برنامه‌های روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی اعلام شد

تهران- ایرنا- همزمان با برپایی «آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» نشست‌های تخصصی زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، همزمان با بیست و پنجم اردیبهشت «آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» با سخنرانی غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدجعفر یاحقی، عضو پیوسته فرهنگستان و زبان ادب فارسی، محمد دبیرمقدم، عضو پیوسته و معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان و پیام رودرا گائوراو شرست، سفیر جمهوری هند در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین در این همایش دو روزه ۹ نشست تخصصی درباره جنبه‌های مختلف زبان فارسی برگزار خواهد شد.

نخستین برنامه این نشست تخصصی بعدازظهر روز سه‌شنبه -۲۵ اردیبهشت- از ساعت ۱۴ تا ۱۵ در تالار دکتر شهیدی فرهنگستان برگزار می‌شود.

در این نشست که با عنوان «زبان و رایانه؛ دستور خط زبان فارسی و رسم الخط» برگزار می‌شود، تنی چند از اعضای فرهنگستان سخنرانی خواهند کرد.

مرتضی قاسمی با عنوان «گزارش دستور خطّ مصوب فرهنگستان»، زهرا زندی‌مقدم با عنوان «گزارش فرهنگ املایی خط ّ فارسی»، مریم مسگر خویی با عنوان «گزارش ارزیابی ابزار ویرایشگر زبان فارسی»، مسعود قیومی با گزارش «دستور خط و فرهنگ املایی گونۀ گفتاری زبان فارسی» از سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود.

در ادامه نشست‌ها در ساعت ۱۵ تا ۱۶ در کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب‌ فارسی آبتین گلکار، مترجم وعضو وابسته فرهنگستان و زبان ادب فارسی درباره «مقالات ناشناخته فاطمه سیاح درباب ادبیات تطبیقی» سخنرانی خواهد کرد.

آخرین نشست تخصصی روز سه‌شنبه درباره «فرهنگستان و دانشگاه‌ها» ویژه مسئولان دفترهای ارتباط با فرهنگستان در دانشگاه‌ها است. این نشست در ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در تالار دکتر شهیدی فرهنگستان زبان و ادب ‌فارسی برگزار می‌شود.

همچنین نمایشگاهی از چاپ‌های شاهنامه و آثار شاهنامه‌پژوهان و پژوهش مرتبط با شاهنامه در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه فرهنگستان برپا می‌شود.

نخستین دوره «آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» در سال ۱۳۹۷ به پیشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد و امسال پنجمین دورۀ آن برگزار می‌شود.

شرکت در این مراسم و نشست‌های تخصصی آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha