از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه!

تهران - ایرنا - رواج تب زیبایی در دو دهه اخیر پیامدهای اجتماعی فراوانی هم به دنبال داشته از پرونده‌های قطور قصور پزشکی در پزشکی قانونی گرفته تا عمل‌های زیبایی که توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود و حتی گاهی به قیمت از دست رفتن جان تمام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سالهاست که ترویج عمل های زیبایی با عناوین مختلف فراگیر شده است؛ از جراحی بینی و پلک و دیگر اجزای صورت و حتی پیکرتراشی گرفته تا به تازگی که جراحی تغییر رنگ چشم عنبیه هم به فهرست اضافه شده است.

فارغ از علل فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی که سبب شده تا تمایل افراد به انجام جراحی زیبایی افزایش یابد و تب اینگونه عمل‌ها در جامعه بالا رود، در آن سوی پرده داستان دیگری در جریان است؛ رقابت بر سر پزشکان و اختلاف نظر آنان بر سر اینکه چرا بجز جراحان پلاستیک، جراحان عمومی هم به این عرصه وارد شده اند؛ البته پاسخ به این سوال آسان است؛ درآمد بالای پزشکان از جراحی های زیبایی این قشر را وسوسه می کند تا در کنار تخصص خود در زمینه جراحی زیبایی هم وارد عمل شوند.

چندی پیش بانویی که به تازگی فرزندش به دنیا آمده بود، در جمعی دوستانه از پزشک متخصص زنانی که انتخاب کرده بود، سخن گفت؛ اینکه همزمان با عمل سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد، عمل برداشتن بخشی از چربی های شکم را برایش انجام داده و البته پول آن را هم جدا گرفته است! البته داستان فراتر از اینهاست؛ در فضای مجازی صدها هزار صفحه ترویجی عمل زیبایی وجود دارد و حتی بسیاری از بلاگرها و ایفلوئنسرها با آب و تاب فلان پزشک را به عنوان بهترین متخصص برای انجام جراحی معرفی می‌کنند و بابت این تبلیغات دستمزدهای چند ۱۰ میلیونی می گیرند.

باید گفت ایجاد بازار رقابت برای انجام عمل زیبایی و افزایش تقاضا برای آن از سویی و اینکه تعداد متخصصان جراحی پلاستیک در کشور حتی به هزار نفر هم نمی رسد، نه تنها موازنه عرضه و تقاضا را در این رشته به هم زده است، بلکه سبب شده تا طیفی از جراحان عمومی نیز وارد عرصه شوند و کمتر به سراغ گرفتن تخصص بروند. موضوعی که ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران را بر آن داشت تا نسبت به تبعات آن هشدار داده و بگوید که امکانات تشویقی برای ورود پزشکان به رشته‌های تخصصی در کشور ضروریست و باید با سیاستگذاری درست طوری برنامه‌ریزی شود تا جامعه از کمبود متخصص صدمه نبیند.

حال همین بازار مکاره محل اختلاف نظر جامعه جراحان شده است؛ اینکه چرا جراحان عمومی به عرصه جراحی پلاستیک ورود کرده‌اند حتی سبب شد تا در کنگره سالیانه جراحان ایران هم شرکت نکنند؛ اما استدلال های آنها برای اینکه چرا در این رویداد علمی و تخصصی حضور نیافته اند، نشان داد که تب بالای جراحی زیبایی نه تنها آینده اجتماعی شهروندان را تهدید می کند، بلکه تبعات آن دامن نظام سلامت را خواهد گرفت؛ موضوعی که نیاز است سیاست گذاران نظام بهداشت و سلامت به چاره جویی در این زمینه بپردازند.

بیشتر جراحی‌های زیبایی ضرورتی ندارد

علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اعلام هشدار به مردم مبنی بر اینکه زیر تیغ جراحی زیبایی کسانی که دانش این کار را ندارند، نروند و سلامت خود را به خطر نیندازند؛ می‌گوید: متاسفانه ورود به بحث زیبایی توسط افراد بی صلاحیت، آسیب های زیادی به دنبال داشته و عدم آگاهی مردم از رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک به این آسیب ها بیشتر دامن زده است .

این جراح و فوق تخصص جراحی پلاستیک تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای بالای جراحی‌های زیبایی که درصد بیشتری از آن ها اصلا ضرورتی نداشته و فقط به علت فضای مجازی و تبلیغات گول زننده بوجود آمده، عوارض و مرگ و میر ناشی از جراحی های زیبایی در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است و حتی سبب شده بیشتر مراجعان به فوق تخصص‌های جراحی پلاستیک برای انجام عمل ثانویه و ترمیمی و جهت رفع عوارض باشد که متاسفانه در بسیاری از موارد جبران آنها هم به سختی امکان پذیر است.

وی با اشاره بر اینکه اکنون ۴۲۰ جراح فوق تخصص پلاستیک در کشور فعالیت می کنند ادامه داد: سالی ۲۵ تا ۳۰ فوق تخصص نیز به این مجموعه اضافه می شود و در واقع راه برای ادامه تحصیل پزشکان جراح جوان باز است.

صابری اضافه کرد: انجام بسیاری از این عمل های زیبایی ضرورتی ندارد و شاید از هر ۱۰۰ نفری که به مطب یک فوق تخصص جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند، ۲۰ تا ۳۰ درصد از آنها دست خالی برگردند زیرا پزشک تشخیص می دهد که این افراد به جراحی زیبایی نیازی ندارند در واقع یک جراح فوق تخصص زیبایی در صورتی عمل های زیبایی را انجام می‌دهد که شرایط برای فرد کاملا از هر نظر مهیا باشد.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک این واقعیت را تایید کرد که یک موج سونامی عمل‌ها زیبایی و یک آنارشیست و قانون گریزی شدیدی وجود دارد که گروههای مختلف پزشک و غیر پزشک را درگیر کرده است. اگر امروزه می بینیم عوارض عمل‌های زیبایی زیاد شده به این دلیل است که افراد فاقد صلاحیت پزشک نما و جراح پلاستیک نما به صورت غیرعلمی بیمار را انتخاب و فریب می‌دهند و به صورت غیرعلمی و استاندارد بیهوش و در مرکز غیر استاندارد انجام می‌دهند.

صابری بالا رفتن عوارض و مرگ‌ومیرهای جراحی‌های زیبایی را ناشی از انجام آن توسط افراد غیرمتخصص دانست؛ موضوعی که سازمان پزشکی قانونی نیز بر آن صحه گذاشته است به طوری که جراحی های عمومی و زیبایی سومین گروه پرونده‌های قصور پزشکی در پزشکی قانونی را به خود اختصاص داده اند.

خالی ماندن دوره های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی

سیدنجات حسینی فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز در این زمینه معتقد است که تب جراحی زیبایی در کشور و تمایل جراحان برای ورود به این عرصه، نظام سلامت را در آینده درگیر می کند؛ وی می گوید: یکی از چالش‌های این روزهای جامعه پزشکی خالی ماندن دوره های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی رشته های مختلف بویژه جراحی قلب و عروق، جراحی توراکس و جراحی اطفال است که از رشته‌های تخصصی حیاتی در کشور به شمار می روند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که چرا پزشکان یا جراحانی که تا سال ها پیش مشتاق به گذراندن دوره های تخصصی و یا فوق تخصصی در حوزه های مختلف بودند، امروزه کمتر در این رشته ها حاضر می شوند.

حسینی معتقد است علاوه بر اینکه تعرفه های پایین پزشکی در این خصوص تاثیر گذار است باید مهمترین دلیل دیگر آن را راه میانبری عنوان کنیم که بسیاری از پزشکان جوان و جراحان اقدامات و عمل های زیبایی را برای کسب درآمد انتخاب کرده اند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک تاکید کرد: می دانیم درصدی از این پزشکان جوان از این میانبر استفاده می‌کنند و به جای آنکه دوره های تخصصی را برای سه تا چهار سال طی کنند، به راحتی و بدون نظارت و پایش به آنها اجازه داده می شود که وارد عرصه جراحی زیبایی شوند اما با ورود این گروه از پزشکان به این عرصه بارها شاهد بودیم که نتایج این اقدامات و عمل ها به صورت فاجعه باری منفی شده وبه طوری که بیشتر عمل هایی که پزشکان فوق تخصص زیبایی و پلاستیک انجام می دهند، عمل های ترمیمی است که توسط این افراد انجام شده است.

سونامی انجام عمل های زیبایی که بسیاری از آنها نیز غیر ضروری است، باید با کاهش این عمل‌ها فروکش شود

وی ادامه داد: بی توجهی به این موضوع مهم سبب شده که شاهد ورود حتی آرایشگرها و تکنسبن ها به عرصه زیبایی باشیم که در منزل و یا واحد های استیجاری اداری بیماران را تحت عمل جراحی قرار می دهند که این واقعا تاسف بار است و انتظار بر این است که با این موارد به صورت جدی برخورد شود چرا که این اقدامات در جهت خلاف سلامت مردم انجام می شود و در واقع نقص قوانین در این بخش باید توسط نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان بررسی و رفع شود.

حسینی تاکید کرد: ما بیشتر بر این اصرار داریم که سونامی انجام عمل های زیبایی که بسیاری از آنها نیز غیر ضروری است، باید با کاهش این عمل‌ها فروکش شود. اما حضور بعضی از جراحان و پزشکان و دلالان و غیره در این عرصه این فضا را برای فرهنگسازی غلط باز گذاشته است. در واقع این گروه از پزشکان با وجود آنکه دوره های تخصصی را ندیده اند اقدام به عمل هایی می کنند که گاهی نتیجه های فاجعه باری به جا گذاشته است.

از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه!

دریافت وام برای انجام عمل زیبایی!

نائب رئیس جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه قوه قضاییه باید در خصوص تخلفات جراحی زیبایی و پلاستیک با جدیت ورود کند، اظهار داشت: مداخله جراحان پلاستیک نما بسیار خطرناک شده و سلامت مردم را به خطر انداخته و این مساله حتی از بی قانونی نیز فراتر رفته است.

حسینی خاطر نشان کرد: متأسفانه به دلیل رواج تب زیبایی در جامعه خیلی از افراد فریب جراحی های زیبایی را خورده اند و حتی برای انجام آن اقدام به دریافت وام کرده اند! در حالی که مردم برای انجام هرگونه جراحی زیبایی ابتدا باید مشخصات جراح مورد نظر را در سایت نظام پزشکی چک کنند و ببینند آیا واقعا این جراح، تخصص خود را در رشته جراحی های پلاستیک و زیبایی گرفته است و مورد تأیید است یا خیر. سپس جهت مشاوره به آن جراح مراجعه کنند.

به دلیل افزایش جراحی‌های زیبایی که درصد بسیاری از آنها ضرورت ندارند. متقاضی تحت تأثیر تبلیغات فریبنده اقدام به جراحی می کند که منجر به انتخاب مراکز جراحی غیراستاندارد و انجام جراحی توسط افراد ناوارد و غیر متخصص می‌شود

این متخصص جراحی زیبایی تاکید کرد: متأسفانه به دلیل افزایش جراحی‌های زیبایی که درصد بسیاری از آنها ضرورت ندارند. متقاضی تحت تأثیر تبلیغات فریبنده اقدام به جراحی می کند که منجر به انتخاب مراکز جراحی غیراستاندارد و انجام جراحی توسط افراد ناوارد و غیر متخصص می‌شود و حتی در اخبار می شنویم این متقاضیان چقدر دچار عوارض و حتی مرگ می شوند.

وی با انتقاد از برخی رویدادهای تخصصی که جراحان جوان را تشویق می کند تا بدون گذراندن دوره فوق تخصصی از طریق میانبر زدن به این اعمال جراحی زیبایی رو بیاورند، گفت: به دلیل نیازهای کاذب و زیاد در زمینه جراحی های پلاستیک و زیبایی متأسفانه این حیطه دچار بازار سیاه شده است و حتی افرادی در این حوزه باندهای مافیایی تشکیل داده اند و به اصطلاح مشتری جذب کرده و دلالی می‌کنند.

نائب رئیس جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تاکید کرد: این یک زنگ خطر بزرگ و هشدار آمیز است چرا که این معضل باعث شده جهان به سمت علم کاذب برود و این علم کاذب در حوزه علوم اجتماعی و علوم پزشکی بسیار در حال گسترش است و همچنین باعث می شود تجهیزات پزشکی و دارویی ما در این حوزه صرف شود و افرادی که حتی جراح نیستند به خود اجازه می دهند صورت بیمار برش داده و اقدام به اعمال جراحی زیانبار بکنند.

حسینی از نهادهای قانونگذاری و قوه قضاییه خواست در امر نظارت و مجازات مداخله گران اقدام قانونی مناسب صورت دهند تا هر کس نتواند خارج از تخصص علمی خود با ایجاد صفحات تبلیغی در فضای مجازی با فریب کاری در کار درمان و سلامت مردم دخالت کند.

وی خاطر نشان کرد که یکی از دلایل عمده در زمینه ورود افراد غیرمتخصص به امر پزشکی نبود قانون مجازات متناسب با جرم است و قضات نمی توانند دستور قضایی متناسب با جرم را صادر کنند.

همه جراحان اطلاعات جامعی از عمل‌های زیبایی ندارند

محمدرضا قاضی سعیدی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز در این زمینه معتقد است: همه ما پیش از دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک، جراحی عمومی بوده‌ایم و به خوبی میزان توانایی و دانش جراحان عمومی را می دانیم.

وی اضافه کرد: یک جراح عمومی بر اساس قوانین و آئین نامه های وزارت بهداشت امکان انجام اعمال زیبایی را به صورت تام نداشته و اطلاعات کافی از جراحی زیبایی صورت، پلک و بینی ندارند و این موضوع را مردم هم باید بدانند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بیشتر مردم در شبکه های مجازی فریب تبلیغات برخی پزشکان را خورده و خود را زیر تیغ عمل جراحی توسط آنها می برند؛ بحث ما این است که مردم قبل از اینکه اقدام به عمل جراحی کنند نام پزشک خود را در سازمان نظام پزشکی جست‌وجو کنند و در صورتی که به داشتن تخصص او مطمئن شدند، اقدام به انجام عمل های زیبایی کنند.

قاضی سعیدی تاکید کرد: عوارض برخی از عمل های زیبایی بسیار بالا است و می تواند تا مرز از بین رفتن زیبایی فرد برای همیشه پیش برود؛ یکی از وظایف ذاتی انجمن ما حفظ سلامت مردم است و در همین راستا باید این موضوع را به مردم گوشزد کنیم که برای درمان خود پیش چه پزشکی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha