۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85476575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز مطالعات باستان شناسی قدیمی‌ترین آثار ثبت ملی کشور در بوشهر

بوشهر- ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: همزمان با بزرگداشت هفته میراث فرهنگی با استقرار یک تیم باستان شناسی مطالعات تعیین حدود عرصه و حریم " شهر ریشهر " و سومین فصل کاوش " کاخ چرخاب " برازجان در این استان آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا " نصرالله ابراهیمی " روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ریشهر، شهری قدیمی مربوط به دوره عیلامیان در منتهی الیه جنوبی جزیره بوشهر است که در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

وی افزود: قدمت آثار کشف شده در ریشهر به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد.

ابراهیمی یادآورشد: آثار مکشوف در سال‌های ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۷ میلادی و نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پزار در سال ۱۹۱۴ میلادی که شامل کتیبه‌های میخی عهد شوتروک ناهونته و آثار بناها و اشیا مفرغی و سفال‌های نقش داراست، نشان می‌دهد که ریشهر از هزاره دوم پیش از میلاد یکی از شهرهای مهم امپراتوری عیلام بوده‌است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صناعی دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: از آجر نوشته‌های عیلامی معلوم می‌شود که این شهر در آن عصر به نام "لیان" خوانده می‌شده‌است و به سبب موقعیت خاص جغرافیایی یکی از حلقه‌های ارتباطی تمدن‌های شرق و غرب دنیای قدیم بوده‌است چرا که مرزهای جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریا و سایر شرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می‌داد که از آب‌های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن‌های ایران و دشت بین‌النهرین استفاده کنند.

آغاز مطالعات باستان شناسی قدیمی‌ترین آثار ثبت ملی کشور در بوشهر

وی با اشاره به اینکه نام ریشهر خلاصه شده "ریو اردشیر" است ادامه داد: اردشیر بابکان شهرهای متعددی در زمان حکومت خود برپا نمود که در واقع ریو اردشیر یکی از آن‌ها است که می‌توان گفت تجدید بنای همان شهر لیان بوده‌ است.

ابراهیمی گفت: این شهر در دوران ساسانیان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و ادبی محسوب می‌شد و بعد از اسلام تا سده‌هایی چند رونق داشت.

وی اضافه کرد: "کاخ چرخاب" نیز اثری باستانی از دوره هخامنشیان در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان مرکز شهرستان دشتستان و ۶۵ کیلومتری شهر بوشهر است.

ابراهیمی افزود: کاخ چرخاب از کاخ‌های زمستانی کوروش بوده‌ است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: این کاخ که در فاصله ۷۰ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد به عنوان اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات اینکه خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده‌است شناخته می‌شود.

وی گفت: در این محوطه باستانی یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان در رابطه با کنترل هخامنشیان بر خلیج فارس کشف شده‌است.

آغاز مطالعات باستان شناسی قدیمی‌ترین آثار ثبت ملی کشور در بوشهر

ابراهیمی افزود: هم اینک ۲۸ اثر منقول ، ۳۳۸ اثر ملموس ، ۱۰۵ اثر ناملموس و ۱۲ اثر طبیعی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: اهتمام دولت به میراث فرهنگی باعث شده تا اعتبار این معاونت از ۲۶۰ میلیارد ریال پارسال به یکهزار میلیارد ریال در سالجاری افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این رقم برای توسعه موزه منطقه ای خلیج فارس و موزه رئیسعلی دلواری ، مرمت ، ساماندهی و ابنیه محوطه های تاریخی کاروانسرای مشیر الملک ، امامزاده عبدالمهین ، بافت تاریخی بوشهر و آثار میراثی جزیره خارگ هزینه خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی برنامه های مختلفی در استان بوشهر پیش بینی شده است گفت: امروز همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نشست تخصصی شناهنامه پژوهی در موزه منطقه ای خلیج فارس بوشهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: نشست با فعالان میراث فرهنگی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در بناهای تاریخی و برنامه های آموزشی با محور "میراث فرهنگی الفبای زندگی" ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه های این هفته است.

ابراهیمی گفت: هم اینک ۴۰ کارگاه مرمت در استان بوشهر فعال است که نقش مهمی در احیا و مرمت آثار تاریخی و توسعه گردشگری این استان دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha