بودجه امور فرهنگی ۴۰ درصد افزایش یافت+ فیلم

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 85477098
بودجه امور فرهنگی ۴۰ درصد افزایش یافت+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۴۰ درصدی بودجه امور فرهنگی خبر داد و گفت: امسال ۳۶ همت جدای از جدول هفت به امور فرهنگی اختصاص دادیم. 

مهدی حسین‌زاده‌یزدی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: امسال، سال فرهنگ است. چون اتفاقات خوبی در بحث فرهنگ در حال رخ دادن است. امسال در بند ب تبصره ۱۳، جدول ۱۲ قانون بودجه، حدود ۳۶ همت برای فرهنگ اختصاص دادیم.

وی ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته، ما تخصیص یک درصد بودجه دستگاه ها به تولیدات فرهنگی را داشتیم اما متاسفانه وصول نمی‌شد و نظارت و شفافیتی در آن نبود. با همکاری مجلس، خزانه را مسئول وصول آن قرار دادیم و الان به گونه‌ای است که خزانه به طور مستقیم از بودجه دستگاه ها برای این منظور برداشت دارد و این منوط به اجازه و همکاری آنها نیست.

حسین‌زاده‌یزدی گفت: برای نخستین بار و برای شفافیت آن را جدول کردیم و در بودجه قرار دادیم. معلوم شد که هر دستگاهی از این یک درصدهای فرهنگی چه بهره‌ای خواهد داشت. برای این که واضح‌تر شود،‌ بودجه هزینه‌ای سال ۱۴۰۲، ۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. امسال فقط ۳۶ همت جدای از جدول هفت است که حدود ۴۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود:‌ بخش قابل توجهی از این بودجه برای صدا و سیما و حدود ۱۹ درصد برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امیدواریم امسال یک جهش فرهنگی داشته باشیم. در تصبره ۱۳ هم تمام تلاش‌های خود را کردیم بودجه به برنامه‌ها تعلق بگیرد یعنی جدول ۱۲ با تبصره ۱۳ کاملا برنامه محور است.

دیپلماسی فرهنگی نقطه قوت ماست

حسین‌زاده‌یزدی در خصوص عدالت فرهنگی در دولت مردمی هم گفت: عدالت فرهنگی یک کف و حداقلی دارد. این که شما از چه جریانی باشید (چپ یا راست) همه این را تصدیق می کنند که باید زیرساخت های فرهنگی قابل توجه باشد. یعنی مناطق مرزی هم به کالاهای فرهنگی دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کاری که در بودجه در نظر داریم، ‌یکی طرح‌های تملکی مان است و سعی می کنیم در نقاط محروم تمام زیرساخت های فرهنگی که قبلا افتتاح شده و مانده است، به سرانجامی برسد.

این مقام مسئول فرهنگی همچنین گفت: بسیاری از طرح ها در مرحله ۷۰، ۸۰ درصد احداث رها شده بود که در حال احیا و تکمیل آنها هستیم، اولویت ما هم مناطق محروم است. اکنون خیلی از شهرها سینما و حتی یک کتابفروشی درخوری ندارند. یکی هم بحث های هزینه ای است که اولویت دولت سیزدهم مناطق کم برخوردار هستند و برنامه هایی که در راستای پرورش فرهنگ و نیروهای فرهنگی در مناطق محروم است در اولویت قرار دارد.

وی درباره دیپلماسی فرهنگی هم گفت: دیپلماسی فرهنگی نقطه قوت ماست. اولین کاری که کردیم این بود که در تعداد مراکزی که به صورت تخصصی کار فرهنگی می‌کنند رشد چشمگیری داریم و در حال افزایش رایزنی‌های خود هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha