۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85378036
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۴
کد خبر: 85378036
توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

زنجان - ایرنا - طرح‌های مهم و اثرگذاری طی ۲ سال اخیر در شهر زنجان اجرایی شده است که با بهره برداری از آنها تحولی مهم در توسعه و عمران شهری رخ می‌دهد و میزان رضایتمندی شهروندان افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، پروژه های عمران شهری نماد توزیع عادلانه خدمات است تا با اجرای به موقع و درست آنها شهروندان با کمترین دغدغه و مشکل از مزایای تکمیل و افتتاح طرح ها بهره مند شوند.

با نگاهی به فعالیت های انجام شده در ادوار مختلف مدیریت شهری زنجان می توان پی برد که شهروندان زنجانی، دل خوشی از پروژه های شهری ندارند، چون معتقدند این طرح ها علاوه بر اتلاف انرژی و صرف هزینه های هنگفت در موعد مقرر به بهره برداری نرسیده یا حتی کارآیی لازم را نداشته است که مصداق عینی آن را می توان در تکمیل پر فراز و نشیب پل سید الشهدا در شهر زنجان مشاهده کرد.

همچنین به اعتقاد شهروندان زنجانی آنگونه که باید و شاید توسعه یافتگی و پویایی در شهر مشاهده نمی شود درحالیکه سکانداران مدیریت شهری بر این باورند برنامه هایی برای پیشبرد عمران شهری زنجان در حال انجام است که آثار مثبت آن به زودی مشخص خواهد شد.

در همین راستا شهرداری زنجان تور خبری برای بازدید خبرنگاران از طرح های حوزه شهری را برگزار کرد تا فعالان رسانه از پروژه های شاخص شهری شامل بزرگترین پروژه ترافیکی تاریخ شهر زنجان موسوم به محور شهیدان کریمی، طرح احداث بوستان شهر به عنوان بزرگترین پارک در محدوده داخل شهر و طرح منحصر به فرد کف‌سازی بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار مسقف کشور بازدید کنند.

طرح راهسازی محور شهیدان کریمی از برنامه اجرایی عقب نیست

اولین طرح مورد بازدید اهالی رسانه، محور شهیدان کریمی بود که از آن به عنوان بزرگترین طرح ترافیکی شهر زنجان یاد می شود و وجود ماشین آلات سنگین در اطراف محل کارگاه، از کار و تلاش برای پیشبرد طرح به رغم سرمای سخت زمستانی حکایت داشت.

معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان در بازدید از این طرح به میان خبرنگاران آمد و توضیحاتی ارائه کرد.

توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

علیرضا انصاری با بیان اینکه انجام این پروژه چند اثر مثبت به دنبال دارد، گفت: با توجه به توسعه شهر به سمت غرب و شمالغرب، احداث واحدهای مسکن ملی در زمین های لیل آباد و وجود شهرک صنعتی در این منطقه، ‌ احداث این راه ضروری بود.

وی با بیان اینکه احداث محور شهیدان کریمی در راستای سیاست های کلان استان و به منظور برخورداری منطقه غرب زنجان از امکانات توسعه ای آغاز شده است، افزود: پس از دوران کرونا آرامستان شهر زنجان از داخل شهر به خارج شهر در منطقه غرب زنجان انتقال داده شد و همین امر بار ترافیکی سنگینی در محدوده سه راهی امجدیه تا بهشت زهرا ایجاد کرد.

انصاری اظهار داشت: در طراحی این پروژه سه تقاطع در نظر گرفته شد که تقاطع اول در ورودی کوی ثمین یا شقایق ایجاد می شود، تقاطع دیگر به صورت روگذر خواهد بود و تقاطع دیگر نیز در کوی فرهنگ به صورت زیرگذر لحاظ شده است که در این بخش نیز دسترسی های در نظر گرفته شد.

معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان با بیان اینکه در این محدوده سطح آب های زیر زمینی بالاست، ادامه داد: مطالعات ویژه ای در این خصوص برای ایجاد کانال های شمال به جنوب انجام شد.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش این طرح مربوط به کوی سعیدیه است، گفت: هم اکنون آمار برداری و مطالعات آن در حال انجام است تا از ظرفیت خیایان اشرفی استفاده و ترافیک این منطقه به تقاطع ها و محور اصلی هدایت شود.

توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

انصاری با تاکید بر اینکه این پروژه به صورت طرح و ساخت در حال اجراست، افزود: مطالعات فاز سه پروژه انجام شده و منتظر هستیم تا دستگاه های خدمات رسان همکاری های لازم را برای پیشبرد طرح انجام دهند.

وی اضافه کرد: هم اکنون شرکت های برق و گاز همکاری های بسیار خوبی داشته اند اما نیازمند همکاری سایر دستگاه های خدمات رسان هستیم.

انصاری گفت: این طرح طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است و عقب ماندگی ندارد.

توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

اتمام کف سازی بازار زنجان پس از ۴۰ سال

خبرنگاران در ادامه از پروژه کف سازی بازار تاریخی شهر زنجان بازدید کردند.

شهردار زنجان با بیان اینکه وضعیت کف بازار زنجان نامناسب بود و شهرداری وظیفه ای در قبال کف سازی آن نداشت، گفت: به رغم این موضوع، شهرداری مشکل ۴۰ ساله کف سازی بازار تاریخی شهر زنجان را تعیین تکلیف کرد که اقدامی بسیار مهم است.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز و امسال به پایان رسید، افزود: حدود ۲۰ هزار متر مربع کف سازی در داخل بازار زنجان و حدود هفت هزار متر مربع اطراف آن انجام شد.

وی کوچه های سیدلر، رهبری، امام جمعه و همچنین میدان مسگرهای پایین و سه میدان بزرگ داخل بازار را از جمله مناطق دارای کف سازی عنوان کرد و گفت: ۲ معبر دیگر نیز برای کف سازی مانده است که به زودی به اتمام خواهد رسید.

توسعه و عمران شهری زنجان در مسیر تحول

روزنه های امید برای اتمام فاز شمالی سبزه میدان

خبرنگاران در ادامه از فاز شمالی پروژه سبزه میدان بازدید کردند که فاز جنوبی آن اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسیده بود.

مدیر پروژه سبزه‌میدان زنجان در این بازدید در ارتباط با آخرین وضعیت این طرح به خبرنگاران، گفت: این پروژه دارای ۲ قرارداد بود که اولی مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده که پیشرفت فیزیکی آن اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.

احمد صفا افزود: قرارداد دوم نیز به صورت تکمیلی برای این پروژه منعقد شد که در زمان حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: این پروژه از ۲ قسمت تشکیل نشده بلکه قرار است ضلع شمالی و جنوبی سبزه میدان توسط خیایان زینبیه به یکدیگر متصل شود.

این مسوول با بیان اینکه این طرح برای انجام کارهای لازم از سوی شورای ترافیک شهر مصوب شده است، گفت: به علت برودت هوا قسمت شمالی طرح یعنی خیابان هفت تیر آماده نشده که در صورت تکمیل شدن، تردد در میدان آزاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم این پروژه حداقل طی ۱۰ ماه به شهرداری تحویل داده شود، اظهار داشت: بدبینانه ترین حالت این است که پروژه تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

صفا با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این پروژه سه هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن ۸۳۰ میلیارد ریال نیز نیاز است، خاطر نشان کرد: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بوستان شهر نیز یکی دیگر از طرح های شهری بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

طبق اعلام شهردار زنجان این طرح طبق برنامه زمان بندی به بهره برداری خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha