سومین کنگره کشوری مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در شهرکرد آغاز به کار کرد

شهرکرد- ایرنا- سومین کنگره ملی مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان روز سه‌شنبه در دانشگاه شهرکرد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه شهرکرد در آیین افتتاح این کنگره گفت:کنگره ملی مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان با هدف ایجاد فضای تعامل، همکاری و هم‌اندیشی علمی بین محققان و اندیشمندان مرتبط با مباحث بهداشت و بیماری‌های آبزیان در سطح ملی و بین‌المللی، ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققان در عرصه‌های مختلف بهداشت و بیماری‌ها، پرورش، ایمنی و دارو، خوراک و واکسیناسیون و جلب توجه مسوولان کشور به اهمیت صنعت آبزی‌پروری و توجه مضاعف به حوزه بهداشت وبیماری‌های آبزیان با همکاری دانشگاه شهرکرد توسط سازمان نظام دامپزشکی ایران طراحی شده است.

یاسر پیرعلی افزود: محورهای اصلی این همایش ۲ روزه بیماری‌ها، پیشگیری و درمان، مدیریت بهداشتی تغذیه، مدیریت کیفی آب، واکسیناسیون آبزیان، مدیریت بهداشتی مزارع تکثیر وپرورش، مقاومت آنتی بیوتیکی، سیاست‌گذاری و مدیریت صنعت آبزیان، فرآوری محصولات آبزیان و آبزیان و فناوری‌های نوین است.

سومین کنگره کشوری مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در شهرکرد آغاز به کار کرد

وی اظهارداشت: نخستین و دومین کنگره بین‌المللی بهداشت و بیماری‌های آبزیان در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ در تهران برگزار شد.

به گفته وی، در این همایش فعالان حوزه علم و فناوری در حوزه آبزیان از سراسر کشور برای هم افزایی بیشتر بین مردم، دانشگاه و بازار در سال جهش تولید در حال اجراست.

وی با اشاره به ظرفیت زنجیره ارزش آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به دلیل ظرفیت سرزمینی به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماهی سردآبی کشور شناخته می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال بختیاری نیز در این کنگره گفت: با توجه به اینکه استان ما قطب تولید آبزیان در کشور است و در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت رشد زنجیره ارزش آبزیان و توجه به صادرات آن صورت گرفته است، این کنگره فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های استان در این بخش به صورت جدی‌تر معرفی شود.

محمد اسدی افزود: اداره کل دامپزشکی استان آمادگی دارد تا نسبت به هرگونه کمک و مساعدت در جهت افزایش سطح کیفی و کمی این کنگره اقدام کند.

به گفته وی، هم‌اکنون ۵۷۰ مزرعه پرورش ماهی، ۵۲ واحد تکثیر، ۳۶ واحد کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان فعال است که از این تعداد ۱۰ کارخانه تولید خوراک دام و طیور صادرات به ۱۳ کشور صادرات دارند.

سومین کنگره کشوری مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در شهرکرد آغاز به کار کرد

اسدی گفت: هم‌اکنون یک واحد تولید کنسرو ماهی در استان فعال است و سالانه ۳۰۰ هزار تن خوراک آبزیان در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به وجود برخی از بیماری‌های وارد شده به حوزه شیلات کشور گفت: بیماری وی.اچ. اس سال ۹۱ وارد کشور شد و صنعت آبزی‌پروری را درگیر کرد و یک دهه است تلاش می‌شود این بیماری از مزارع دور شود که کنترل و ریشه‌کنی این بیماری بدون مشارکت تولیدکنندگان مجرب امکانپذیر نیست.

اسدی به ساماندهی مزارع پرورش ماهی در استان اشاره کرد و گفت: مزارعی که در گذشته در شرایط نامطلوب فعالیت داشتند، ساماندهی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه زنجیره تولید ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری تکمیل است، گفت: قسمتی از این زنجیره داشتن آزمایشگاه مرجع ملی و با کیفیت و استاندارد بالا بود که هم‌اکنون پروانه احداث این آزمایشگاه اخذ شده است.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و مسوول برگزاری سومین کنگره بین‌المللی مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان نیز گفت: براساس فراخوان اعلام شده ۲۰۰ مقاله‌ به دبیرخانه این همایش در شهرکرد ارسال شد که از این تعداد ۱۶۶ مقاله به صورت پوستر و ۲۱مقاله در قالب سخنرانی ارائه می‌شود.

سعید حبیبیان با اشاره به برگزاری پنج نشست تخصصی(پنل) علمی در این همایش گفت: پنل پیشگیری و درمان، فناوری‌های نوین، ایمنی و واکسیناسیون، بیماری‌های آبزیان و مدیریت بهداشتی آبزیان از پنل‌های این همایش به شمار می‌رود.

به گفته وی، مقالات ارائه شده توسط صاحب‌نظران، استادان، پژوهشگران، کارشناسان، دانشجویان و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و بیماری‌های آبزیان و علوم وابسته پذیرش شده است.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزش واکسیناسیون و ایمنی در ماهیان، کارگاه بهداشت و بیماری ماهیان زینتی، شناسایی و پیشگیری از بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس در میگو، امنیت‌زیستی مزارع پرورش ماهی، کارگاه خوراک آبزیان از دیگر برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

به گفته وی، برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی از ظرفیت استادان مجرب و متخصصان حوزه آبزیان در سطح کشور از جمله متخصصان مراکز تحقیقات معتبر میگو، ماهیان سردآبی و گرم آبی استفاده شده است.

وی گفت: ۲ رویداد تخصصی هم‌اندیشی چالش صنعت آبزی‌پروری و پاویون اختصاصی برای شرکت‌های پیشتاز و فناور برای شرکت‌های فعال آبزیان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، سومین کنگره سراسری مدیریت بهداشت و بیماری‌های آبزیان در شهرکرد در تاریخ ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه شهرکرد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha