۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85476072
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح‌های شهری زنجان بر مدار حرکت و شتاب+فیلم

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85476072
طرح‌های شهری زنجان بر مدار حرکت و شتاب+فیلم

زنجان - ایرنا - تکمیل طرح‌های شهری زنجان با روی کار آمدن دولت سیزدهم جانی دوباره گرفته که نمونه آن اتمام فاز جنوبی پروژه چندین ساله سبزه میدان و همچنین آغاز اجرای بزرگترین طرح عمران شهری زنجان موسوم به شهیدان کریمی است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرحهای شهری بیانگر رشد و توسعه شهرها و توجه به خواسته های شهروندان برای تحقق شهری پویا، فعال و پروژه محور است که سیمایی متفاوت از شهر را در مقایسه با گذشته در اذهان شهروندان ایجاد می کند.

مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر هم تلاش می کنند با بررسی موانع و مشکلات و نیازسنجی ها پروژه های متعددی را در مناطق مختلف شهری اجرا کنند هرچند برخی شهروندان زنجانی دل خوشی از احداث و اتمام پروژه های شهری ندارند چون معتقدند کم کاری ها و بی توجهی های سال های گذشته در اجرای طرح ها موجب اتلاف انرژی و عقب ماندگی شهر شده است.

یکی از پروژه های برجای مانده و طولانی مدت شهر زنجان،‌ پروژه مهم سبزه میدان بود، اجرای این پروژه در سال ۶۷ با تصمیم مدیران شهری آغاز شد، اما در طول این سال‌ها کاری به جز تملکات سبزه‌ میدان در این محل انجام نشد و تمام اقدامات تقریبا مربوط به یک کلنگ‌زنی بود تا اینکه عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال ۹۳ آغاز شد و پس از کش و قوس های فراوان فاز جنوبی آن اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزیر کشور به بهره برداری رسید.

فاز جنوبی آن با مشکلات عدیده ای مواجه بود تا اینکه مسوولان استانی دست به دست هم دادند و با گره گشایی، این پروژه مهم را به سرانجام رساندند.

در همین راستا خبرنگار ایرنا آخرین وضعیت این پروژه و همچنین بزرگترین طرح عمران شهری موسوم به شهیدان کریمی را از سعید نجفی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان جویا شده است.

طرح‌های شهری زنجان بر مدار حرکت و شتاب

ایرنا: ۲ سال پیش فاز جنوبی پروژه سبزه میدان افتتاح شد، فاز شمالی آن چه وضعیتی دارد؟

یکی از برنامه های شورای شهر زنجان اتمام پروژه های نیمه تمام بود که از جمله آن پروژه مهم سبزه میدان است که در واقع جزو پروژه های موروثی محسوب می شد.

با افتتاح فاز جنوبی آن در اسفند سال ۱۴۰۱، ۵۰ درصد پروژه به اتمام رسید اما ضلع شمالی آن باقی مانده بود با وجود آنکه کار و عمران جریان داشت اما مشکلات و معضلاتی پابرجا بود.

نقشه این طرح، یکدست دیده شده بود و در شورای ترافیک شهر زنجان یک دل نگرانی در خصوص بسته شدن معبر زینبیه وجود داشت، به طوری که ۴۵ روز قبل از سال گذشته مقرر شد این کار انجام گیرد تا بازخورد ترافیکی را مشاهده کنیم که بررسی های میدانی بیانگر آن بود مشکل خاصی به وجود نیامده و مشکل ترافیکی ایجاد نشده،‌از این رو پروژه سبزه میدان به صورت شمال و جنوب به هم پیوسته در نظر گرفته شده است.

در زمان حاضر هم کار و عمران در فاز شمالی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا حد امکان گره گشایی هایی شده و تلاش بر این است که بخش شمالی پروژه تا پایان فصل کاری به پایان برسد.

شهردار زنجان نیز با بازدیدهای میدانی وضعیت آنی پروژه را بررسی و به صورت مستمر بر آن نظارت می کند و گزارش های روزانه از آخرین وضعیت آن ارائه می شود.

اعضای شورای شهر زنجان هم به صورت تنگاتنگ در حال رصد پیشرفت این پروژه است؛ طی چند روز گذشته با همراهی اعضای شورا از خیایان زینبیه در پروژه " فاز جنوبی سبزه میدان" بازدید صورت گرفت و مشکلاتی مطرح و راهکارهایی نیز ارائه شد.

یکی از بخش های مهم فاز جنوبی سبزه میدان تالار شهر است که کاربرد فرهنگی خواهد داشت و از سوی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این فاز ماهیت فرهنگی و هنری دارد و اتاقی هایی در داخل تالار شهر برای برگزاری کلاس ها، کارگاه ها و کلاس های مختلف احداث شده است.

تاکید می کنم تلاش بر این است این بخش مهم تا پایان فصل کاری افتتاح شود که این مهم به نحو احسن با شکل مناسب و با کیفیت خوب و با هزینه مناسب به سرانجام خواهد رسید.

طرح‌های شهری زنجان بر مدار حرکت و شتاب

ایرنا: یکی از طرح های مهم شهر زنجان محور شهیدان کریمی است، این طرح هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

فلسفه اجرای طرح راهسازی موسوم به شهیدان کریمی به لحاظ وجود روستاهای مختلف اطراف شهر زنجان، فرودگاه، بهشت زهرا، واحدهای مسکن ملی غرب زنجان، منطقه ویژه ای اقتصادی، واگذاری زمین های لیل آباد جهت نهضت ملی مسکن و شهرک های اقماری است که موجب ترافیک بالا می شود و اجرای این طرح را بسیار ضروری کرده است.

با توجه به اولویت شورای شهر و شهرداری در خدمت به مناطق کمتر توسعه یافته و اینکه اغلب طرح های شهری در مناطق بالا دست انجام می شد و اجرای این نوع طرح ها در مناطق پایین دست شهری عملیاتی نمی شد برای اجرای این طرح اقدام شد.

از طرفی بررسی ها نیز بیانگر ترافیک بالا در این منطقه از شهر بود که در نهایت به این نتیجه رسیدیم، در صورت انجام ندادن به موقع این طرح، با بحران جدی در آینده مواجه خواهیم شد بر این مبنا اقدامات اولیه در دستور کار قرار گرفت و با بهره گیری از نظرات مشاوره، مطالعات طرح آغاز شد.

در اوایل کار، اجرای پروژه با مشکلاتی مواجه شد که یک امری طبیعی محسوب می شود اما هم اکنون این طرح با رفع نواقص در مرحله خوبی از پیشرفت فیزیکی قرار دارد.

دلیل کندی پیشرفت طرح در ابتدای کار هم به وجود معارض از دستگاه های خدمات رسان باز می گشت که در این زمینه شرکت توزیع نیروی برق بیش از سایر دستگاه ها برای رفع معارضات و جا به جایی ها اقدام کرد.

شرکت های خدمات رسان آب و فاضلاب و گاز نیز پای کار آمده اند و در این میان شرکت مخابرات آخرین دستگاهی است که با تشکیل جلسه و دعوت از مدیر عامل آن به شورای شهر قول مساعد داد تا اقدامات مربوطه را البته با تهاتر انجام دهد.

همچنین در اجرای پروژه تغییراتی ایجاد شده که این مهم به پل ثمین بر می گردد، طبق نقشه قبلی مقرر بود برای احدث پل زیرگذر اقدام شود، اما به دلیل وجود آب های زیر سطحی فراوان به پل روگذر و اصلاح هندسی تغییر پیدا کرد.

همچنین پل کوی فرهنگ واقع در محور نیز که قدمت بالایی دارد، با توجه به بررسی مشاور، آزمایش های فنی، نظرات کارشناسی و در نهایت کسب تایید های لازم از شورای فنی استانداری تعویض خواهد شد.

با توجه به اهمیت بالای احداث این پروژه مهم، انتظار بر کمک های دولتی است هرچند تاکنون ۱۰۰ درصد بودجه محور شهیدان کریمی از سوی شهرداری تامین شده اما امیدواریم این نگاه حاکم باشد تا با اتمام آن آثار کار بیش از گذشته ملموس باشد.

‌ ایرنا: در خصوص اجرای طرح غواصان دریادل در میدان بسیج توضیح دهید.

برای اجرای این طرح، مجوزهای لازم از مراجع مربوط اخذ شده بود اما پیرو نامه و دستور استانداری، اجرای آن متوقف شد.

در زمان حاضر کارگاه طرح نیز جمع آوری شده است، اما اگر در آینده مسائل فنی آن برطرف شود و موافقت های نهایی نیز صورت گیرد اجرای طرح آغاز خواهد شد.

با جمع آوری کارگاه در عمل احداث این پروژه از دستور کار شهرداری زنجان خارج شده و قرارداد پیمانکار نیز به اتمام رسیده است.

در صورت متقاعد شدن مدیریت شهری به لزوم انجام المان غواصان دریاد دل، عملیات اجرایی آن از سر گرفته خواهد شد.

باید به این مهم توجه داشت که این پروژه باید اجرا شود چون میدان بسیج در ورودی شهر زنجان است و اجرای طرح در این مکان از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهر زنجان به شهر غواصان دریاددل مشهور است ولی نماد برجسته ای در این زمینه ندارد؛ شورای شهر دوره قبل به این طرح وارد شد و شورای فعلی نیز تغییراتی را در طرح اعمال کرد.

برای پویایی طرح هم یکسری پیشنهادهایی به مشاور طراح ارائه شد تا اثر جدید قدری ملموس‌تر شود و موضوع غواص برای مخاطب نمود عینی تری داشته باشد.

طرح‌های شهری زنجان بر مدار حرکت و شتاب+فیلم

ایرنا: بوستان شهر زنجان در چه وضعیتی قرار گرفته است؟

قرارداد این پروژه با مشکلاتی مواجه شد که در اولین فرصت، قرارداد دوم آن نیز منعقد خواهد شد.

عملیات اجرایی بوستان شهر متوقف نشده بلکه در حال اجراست و تلاش می شود این مهم تا پایان فصل کاری به اتمام برسد.

این پروژه هم به لحاظ مکان مورد نظر و هم به لحاظ ترافیکی مشکل آنچنانی برای شهروندان ندارد و با پایان یافتن آن علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز برای اهالی منطقه بی سیم، فضایی دلپذیری را فراهم می کند.

پیش از این، زمین مورد احداث برای این بوستان، بایر شده و به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود که با ساز و کارهای مناسب شکل مناسبی به خود خواهد گرفت و بخش های مختلفی از قبیل فرهنگسرا، بازیگاه کودکان و فضای عرضه محصولات صنایع دستی را در بر می گیرد.

می توان گفت برای اولین بار چنین بوستانی در شهر زنجان در حال احداث است و می تواند سیمای شهری را ارتقا دهد.

تمامی تلاش شورای اسلامی شهر زنجان بر این است این پروژه مهم به اتمام برسد و مورد استفاده مردم قرار گیرد؛ هم اکنون نظارت های مستمر بر روند اجرای پروژه انجام می شود و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha