آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهرکرد برگزار شد

شهرکرد- ایرنا- آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عصر دوشنبه با حضور استادان، مسوولان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهنامه پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در این آیین با طرح مبحثی تحت عنوان "شاهنامه رنسانس ادبی ایران و زندگی امروز" به خدمات فردوسی به فرهنگ و زبان ایرانی اشاره کرد و گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی اقوام ایرانی را به ملت و زبان فارسی را به زبان یکپارچه ملت ایران تبدیل کرد.

بهرام پروین گنابادی ادامه داد: یکی از مهمترین عناصری که در شاهنامه فردوسی موج می‌زند دعوت مردم به خِرَد است از همین رو فردوسی در ستایش خرد با ما صحبت می‌کند و هرچه در شاهنامه می‌خوانید یا با خرد تطابق دارد یا تمثیل است.

این استاد رشته زبان و ادبیات فارسی شاهنامه را الهام بخش تدوین آثار فاخر ادبی در قرن‌های بعدی خود عنوان کرد و گفت: اگر فردوسی نبود سعدی و اخوان ثالث را هم نداشتیم چراکه فردوسی زبان فارسی را برای ما ایرانیان زنده نگه داشت.

پروین گنابادی به خدمات اخلاقی شاهنامه فردوسی نیز اشاره کرد و گفت: فردوسی با نگارش شاهنامه از ما می‌خواهد که انسان‌های وطن‌پرست و اخلاق‌مدار باشیم و خردورزی را پیشه خود کنیم و باید تاکید کرد که هیچگاه کسی از خواندن شاهکارهای ادبی نظیر شاهنامه به گمراهی کشیده نمی‌شود.

ضرورت تولید آثار فاخر مبتنی بر فرهنگ و ادب فارسی

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهرکرد برگزار شد

یکی از نویسندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد شاهنامه، اظهار داشت: به آثار فاخر ادبی کشور نظیر شاهنامه کمتر پرداخته شده و در تولیدات رسانه‌ای نظیر فیلم و سریال و یا در آموزش و پرورش مورد بی‌توجهی واقع شده است.

مهرپویا صفار افزود: شاهنامه عالی‌ترین و استوارترین شکل سخن فارسی است اما سیاستگذاران و عوامل اجرایی در رابطه با معرفی و شناساندن این اثر به نسل‌های جوان اقدام شایسته‌ای انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: در تقابل با فرهنگ بیگانه باید تا می‌توان فرهنگ و ادب بومی خود و آثار فاخری نظیر شاهنامه را بها بدهیم و به ویژه آن را به نظام آموزش و پرورش وارد کنیم.

خوانش متون کهن از برنامه‌های محوری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: خوانش متون کهن از سال گذشته در استان آغاز شده است امسال نیز با برگزاری نشست‌های سعدی‌خوانی، نظامی‌خوانی و حافظ خوانی در استان ادامه پیدا می‌کند.

حجت‌الله شیروانی ادامه داد: نشست‌های سعدی‌خوانی و نظامی‌خوانی روزهای سه‌شنبه با حضور استادان و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب در فرهنگسرای شهرکرد و نشست‌های حافظ‌خوانی روزهای چهارشنبه در مجتمع فرهنگی هنری غدیر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این کلاس‌ها به ویژه نشست‌های حافظ‌خوانی به صورت خودجوش از سوی هنرمندان و فرهنگ‌دوستان استان برگزار می‌شود و استقبال خوبی نیز از این نشست‌ها می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، معرفی بزرگان فرهنگ و ادب کشور به ویژه برای نسل‌های جوان را از مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: در نشست‌های خوانش متون کهن نه تنها به بررسی آثار این شاعران و ادیبان پرداخته می‌شود بلکه افکار، اندیشه‌ها، زمینه‌های تاریخی و ارتباط این هنرمندان با فرهنگ و ادب ایرانی تبیین می‌شود.

شیروانی یادآور شد: علاوه‌بر برگزاری نشست‌های خوانش کتاب به مناسبت‌های مختلف آیین‌های بزرگداشت بزرگان فرهنگ و ادب کشور را در استان برگزار می‌کنیم تا از این طریق به معرفی مشاهیر و مفاخر کشور پرداخته شود و شاعران و نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به حوزه ادب و فرهنگ پارسی با پشتوانه‌های فرهنگی و ادبی کشور بیش از پیش آشنا شوند.

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهرکرد برگزار شد

به گزارش ایرنا، در این آیین نقال مهدی احمدی بنی به همراه مرشد یعقوب هاشم‌زاده به اجرای برنامه پرداختند و در ادامه نیز ابراهیم احمدی دستگردی و توحید وحید نبرد رستم دستان بزرگ پهلوان ایرانی با اشکبوس تورانی فرستاده افراسیاب را با هنرمندی خود برای حاضران در آیین بازخوانی کردند.

در پایان آیین نیز از اثر نگارگری مریم شاکری با عنوان گردآفرید رونمایی شد.

۲۵ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان و ادبیات فارسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha