میانگین غلظت ذرات موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی است

کرمان - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین مطالعات کشور در راستای قانون هوای پاک گفت: میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی(who) یعنی حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر است.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه عصر دوشنبه در آیین افتتاح همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ افزود: این آمار در ایران حدود ۲.۵ برابر استانداردهای موجود کشور است.

وی اظهار کرد: میانگین ذرات معلق در جو استان کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میکروگرم یعنی چهار برابر استاندارد جهانی who و ۲ برابر استانداردهای حاضر در کشور است که این خود ناشی از توسعه بی رویه می‌باشد.

معاون رییس جمهور گفت: طبق بررسی های به طور متوسط ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که خسارتی معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در پی دارد.

وی ادامه داد: همچنین آبخوان های استان کرمان تخلیه شده و میانگین فرونشست در این استان به عنوان نخستین استان کشور ۱۳ سانتیمتر در سال است، ضمن اینکه تخلیه سفره های آب زیرزمینی هم پیشرونده است.

سلاجقه افزود: باید بدانیم اگر توسعه ای صورت می گیرد باید درخور باشد اما سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در راستای تحقق شعار سال، بن بست ها را در مسیر مبتنی بر علم و دانش از میان برداشته است.

وی عنوان کرد: حفاظت به معنای دخالت نکردن انسان در طبیعت را حذف کردیم و باید در سال جاری آشتی پایدار انسان و محیط زیست را ترویج داده و رابطه ای پایدار بین آنها برقرار و حفظ کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در عرصه محیط زیست هیچ بن بستی نداریم لذا باید کارمان مبتنی بر تکنولوژی و آخرین یافته های علمی با توجه به شرایط اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه محیط زیست منطبق بر فناوری پیشرفته و سطح علم باید داشته باشیم، تصریح کرد: باید با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی کشور گام برداشته و در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست شما را یاری می کند.

سلاجقه یادآور شد: مجوز محیط زیستی زمانی داده می شود که کاری عالمانه است و مجوزها در این دولت حداکثر ۲ ماهه اخذ می شود اما سرمایه گذاران نیز باید نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و ما هم پروژه ها را در حین و اجرای پروژه بررسی می کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته در یک اجلاس بین المللی در داووس سوییس چالش‌های ۱۰ گانه برای آینده جهان بررسی شد که ۲ چالش اصلی آن محیط زیستی بود.

معاون رییس جمهور گفت: همچنین برای ۱۰ ساله آینده جهان ۱۰ چالش اصلی جهان مورد ارزیابی قرار گرفت ۶ چالش زیست محیطی و مابقی به نوعی وابسته به این حوزه بودند.

وی با اشاره به نظریه های توسعه گفت: ۲ نظریه توسعه در جهان وجود دارد یک نظریه آن است که ابتدا توسعه صورت گیرد و سپس محیط زیست ترمیم شود اما نظریه دیگر می گوید: محیط زیست باید حفاظت شود و توسعه باید به نحوی باشد که حداقل ها را حفظ کند.

سلاجقه بیان کرد: براساس نظریه های دیگر مبتنی بر آموزه های دینی هم محیط زیست باید حفظ شود و توازن بین این حوزه و توسعه باید به نحو مطلوب برقرار باشد که این نظریه را امروزه دنیا پذیرفته زیرا نظریه های گذشته محکوم به شکست بودند.

توسعه کنونی در خور کرمان نیست

معاون رییس جمهور گفت: توسعه استان کرمان در خور ظرفیت های خدادادی و نیروی انسانی این استان نیست، این خطه در بسیاری از معیارها و ظرفیت ها رتبه نخست کشور را دارد اما توسعه به صورت شایسته در آن اتفاق نیفتاده و امید است با همکاری استاندار کرمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر متولیان کرمان را در خور کرمانی ها بسازیم.

وی تصریح کرد: زیرساخت ها و شهرهای استان کرمان منطبق بر داشته های این استان نیست لذا بیایید دست در دست یکدیگر این پاره تن کشور را مردانه بسازیم.

بازار سرمایه ۸۰۰ همتی پروژه‌های دولت و بخش خصوصی را تامین مالی کرد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز در این آیین گفت: سال گذشته هشت هزار میلیارد ریالن تامین مالی دولت و بخش خصوصی از محل بازار سرمایه صورت گرفته و تلاش می‌کنیم که امسال این رقم ۲ برابر شود.

مجید عشقی ادامه داد: این اعتبار با توجه به تمام بی مهری‌هایی که در حق بازار سرمایه صورت گرفته، محقق شد.

وی یادآور شد: یکهزار و ۶۰۰ همت پیش‌بینی تامین مالی برای حوزه دولت و بخش خصوصی را در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری کردیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: تامین مالی جمعی برای شرکت‌های کوچک و متوسط از محل بازار سرمایه را نیز در برنامه داریم و در این راستا تلاش می‌کنیم این رقم را در سال ۱۴۰۳ به حداقل پنج برابر برسانیم.

وی با اشاره به نام گذاری شعار سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: حضور و مشارکت مردم در اقتصاد مشکلات کشور را رفع می‌کند و یکی از راه‌های تحقق شعار سال بازار سرمایه است.

اطلس سرمایه‌گذاری کشور تدوین شده است

معاون وزیر و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نیز گفت: سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای ایجاد ابزار مناسب علمی برای جانمایی منطقه ای و هدفمند سرمایه گذاری در کشور با کمک سازمان نقشه برداری کشور و دستگاه های علمی و استانی اقدام به راه اندازی اطلس سرمایه گذاری کشور کرده است. 
علی فکری اظهار کرد: یکی از مهمترین الزامات در عرصه سرمایه گذاری توجه به ارکان اساسی برنامه ریزی توسعه ای شامل هدف‌گذای دقیق و تعریف ماموریت متناسب و تدوین برنامه اجرایی قابل تحقق در تمام اقدامات توسعه ای و بخش مرتبط با سرمایه گذاری خارجی است.
وی ادامه داد: وجود ظرفیت های متعدد در استان کرمان نباید منجر به این شود که برنامه های توسعه از هدف‌گذاری موثر و هدفمند در بستر زیرساختی برای جذب سرمایه گذاری منطبق با اولویت ها و متناسب با تقسیم کار ملی و منطقه ای غافل شود.
معاون وزیر و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بیان کرد: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور و برخوردار از تمام اقلیم های قابل توجه می تواند  سرزمینی مستعد برای جذب سرمایه گذاری از کشورهای مختلف باشد.
فکری خاطرنشان کرد: استان کرمان با داشتن بیشترین آمار شاغلان در عرصه معدن ، بیشترین میزان سرمایه گذاری سالانه در عرصه معدنی و بیشترین ارزش افزوده معادن کانون ارزشمند تمرکز صنایع معدنی کشور است. 
وی اضافه کرد: برخورداری این استان از ظرفیت های متعدد در حوزه محصولات کشاورزی ، صنایع معدنی، گردشگری و صنایع دستی زمینه های متعددی برای برنامه صحیح اقتصادی ایجاد می‌کند.
فکری گفت: بعد از شناسایی علمی شرایط موجود و ظرفیت ها و مزیت های استان تعریف فرصت های سرمایه گذاری با تمرکز ویژه بر تکمیل و  تقویت زیرساخت های استان و توسعه صنایع موجود و تکمیل زنجیره های ارزش با همکاری بخش های دولتی و خصوصی انجام می شود.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران افزود: در این زمینه مشارکت دانشگاه ها و اصحاب اندیشه و پژوهش و انجام مطالعات فرصت های سرمایه گذاری می تواند منشا برکت های ارزشمندی باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha