۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85476967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رعایت قرنطینه اسب‌ها در پیشگیری از بیماری هرپس ویروس موثر است

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: جداسازی و قرنطینه اسب‌های جدید و یا بازگشته از مسابقات همچنین ضدعفونی اصطبل‌ها، محیط و وسایل در پیشگیری از بیماری هرپس ویروس موثر است.

محمد باقر حاج کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری هرپس ویروس در اسب های استان زنجان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: بیماری هرپس ویروس جزو بیماری های واگیر و خطرناک در اسب هاست که بسته به مورد باعث درگیری سیستم تنفسی، عصبی و یا دستگاه تناسلی آنها می شود و علائم آن به شکل سرفه، افسردگی، بی‌اشتهایی، ترشحات بینی، سقط جنین و غیره بروز می کند.

وی اضافه کرد: انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با ترشحات بینی اسب های بیمار و همچنین تماس با جنین های سقط شده و مایعات جفت مادیان های آلوده صورت می گیرد.

حاج کاظمی افزود:به پرورش دهندگان اسب، صاحبان اسب و تمامی باشگاههای سوارکاری توصیه می شود که در خصوص رعایت تمامی مقررات و ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای اهتمام لازم را به عمل آوردند و در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به تمامی صاحبان مجموعه های سوارکاری، پرورش، نگهداری اسب توصیه کرد: قبل از برگزاری هرگونه مسابقات سوارکاری یا رویدادی که مستلزم تجمع اسب ها و یا انتقال اسب است، هماهنگی های لازم را با اداره کل دامپزشکی استان انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اخذ گواهی حمل بهداشتی- قرنطینه‌ای از اداره دامپزشکی شهرستان مبدأ و نیز ارائه گواهی سلامت اسب توسط دامپزشک مجموعه از منظر بیماری‌هایی مانند مشمشه، هرپس ویروس، آنفلوآنزا و دورین از الزامات اولیه در جابه جایی اسب‌هاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha