۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبر: 85476204
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۷۵ درصد موقوفات شهرستان یزد فاقد درآمد است

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبر: 85476204
افزون بر ۷۵ درصد موقوفات شهرستان یزد فاقد درآمد است

یزد-ایرنا - رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد گفت: چهار هزار موقوفه این شهرستان دارای ۱۲ هزار ۵۰۰ رقبه است و فقط یکهزار موقوفه گردش مالی دارند و افزون بر ۷۵ درصد موقوفات یزد فاقد درآمد است.

محمد حسین کاظمی، روز سه‌شنبه به مناسبت پنجم ذیقعده، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تعدادی از زمین‌های وقفی کشاورزی بوده و در منطقه مسکونی قرار گرفته و تعدادی نیز توسط شهرداری خیابان شده و لذا این موقوفات در حال حاضر هیچ درآمدی ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مدارس نیز در زمین های وقفی مستقر شده و سالهاست اجاره آن پرداخت نشده و معضل دیگر اینکه بخش زیادی از ادارات و راه آهن به خصوص در بلوار دانشجو دز زمین های وقفی ساخته شده و این اماکن نیز سالها اجاره آن به روز نشده است.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد گفت: از مسئولان استان و به ویژه آموزش و پرورش ، استانداری و به خصوص شهرداری یزد درخواست داریم مساعدت داشته باشند تا حق وقف ادا شود و از حالت بلااستفاده و بلا تکلیفی خارج شود و متاسفانه در حال حاضر نیات واقف اجرا نمی شود و متضمن حق شرعی است.

کاظمی ادامه داد: اینکه گاها عنوان می شود اوقاف سکوت کرده و پیگیری نمی کند صحیح نیست و در حال حاضر ۹۸ پرونده حقوقی در حال پیگیری است که شاخص ترین موضوع آن صدور اسناد املاک وقفی در محدوده شهرستان یزد است که خوشبختانه بیش از ۴۷۹ سند تک برگ فقط در ۶ ماه ابتدای سال قبل برای موقوفات صادر شد و این اقدام با هدف جلوگیری از تعرض به موقوفات با قدرت ادامه خواهد داشت.

وی افزود:برای حفظ و مرمت ۱۱۰ آب انبار شهرستان یزد آماده هر گونه همکاری با سرمایه گزاران هستیم همچنین از ۴ هزار موقوفه این شهرستان افزون بر ۶۰۰ موقوفه غیرمتصرفی یعنی متولی آن اشخاص هستند و این نهاد فقط ناظر است و هر گونه همکاری را برای حل مشکلات این موقوفات نیز داشته و خواهیم داشت.

افزون بر ۷۵ درصد موقوفات شهرستان یزد فاقد درآمد است

رییس اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: ۲ امامزاده در شهر یزد یعنی امامزاده سید جعفر محمد (ع) در ورودی شهر و امامزاده جعفر (ع) در مرکز شهر به عنوان محلی برای مراجعه اقشار مختلف مردم در مناسبت های طول سال است و به خصوص ورودی شهر که به عنوان محل اتراق و آسایش مسافرانی است که به یزد سفر کرده اند و علاوه بر پارکینگ و زائر سرا ،آب جوش صلواتی ،درمانگاه و دیگر بخش های مرتبط نیز فراهم شده است.

افزون بر چهار هزار موقوفه در شهرستان یزد و بیش از ۲۵۰ حسینیه ، ۷۵۰ مسجد و هزار و ۸۰۰ وقف منفعتی و هزار و ۲۰۰ وقف نیز حوزه علمیه و مدارس و تکایا و دارالقرآن است که بیش از ۸۰ درصد اجرای نیات در یزد نیز روضه خوانی و عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) است .

پنجم ذیقعده به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha