جشن شکرگزاری گندم در قیروکارزین فارس/آغاز برداشت گندم در ۶هزار هکتار+فیلم

شیراز-ایرنا-مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از جشن شکرگزاری گندم در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری ۶هزارهکتار از اراضی منطقه به کشت گندم آبی اختصاص یافته و در حال حاضر برداشت گندم از مزارع آغاز شده است.

محمد حیدری سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال برای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفت آب از روش‌های نوین آبیاری استفاده شده که کاهش مصرف ۳۰ درصدی به همراه داشته، در واقع حدود ۷۰ درصد از اراضی تحت کشت گندم آبی به روش آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۲۰ هزار تنی گندم

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد : پیش‌بینی می‌شود از این اراضی ۲۰ هزار تن گندم برداشت شود که این موفقیت مرهون تلاش‌ همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به سبب نظارت‌های مستمر و ارائه مشاوره‌های لازم از زمان کاشت تا برداشت است.

حیدری اضافه کرد: به دلیل بارش‌های مستمر و دور از انتظار اخیر که نزدیک به زمان برداشت بود، خسارات قابل‌توجهی به مزارع وارد شد که همین مسیله موجبات افت محصول از نظر کمی و کیفی را نسبت به سال گذشته فراهم کرد.

وی با بیان اینکه امسال هم به دلیل کاهش بارش در اوایل کشت، به اراضی دیم خسارت صددرصدی وارد شده، گفت: با تدابیر اتخاذ شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته محصولاتی که برداشت می‌شود به صورت تضمینی و با نرخ مصوب به ازای هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط شرکت غله و تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید در ۲ مرکز خرید واقع در سطح شهرستان خریداری می‌شود.

نبود سیلو و انبارهای سرپوشیده در شهرستان

حیدری نبود سیلو و انبارهای سرپوشیده در شهرستان را از مهمترین چالش‌های پیش روی این مدیریت جهت نگهداری پس از برداشت دانست و گفت: پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران می‌تواند آنان را برای توسعه کشت به موقع این محصول ترغیب کرده و در این شرایط اقتصادی از بار مشکلات کشاورزان بکاهد.

مدیر جهادکشاورزی زمان شروع برداشت را از نیمه اردیبهشت دانست و افزود: برداشت گندم تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

وی به اهمیت و جایگاه زکات به عنوان یکی از احکام واجب خداوند اشاره و گندمکاران را به دادن زکات این فرضیه واجب الهی توصیه کرد و گفت: دادن زکات موجب بهره‌مندی گندمکاران از برکات خداوند می‌شود.

آئین سنتی شکرگزاری برداشت گندم

آئین سنتی شکرگزاری برداشت گندم نیز باحضور محمد رضا صداقت امام جمعه قیروکارزین، مسلم رحیمی فرماندار، محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی، شماری از مسئولین ادارات، تعاونی‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی، شوراها، دهیاران، معتمدین و کشاورزان گندمکار در بخش افزر از توابع این شهرستان برگزار شد.

این آئین سنتی که سالیانه و از دیرباز به یک نماد محلی تبدیل شده جایگاه ویژه‌ای در بین کشاورزان و گندمکاران دارد، این جشن به سبب تشکر از خالق لایزال و بی‌همتای آفرینش و همچنین قدردانی از زحمات کشاورزان سالیانه به همت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان همزمان با نخستین برداشت گندم برگزار می‌شود.

آسفالت جاده بین‌راهی مزارع واقع در شمس آباد قیروکارزین

همچنین اخیراً آیین افتتاح پروژه جاده بین راهی مزارع واقع در شمس آباد قیروکارزین با حضور امام جمعه، فرماندار، معاون اجرایی سپاه شهرستان، رئیس جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین و کشاورزان منطقه برگزار شد.

به گفته فرماندار قیروکارزین این طرح را بسیج سازندگی سپاه و جهاد کشاورزی شهرستان با هدف جهش تولید و با مشارکت مردم یاری عملیاتی کرده و برای اجرای این طرح بیش از یک میلیارد تومان هزینه و مسیری حدود چهار هزار متر مربع آسفالت شده است.

در حاشیه افتتاح این پروژه کشاورزان از فرماندار و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان درخواست کردند رودخانه حاشیه این جاده لایروبی شود و همچنین هنگام بارندگی سیلاب از روستاهای اطراف و منطقه بالادست به مزارع منطقه شمس آباد سرازیر می‌شود که نیاز است با سازوکاری به این رودخانه حاشیه این جاده هدایت شود.

فرماندار شهرستان در خصوص درخواست کشاورزان قول مساعد همکاری به کشاورزان را داد.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha