشگاه‌ها قانون است و اساسنامه مصوب مشخص می کند هر دانشگاهی در چه حوزه ای و تا چه مقطعی می تواند دانشجو پذیرش کند.

وی افزود: اگر براساس اساسنامه تحلیل کنیم دانشگاه پیام نور نمی تواند رشته مهندسی نفت راه اندازی کند یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که وظیفه مهارت آموزی به معلمان را برعهده دارد نباید دانشجوی ارشد و دکترا تربیت کند.

زلفی‌گل با اشاره به انتصاب روح‌الله رازینی در سمت معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: از دکتر رازینی می‌خواهم در بازنگری ضوابط موسسات آموزش عالی غیر دولتی به گونه ای عمل شود که هم منافع جامعه و عموم مردم و هم منافع موسسات تامین شود.

وی تاکید کرد: نباید به سمت تقابل نظام های دانشگاهی برویم؛ بلکه باید دنبال تعامل باشیم. دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، فنی و حرفه ای و علمی کاربردی و پیام نور کار مخصوص خود را می‌کنند، نباید وارد بازی تقابل شد. در تقابل ضرر است و سود نیست.

زلفی گل در بخش دیگر سخنان خود گفت: باید روسای دانشگاه‌ها را توجیه کنیم که وزارت علوم فقط برای دانشگاه‌های دولتی نیست، بلکه این امر بحثی حاکمیتی است و وزارت علوم وظیفه دارد همه بخش‌ها را ببیند. اصل سی‌ام قانون اساسی می‌گوید آموزش عالی رایگان تا سر حد خودکفایی باید ارائه شود. از این رو باید مشخص کرد این "سر حد خودکفایی" کجاست؟. از طرف دیگر رهبری معظم انقلاب فرمودند ما نباید فارغ التحصیل عصبانی بیکار تربیت کنیم. با در کنار هم قرار دادن این دو موضوع این سوال پیش می‌آید که آیا ما باید به هر میزانی که تقاضا وجود دارد دانشجو تربیت کنیم و توسعه دهیم؟

وی همچنین با اشاره به اقدام دانشگاه‌های دولتی که اقدام به راه اندازی پردیس و اخذ شهریه از دانشجویان می‌کنند، متذکر شد: اگر بخش غیردولتی داریم دیگر دانشگاهای دولتی این کار را بکنند.

معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این مجمع با بیان اینکه همه زیر نظام ها جزیی از آموزش عالی هستند گفت: نقش موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی را در نظام آموزش باور داریم و رویکرد ما در قبال این موسسات ، حمایتی و صیانتی است

رازینی اظهار داشت: اعتقاد داریم هر زیر نظامی که تاکنون در آموزش عالی پی ریزی شده است برای پاسخ به نیازی بوده است و وجود آن ضروری است و زیر نظام آموزش عالی غیر دولتی نیز اینگونه است.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر بازنگری ضوابط و ماموریت موسسات آموزش عالی غیر دولتی مطابق شرایط روز گفت: حتما این بازبینی با مشارکت خود موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی صورت خواهد گرفت.

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

اولین نشست سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز در اولین نشست با خبرنگاران این سازمان جدید را دارای دو بال توصیف کرد و گفت: ارزیابی داوطلبان و سنجش کیفیت و اعتبارسنجی آموزش‌ها و اسناد بالادستی وزارتخانه ها از وظایف این سازمان جدید است.

عبدالرسول پورعباس اظهار داشت: از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره سه ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. بعد از طی این مرحله، اساسنامه آن به شورای معین در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع و پس از آن در صحن این شورا به تصویب رسید.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درمورد علت طی شدن این مراحل گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی قرار است تغییرات و اتفاقات گسترده ای بیافتد، البته در ۴۰ سال اول، تحولات خوبی در آموزش عالی از جهت کمی شاهد بودیم، اما باید علاوه بر تضمین کمییت، اعتبارسنجی کیفیت هم داشته باشیم تا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین المللی قابل رقابت با مراکز آموزش عالی دنیا داشته باشند.

پورعباس یادآور شد: همچنین موضوع هدایت شغلی و هدایت تحصیلی مطرح است به طوری که همه داده های آموزشی فرهنگی جامعه را رصد کند، بنابراین همه این ضرورت ها منجر به نگاهی جدید درحوزه سنجش شد.

گزارش کاملی از این نشست را اینجا بخوانید.

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

طرح‌های راهبردی‌تحولی ستاد وزارت علوم رونمایی شد

حدود ۸۰ طرح راهبردی‌تحولی از بیش از ۲۵ واحد تصمیم گیری راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در شورای معاونان این وزارتخانه رونمایی شد و وزیر علوم در این جلسه بر ضرورت وجود چنین سندی در این وزارتخانه تأکید و اشاره کرد که بسیاری از اقدامات صورت گرفته وزارتخانه در سال‌های اخیر با رویکرد تحولی بوده و این مسیر در سال‌های آتی نیز ادامه دارد.

الحاق دانشگاه صنایع و معادن با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز از الحاق دانشگاه صنایع و معادن متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت با این دانشگاه خبر داد.

امیررضا شاهانی درباره الحاق دانشگاه صنایع و معادن به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه صنایع و معادن متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ بر اساس تصمیم هیأت وزیران و شورای عالی گسترش وزارت علوم به جمع ۱۱ مرکز آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اضافه شد.

وی افزود: براساس مصوبه ۱۳۹۰ هیأت وزیران و حکم قضایی دیوان عدالت اداری باید دانشگاه صنایع و معادن با همه اموال، املاک و تجهیزات به وزارت علوم تحقیقات و فناوری منتقل شود که در حال حاضر تحقق یافت.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرِالدین طوسی به فعالیت آموزشی فعالی دانشگاه صنایع و معادن اشاره کرد و افزود: پیش از این دانشگاه صنایع و معادن در رشته‌های مهندسی و مواد دانشجو می‌گرفته اما طی سال های اخیر پذیرش دانشجو نداشته است و صرفاً فعالیت‌های آموزشی آزاد انجام داده است.

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

جشنواره کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار می‌شود/ دانشگاه علامه میزبان «برهان»

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: دانشگاه علامه طباطبائی مجری و میزبان سومین دوره از جشنواره برهان خواهد بود و در دو مرحله تقدیر از بهترین کرسی‌ها، رویداد توانمندسازی و بازنمایی کرسی‌ها در فضای رقابتی برگزار می شود.

محمد مهدی ذوالفقارزاده درمورد جشنواره برهان گفت: این جشنواره در سال های ۹۵ و ۹۸ در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف برگزار شده است. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی در شیوه نامه آغاز شد و فرایند اجرایی آن از دی ماه سال گذشته آغاز شده است. جشنواره برهان مخصوص دانشگاه‌های وزارت علوم است که در سال‌های گذشته در فضای کرسی‌های آزاد اندیشی فعال بوده‌اند.

وی افزود: با بازنگری جدی شیوه‌نامه، به رویکردهای جدیدی در این حوزه رسیدیم و می‌خواستیم به واسطه برگزاری کرسی‌ها جریان زنده ای را که در این خصوص در دانشگاه‌ها جاری و ساری است، فارغ از جریان رقابتی و نمایشی، بازنمایی کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به جشنواره تمام شده است و در حال حاضر در مرحله داوری آثار هستیم. تاکنون تعداد ۵۷۱ اثر از سوی دانشگاه‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و دانشگاه علامه طباطبائی مجری و میزبان این دوره از جشنواره خواهد بود.

ذوالفقارزاده خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، تعداد سه هزار و ۴۴۷ کرسی آزاداندیشی در مجموع دانشگاه‌های کشور برگزار شد. پس از پایان یافتن فرایند داوری، در مرحله دوم یک سری رویدادهای گفت و گو محور از جمله کرسی‌ها به منصه ظهور می رسند که قدرت مناظره و استدلال را در دانشجویان افزایش می دهند.

براساس اعلام وزارت علوم، جشنواره برهان در دو مرحله تقدیر از بهترین کرسی‌ها، رویداد توانمند سازی و بازنمایی کرسی‌ها در فضای رقابتی برگزار می شود.

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

صعود ۸ پله‌ای دانشگاه صنعتی شریف در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

دانشگاه صنعتی شریف بر اساس آخرین رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ با صعود هشت پله‌ای خود در جایگاه ۵۶ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت. بر اساس تازه‌ترین رتبه‌بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۴، دانشگاه صنعتی شریف با هشت پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه ۵۶ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت.

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که بر اساس پنج شاخص کلی آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت به ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها می پردازد. این نظام رتبه بندی از سال ۲۰۱۳ علاوه بر رتبه بندی جهانی، به طور جداگانه دانشگاه‌های آسیایی را رتبه بندی می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha