لزوم رعایت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان تهرانی

تهران- ایرنا- معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: امسال مطابق مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، باید ۵۵ میلیون مترمکعب از آب سدهای استان تهران کمتر برداشت کنیم و این مهم با مدیریت مصرف و تقاضا امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «حسام خسروی» با بیان اینکه تهران در سال آبی جاری، چهارمین خشکسالی پیاپی را تجربه می‌کند، افزود: پیش از این، دوره‌های خشکسالی در تهران به‌گونه‌ای بود که پس از ۲ سال خشکسالی، شاهد سه سال ترسالی بودیم اما اکنون برای نخستین بار در بازه‌های آماری موجود، چهارمین سال خشک‌سالی پیاپی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه معمولا فصل آبگیری سدها تا پایان خردادماه است و خشکسالی‌های اخیر ضمن تاثیر منفی بر وضعیت کمی آب‌های زیرزمینی، موجب کاهش موجودی سدهای تامین‌کننده آب تهران شده است، ادامه داد: به‌گونه‌ای که مجموع ذخیره آب سدهای تهران از ۸۲۰ میلیون مترمکعب در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب در خردادماه ۱۴۰۱ و معادل ۵۹۴ میلیون مترمکعب در خردادماه ۱۴۰۲ کاهش یافته و هم‌اکنون نیز موجودی این مخازن حدود ۳۰ میلیون مترمکعب کمتر از زمان مشابه پارسال است که امیدواریم که این کسری تا پایان خردادماه کاهش یابد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان تهران اضافه‌کرد: سال گذشته با اجرای پروژه‌های مدیریت تامین و توزیع و مدیریت مصرف آب توانستیم از بحران و تنش آبی استان تهران بدون هیچ محدودیت و قطع آب برای ساکنان این استان عبور کنیم؛ به گونه‌ای که ذخایر آب سطحی این استان در ابتدای اسفند ۱۴۰۲ حدود ۲۴ میلیون مترمکعب بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بود.

وی به ضرورت کاهش ۱۰ درصدی برداشت از منابع آب سطحی در سال جاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته توانستیم با مجموع اقدام‌های فنی و فرهنگی ۸۲ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی کمتر برداشت کنیم و امسال مطابق مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، باید ۵۵ میلیون مترمکعب از آب سدهای استان تهران کمتر برداشت کنیم و این مهم با مدیریت مصرف و تقاضا امکان‌پذیر خواهد شد.

خسروی اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است تا ۳۰ میلیون مترمکعب از طریق مدیریت توزیع و مصرف آب و ۲۵ میلیون مترمکعب نیز از طریق مدیریت تامین جبران شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان تهران در ادامه از بهره‌مندی از سامانه‌های مدرن و هوشمند در شبکه آبرسانی پایتخت و استان تهران خبر داد و گفت: همه مخازن، ایستگاه های پمپاژ، فشارشکن‌ها، خطوط انتقال و توزیع و غیره توسط سامانه‌های مدرن و هوشمند در مرکز کنترل آب تهران کنترل و پایش می‌شود و این امر نقش موثری در پایدارسازی شبکه توزیع آب تهران خواهد داشت.

وی همچنین به کاهش الگوی مصرف آب در استان تهران از ۱۴ به ۱۲ مترمکعب برای هر خانوار در هر ماه اشاره کرد و افزود: این کاهش الگو هیچ تاثیر سویی در مصارف خانوارهای تهرانی نخواهد داشت و چنانچه این الگو از سوی شهروندان تهرانی رعایت شود، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف و برداشت کمتر از ذخایر آب‌های سطحی خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول، با تغییر سبک زندگی و کمی دقت در مصرف آب مانند کاهش مدت زمان استحمام، پرهیز از مصارف غیرضروری یا دقت نظر در مسائلی که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنیم، می‌توان الگوی ۱۲ مترمکعبی را برای هر خانوار تهرانی اجرا کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha