تفکیک زباله از مبدا برای مدیریت پسماند ضروری است

آستارا - ایرنا - معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان آستارا گفت: در راستای مدیرت پسماندهای شهرستان آستارا باید تفکیک از مبدا زباله را جدی بگیریم تا میزان آن کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، محمد کرمزادگان عصر روز سه شنبه در کمیته پسماند شهرستان آستارا اظهارکرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که در تمامی شهرها و شهرستان ها وجود دارد بحث پسماندهایی است که روزانه تولید می شود و عدم مدیریت آن باعث بروز حوادث جبران ناپذیر اجتماعی و پزشکی می شود.

وی افزود: در پی فرصت دادستان شهرستان آستارا در خصوص ساماندهی مرکز دفن زباله شهرستان آستارا، امیدواریم با همکاری و همیاری ادارات مرتبط به زودی شاهد رفع این مشکل در آستارا باشیم.

معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستارا ادامه داد: در بعضی از قسمت های شهرستان و تعدادی از روستاهای ما اقدامات خوبی در جهت مدیریت پسماندها صورت گرفته است که امیدواریم مداومت داشته باشد، به عنوان مثال در یکی از اقدامات خوب و تاثیر گذار در شش ماهه تولید زباله از پنج تن به 3.5 تن کاهش پیدا کرده است.

در ادامه این جلسه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آستارا اظهارکرد: بیشترین میزان تولید پسماند در شهرستان آستارا مربوط به محصولات کشاورزی است، نمونه بارز آن را در چند روز قبل درباره رها کردن زباله های سیر در سطح جاده اصلی شهرستان بود که این مسئله برای شهروندان مشکل ساز شد.

محمدرضا سلامی ریک افزود:‌ سردخانه داران و انبارداران باید با نظارت اداره جهاد کشاورزی مدیریت زباله ها و پسماندهای خود را داشته باشند تا شاهد تصاویر این چنینی در سطح شهرستان نباشیم که جلوی شهر را زیر سئوال ببرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان آستارا مکان تفریحی بسیاری از مردم ایران است و عدم مدیریت پسماندها می تواند در هنگام ورود مسافران به شهرستان جلوه ی بدی را نشان دهد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آستارا تاکید کرد: باید همه شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها در خصوص مدیریت پسماندها به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم با اقدامات به موقع خود زباله را به عنوان معضل ندانیم و شهرستانی پاک و زیبا داشته باشیم.

سلامی ادامه داد: شیرابه های موجود در زباله ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست ما بزند و ورود آن به رودخانه و دریا باعث بروز مشکلات زیست محیطی می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا گفت: دادستان شهرستان مرزی آستارا برای ساماندهی مرکز دفن زباله داداش آباد مهلت یک ماهه صادر کرد.

محمدرضا سلامی ریک در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به دستور دادستان شهرستان آستارا برای ساماندهی مرکز دفن زباله این شهرستان، اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا، دادستان شهرستان آستارا به عواقب زیست محیطی رهاسازی پسماندهای شهری بدون هیچگونه مدیریتی هشدار داد و دستگاه‎ های مربوطه را موظف کرد در بازه زمانی یک ماهه نسبت به بهسازی محل اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه این مقام قضایی، حفاظت از محیط زیست را وظیفه ذاتی دستگاه قضایی و در ردیف مطالبات اساسی شهروندان دانست و افزود: بی‌تردید دادستانی در راستای احیاء حقوق عامه و تامین سلامت جامعه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا گفت: در راستای پیگیری این موضوع و همچنین مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و بازدید اعضای کارگروه که از محل دفن زباله و اماکن تخلیه نخاله‌های ساختمانی صورت گرفت بر لزوم بهسازی و ساماندهی سایت زباله تاکید و مقرر شد که شهرداری آستارا عملیات خاکپوشی، سلول سازی و سایر موارد فنی که در بهبود وضعیت زیست محیطی سایت موثر است در اسرع وقت انجام دهد.

سلامی خاطرنشان کرد: رهاسازی و انباشتن پسماندهای شهری در سایت‌های زباله یکی از چالش‌های محیط زیستی خطرناک بوده که شهرداران و متولیان پسماند بر اساس تکالیف قانونی مصرح در قانون پسماند موظف به مدیریت اصولی آن هستند.

وی افزود: مرکز دفن زباله شهرداری آستارا به صورت محصور شده با بلوک سیمانی بوده و در حدود ۱۵ هکتار مساحت دارد که بنابر آمار ارائه شده توسط شهرداری، بطور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ تن زباله در سطح آن تخلیه می‌شود.

دادستان شهرستان بندر مرزی آستارا در حاشیه بازدید از سایت پسماند زباله آستارا، اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه ذاتی دستگاه قضائی و در ردیف مطالبات اساسی شهروندان است.

یاسر همدمی تاکید کرد: بی تردید دادستانی در راستای احیا حقوق عامه و تأمین سلامت جامعه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

دادستان آستارا با اشاره به بازدید مشترک مسؤولان از سایت پسماند زباله بیان کرد: در راستای پیگیری این موضوع و همچنین مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، بازدید مشترکی که توسط معاون سیاسی امنیتی و معاونت عمرانی فرمانداری آستارا، ادارات محیط‌زیست زیست و شهرداری و کارشناسان پسماند از محل دفن زباله و اماکن تخلیه نخاله‌های ساختمانی انجام شد.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها بر لزوم بهسازی و ساماندهی سایت زباله تاکید و مقرر شد که شهرداری آستارا عملیات خاک پوشی، سلول سازی و سایر موارد فنی که در بهبود وضعیت زیست محیطی سایت مؤثر است در اسرع وقت انجام دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha