میزان رشد صنعت آبزی‌پروری در ایران هفت درصد است

شهرکرد- ایرنا- معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: میزان رشد صنعت آبزی‌پروری در ایران هفت درصد است که این میزان از سطح دنیا نیز بیشتر است.

به گزارش ایرنا، حسن اختیارزاده روز سه‌شنبه در سومین کنگره ملی مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه ۱۹ درصد مصرف پروتئین حیوانی در تغذیه انسان ماهی و آبزیان است، افزود: میزان رشد صنعت آبزی‌پروری در دنیا ۴.۵ درصد است که این میزان در بخش دام وطیور ۲.۸ درصد است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور در راستای برنامه‌های سازمانی در بخش بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان کشور با استفاده از نیروهای متخصص حوزه بهداشت و بیماری آبزیان در دفتر تخصصی تلاش شده که برنامه‌های را برای بهبود سلامت و تضمین سلامت محصولات آبزی‌پروری کشور اجرا کند.

به گفته وی، رعایت استانداردها در این صنعت زمینه افزایش توان صادرات را فراهم کرده است و از سال ۱۳۷۸ تاکنون در سازمان دامپزشکی کشور صادرات آبزیان و سایر محصولات به بازارهای اتحادیه اروپا برای ایران باز شده و سالانه طبق استانداردهای اتحادیه اروپا از مزارع میگو و خاویار صادرات به اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

اختیارزاده گفت: در ایران در سال گذشته ۶۲۷ هزار تن آبزیان تولید شده است و که تولید ماهی سردآبی از این میزان ۲۳۷ هزار تن است و ایران رتبه نخست در پرورش و تولید ماهی سردآبی در آب شیرین را در جهان دارد.

وی اظهار داشت: تامین تخم چشم‌زده یکی از مشکلات این بخش است و ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده تخم چشم‌زده است و باید اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی که وجود دارد به این سمت بروند که از این حجم واردات خارج شویم.

به گفته وی، هم اکنون صادرات آبزیان به ۶۰کشور مختلف صادرات آبزیان انجام می‌شود که علاوه بر اتحادیه اروپا، ارواسیا و چین است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بروز بیماری آبزیان و تامین خورراک مهمترین چالش این صنعت است.

وی اظهار داشت: سالانه ۲۵ درصد تولید آبزیان در جهان به دلیل مدیریت نامناسب و بیماری به ضایعات تبدیل می‌شود که باید برای مقابله با بیماری آبزیان راهکارهای پیشگرانه و مقابله‌ای انجام شود.

وی بر تهیه نقشه راه و سیاست آبزی‌پروری در کشور تاکید کرد و گفت: برای توسعه کمی و کیفی این صنعت باید از تکنیک‌های روز دنیا استفاده شود و به جای توسعه فضا و مکان، بهره وری و تولید در واحد حجم افزایش داده شود.

اختیارزاده افزود: در حوزه آبزیان مهمترین دلایلی که باعث افزایش و بروز بیماری آبزیان شده به دلیل جانمایی نشدن مناسب برخی سایت‌ها از نظر دما و بی توجهی به مقوله آمایش سرزمین در توسعه آبزی پروری است.

به گفته وی، از سال ۷۴ تشکیل زنجیره سرد آبزیان در دستور کار قرار دارد و هم اکنون پنج هزار و ۱۳۰ مرکز اختصاصی در حوزه آبزیان در کشور فعال است و ۳۶ پست مرزی، ۱۰۰ پست داخلی و ۱۵ پست منطقه‌ای برای نظارت بر حمل و نقل آبزیان در کشور فعال شده است.

به گزارش ایرنا،سومین کنگره سراسری مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در شهرکرد در تاریخ ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه شهرکرد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha