بیشترین پرونده‌های قصور پزشکی خراسان جنوبی مربوط به زنان و زایمان است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: بیشترین آمار شکایت قصور پزشکی براساس موضوع در استان مربوط به حوزه زنان و زایمان از جمله پزشکان، جراحان و ماماها بوده است.

محمدعلی توکلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته تعداد کل پرونده‌های قصور پزشکی ارجاع شده به کمیسیون‌های پزشکی قانونی ۷۱ مورد بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که ۵۹ پرونده ثبت شده، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: از این تعداد پرونده شکایت از پزشکان، در ۳۹ مورد افراد تبرئه شده و ۳۲ مورد محکوم شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: معاینات بالینی در پزشکی قانونی استان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۱.۱ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد معاینات بالینی مربوط به شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاینات و فردوس است افزود: معالینات بالینی شهرستان زیرکوه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۹ مورد بوده که سال گذشته به ۲ مورد رسید لذا از این حیث ۹۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

توکلی بیان کرد: یکی از مهمترین رویکردها در بخش تشریح پزشکی قانونی، هماهنگی و تعامل با مراجع قضایی و انتظامی استان در صحنه جرم است که کاهش زمان کارشناسی برای پرونده‌های جنایی به کمتر از ۲ ماه و ارسال گزارش معاینه اجساد در ۴۸ ساعت از عملکرد سال گذشته این بخش بوده است.

وی با اشاره به رشد ۶.۱ درصدی آمار اجساد معاینه شده در سال گذشته نسبت به سال ماقبل گفت: مجموع اجساد معاینه شده در سال گذشته ۷۶۰ جسد و سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۱۶ بوده که بیشترین پرونده‌های این بخش مربوط به شهرستان بیرحند است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی افزود: بهینه سازی روش‌های نوین آزمایشگاهی برای تشخیص داروها، مواد مخدر و روان گردان و سموم در نمونه‌های زیستی و غیر زیستی، اخذ نمونه ژنتیک از مجرمان برای غنی سازی بانک ژنتیک و کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های آزمایشگاهی از دیگر عملکردهای پزشکی قانونی استان بوده است.

وی گفت: شهرستان بیرجند با ۲ هزار و ۱۸۵ مورد بیشترین پرونده‌های نزاع سال گذشته در استان را به خود اختصاص داد که البته این آمار نسبت به سال ماقبل ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

توکلی ادامه داد: جمع آمار نزاع استان در سال ۱۴۰۱ سه هزار و ۸۹۴ مورد و سال گذشته سه هزار و ۹۱۶ مورد بوده که کاهش ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد، در شهرستان زیرکوه نیز با صفر شدن آمار نزاع در سال گذشته شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی این پرونده‌ها هستیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات تملک دارایی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از محل استانی به میزان بیش از ۱۰۰ درصد گفت: پیگیری رفع مشکل ساخت مرکز پزشکی قانونی شهرستان فردوس و پیشرفت پروژه ساختمان جدید این شهرستان به میزان ۶۰ درصد از دیگر اقدامات است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از اخذ زمین و تعریف پروژه ساختمانی مرکز پزشکی قانونی طبس خبر داد و افزود: اخذ کمیسیون ماده ۲۳ و تایید استاندار برای احداث مرکز پزشکی قانونی شهرستان درمان نیز پیگیری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha