۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 881
کد خبر: 85476426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روز شمار هفته ملی جمعیت اعلام شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹
کد خبر: 85476426
روز شمار هفته ملی جمعیت اعلام شد

تهران - ایرنا - در آستانه ۳۰ اردیبهشت سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز شمار هفته ملی جمعیت اعلام شد.

به گزارش ایرنا، روز ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است؛ در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

ایشان ضمن ابلاغ این سیاست‌ها تاکید کردند: با توجه به اهمیت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

اردیبهشت سال دهمین سالگرد ابلاغ این سیاست‌هاست اما می توان گفت که گام بلند اجرایی شدن آن با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برداشته شد که سلسله مشوق‌هایی را برای فرزندآوری خانواده‌ها در نظر گرفته است.

بر این اساس در دولت سیزدهم جلوی سقوط آزاد کاهش موالید در کشور گرفته شد به طوری که به گفته حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت، میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال کشور با اجرای این قانون افزایش چشمگیری یافته است.

طبق آخرین آمار، اکنون میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

در این راستا، ستاد ملی جمعیت روزشمار هفته ملی جمعیت را که از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد تعیین شده را به شرح زیر اعلام کرده است:

شنبه ۲۹ اردیبهشت: خانواده، هوّیت مادری و جوانی جمعیت

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: ایران جوان، گروه های مردمی، همدلی و مودت

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت: نوآوری، جهاد علمی و جوانی جمعیت

سه شنبه ۱ خرداد: ایران جوان، سازمان های پاسخگو و امیدآفرین

چهارشنبه ۲ خرداد: جمعیت، سلامت و سبک زندگی اسلامی ایرانی

پنجشنبه ۳ خرداد: ایران جوان، رسانه دوستدار خانواده

جمعه ۴ خرداد: روستا، جوانی جمعیت و پیشرفت ایران اسلامی‌

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha