آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران ۸ خرداد برگزار می‌شود 

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران گفت: آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه و با حضور مسوولان، اساتید ایرانی و خارجی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی امروز (سه شنبه) در نشستی با خبرنگاران برنامه‌های «بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران» را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: پیرو مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است و همچنین با عنایت به مصوبه جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ به ریاست رییس‌جمهور مبنی بر «واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران» که از تأسیس جندی‌شاپور آغاز و به این دانشگاه منتهی می‌شود، آیین افتتاحیه این بزرگداشت هشتم خرداد ماه در محل مصلی دانشگاه و با حضور پنج هزار نفر از ذی‌نفعان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه تهران افزود: سلسله رویدادهای این رویداد تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران ۸ خرداد برگزار می‌شود 

مقیمی همچنین گفت: دانشگاه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و از این رو شعار دانشگاه تمدن ساز، پیشران تمدن نوین اسلامی را در راستای ماموریت محوله شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کردیم.

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور به عنوان افتخار بزرگ بین المللی متعلق به ایرانیان است، اما هنوز نتوانسته ایم از این افتخار جهانی بهره ببریم، همچنین در زمینه های دیگر هم کاستی هایی داریم. برخی کشورها مولفه های فرهنگی ایران را به نام خود ثبت می کنند؛ بنابراین دانشگاه تهران در این زمینه ماموریت ویژه دارد اما با نگاه سازمانی جلو نمی رود.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: وزیر علوم بر پیشگامی این دانشگاه تاکید دارد که اگر به خوبی پیش برود، نتایج فوق العاده ای را برای آینده ایران رقم می زند، در غیر این صورت با مشکلاتی مواجهه می شویم.

مقیمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر استفاده از تجارب گذشته برای درخشش آینده علمی ایران تاکید کردند، دانشگاه تهران هم وظایف خود را در این راستا انجام می دهد.

وی تاکید کرد: سیمرغ تمدن ایرانی اسلامی دوباره با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از خواب بیدار شده و در حال پرواز است و به زودی اوج می گیرد، بنابراین دانشگاه تهران هم باید نقش محوری و اصلی خود را در این زمینه ایفا کند، نوع نگاه ما در این نکوداشت این است که بتوانیم راهکارها را بر اساس شاخص های جایگاه تبیین شده ارائه دهیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: معتقد هستیم برای نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران باید مشارکت فعالانه ای را در پیش بگیریم، ۱۳۹۸ پیشنهاد به دبیرخانه دانشگاه برای پیشبرد بهتر ماموریت های دانشگاه تهران جهت دانشگاه تمدن ساز ارسال شد و دوستان خوش بین هستند که این پیشنهادها به ۱۷۵۷ مورد برسد.

مقیمی درباره حواشی به وجود آمده درباره دانشکده خانواده اظهار داشت: ما برای هر دانشکده ای که شکل می گیرد، شورای راهبردی شکل می دهیم که مهم ترین حاشیه آن احکامی بود که برای برخی از افراد صادر شد که البته عضویت را نپذیرفتند.

وی افزود: برای دانشکده خانواده هم شورای راهبردی تصمیم می گیرد که معاونت زنان ریاست جمهوری ، نهاد خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مربوط به خانواده است. اینکه برخی از افراد این عضویت را نپذیرفتن من باب کمبود وقت بود که ما انتظار داشتیم حداقل به صورت مالی کمک شود اما نهاد معاونت زنان ریاست جمهوری نپذیرفت و این دانشکده قرارداد خود را با این نهاد لغو کرد.

رییس دانشگاه تهران در ادامه درباره طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: طرح توسعه بیش از دو دهه است که آغاز شده و بدهی هایی داشتیم که با تلاش های صورت گرفته که بخشی از این بدهی را در بودجه دولت گنجاندیم و این دغدغه برطرف شد.

مقیمی یادآور شد: صاحبان املاک همسایگی دانشگاه تهران می توانند املاک خود را به غیر از دانشگاه تهران به فروش برسانند.
وی با بیان این که طرح توسعه دانشگاه تهران با مشکلاتی مواجه شد و الان این مشکلات برطرف شده است گفت: اولین ساختمان در طرح توسعه که یک مجموعه ورزشی آبی است که یک ماه آینده به بهره برداری می رسد مهد کودک دانشگاه نیز ساخته شده است.

وی با بیان اینکه معیشت اساتید و نخبگان مورد توجه است، افزود: در ۲ سال اخیر حقوق اساتید به ۲ برابر افزایش یافته است. اعتبارات گرندهای پژوهشی سه برابر شده و بیش از ۱۰ برابر حمایت از پایان نامه ها را داشتیم. گرندهای ویژه برای انجمن های علمی اختصاص دادیم که حدود پنج میلیارد تومان بوده است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بسترهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی فراهم شود شاهد مجهزترین آزمایشگاه در دانشگاه تهران خواهیم بود که خود آن باعث جذب نخبگان می شود.

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران املاک و مستغلاتی دارد که می توانیم برای ماموریت های دانشگاه استفاده کنیم، گفت: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولد سازی دارایی های دانشگاه برای ۲۳ پروژه هزینه کردیم.

وی افزود: برای سال جدید هم خبرهای خوبی در این حوزه داریم و نه تنها دارایی های دانشگاه کاهش پیدا نکرده بلکه از املاک و دارایی ها بهره برداری درست صورت گرفته است.

آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران ۸ خرداد برگزار می‌شود 

رونمایی از پوستر و تیزر بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی

در این نشست از پوستر و تیزر بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی ایران و از تونل زمان بیش از ۱۷ قرن سنت دانشگاهی جهان با حضور معاونان و استادان دانشگاه تهران رونمایی شد.

در تونل زمان سنت دانشگاهی که محتوای آن به اهتمام دکتر سید احمدرضا خضری استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران و دکتر محمدرضا تقی‌دخت دبیر کارگروه تولید محتوای ستاد بزرگداشت ۱۷۵۷ گردآوری شده است، سیر تطور سنت دانشگاهی که بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان یونسکو، ایران مبدا آن است، از جندی شاپور تا دانشگاه تهران به تصویر کشیده شده است.

صدای ماندگار استاد نصرالله مدقالچی دوبلور ایرانی، مدرس فن بیان و دوبله در دانشگاه و دارای درجه یک هنر، بر تیزر بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی نشسته است.

به گزارش ایرنا، آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» برگزار می شود. رویدادهای این بزرگداشت، هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد.

پیشنهاد منضم کردن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی در سال ۱۴۰۲ از سوی رییس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

نشست خبری مقیمی رییس دانشگاه تهران برای اعلام برنامه‌های «بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران» امروز ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha