نویسنده پیشکسوت: مانند قدیم احساس نیاز برای کسب علم وجود ندارد

تهران- ایرنا- یک نویسنده پیشکسوت با تاکید بر اینکه کتاب باید برآورنده نیازهای مخاطب باشد، گفت: سبک زندگی و نیازهای افراد تغییر کرده است؛ شاید نیازی که طالب علم در گذشته احساس می‌کرد، در این روزها احساس نشود.

علی‌اکبر فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، به اشاره به اینکه از دوره‌های ابتدایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در این رویداد فرهنگی شرکت کرده است، گفت: همچنین در نمایشگاه‌های خارج از ایران مانند نمایشگاه کتاب بوستون، شیکاگو و تورنتو شرکت کردم.

در کشورهایی که با تورم دست به گریبان هستند، دشواری در خرید کالا از جمله کتاب وجود دارد

نویسنده کتاب دیوان سالاری در ایران درباره تفاوت بازدید یک نویسنده و یک دوستدار کتاب از نمایشگاه توضیح داد: بسته به اینکه از نمایشگاه چه می‌خواهید، این رویداد فرهنگی برای نویسنده و بازدیدکننده متفاوت است. برای مثال نویسنده دنبال کتاب و مراجعی است که برای ادامه فعالیت به آن‌ها نیاز دارد، تا برای نوشته‌های بعدی اش کمک کند. به همین دلیل کتاب‌های موجود در غرفه‌ها را بررسی می‌کنم تا کتاب‌هایی را که برایم مفید است و ندارم، تهیه کنم.

فرهنگی ادامه داد: بازدید کننده معمولی هم خواسته‌ها و نیازهایی دارد یا کتاب وسیله ارتباطی برای او است تا با آرا و عقاید مختلف آشنا شود. هرکسی بر اساس نیاز و خواسته‌های خود وارد نمایشگاه می‌شود.

این نویسنده پیشکسوت درباره توان خرید کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیح داد: مردم در این روزها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و همچنین افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت کالا شده است. بنابراین برای خیلی از افراد مقدور نیست که کتاب را تهیه کنند. این مشکلی است که اغلب کشورها با آن مواجه هستند، مگر کشورهایی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و ثبات اقتصادی در آن کشور حاکم است. در کشورهایی که با تورم دست به گریبان هستند، دشواری در خرید کالا از جمله کتاب وجود دارد.

نویسنده پیشکسوت: مانند قدیم احساس نیاز برای کسب علم وجود ندارد
علی‌اکبر فرهنگی نویسنده پیشکسوت

کتاب باید برآورنده نیازهای مخاطب باشد

علی‌اکبر فرهنگی در تحلیل فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: هر کسی در هرجایی نمایشگاهی را ترتیب می‌دهد، این نمایشگاه جنبه بازاریابی برای کتاب را دارد، یک نوع بازاریابی مستقیم است که غرفه‌های حاضر در نمایشگاه می‌فروشند، یا اینکه بازاریابی غیر مستقیم است و بعدها منتج به فروش آتی می‌شود؛ هر دو خوب است. کتاب هم به عنوان کالای فرهنگی است، کتاب، فیلم و موسیقی به فروش می‌رسد.

شاید نیازی که در گذشته طالب علم احساس می‌کرد، در این روزها احساس نشود

نویسنده کتاب دیوان سالاری در ایران با تاکید بر اینکه مردم در ایران همواره به سختی کتاب خریدند، ادامه داد: کتاب باید برآورنده نیازهای مخاطب باشد، همچنین ناشر می‌خواهد کتابش را بفروشد. این در حالی است که سبک زندگی و نیازهای افراد تغییر کرده است. شاید نیازی که در گذشته طالب علم احساس می‌کرد، در این روزها احساس نشود.

او با توضیح یک خاطره مساله را باز کرد و افزود: مرحوم جلال همایی (نویسنده، ادیب، شاعر،ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر ایرانی) تعریف می‌کرد، استادی در حوزه علمیه اصفهان شنیده بود که یک نسخه از کتاب قطب‌الدین شیرازی در کتابخانه سمرقند است، این استاد حرکت کرد و به سمت سمرقند راه افتاد و کتاب را استنطاق کرد (یعنی رونویسی کرد). در آن زمان امکان دانلود کردن و عکس گرفتن از کتاب وجود نداشت. گفت که این فرآیند رفت و برگشت و استنطاق کتاب ۳ سال طول کشیده است.

فرهنگی افزود: این احساس نیاز است هر وقت افراد به کالایی احساس نیاز کردند، راهی پیدا می‌کنند، تا به کالا دسترسی پیدا کنند. اگر طالب علم آن نیاز را احساس کند ممکن است از همه چیز بزند تا احساس را رفع کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha