ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی است/ توسعه روابط اقتصادی با هند

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی است و توسعه بندر چابهار با دسترسی به راه‌های ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به هندوستان در دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و حتی روسیه کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهرداد بذرپاش» امروز (دوشنبه) در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند افزود: توسعه ترانزیت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و دولت ایران است.

وی با اشاره به توافق امروز، بیان داشت: ما از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و این کشور را یکی از اقتصادهای بزرگ جهان می‌دانیم.

بذرپاش تصریح کرد: این قرارداد شروعی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و هند خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: بعد از صحبت هایی که بین آیت الله رییسی و نخست وزیر هند مطرح شد، در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه در سال گذشته، نقشه کلی کلان ایران‌راه ارائه و تعریف شد و در راستای تکمیل آن، پروژه‌هایی برای تسهیل قراردادهای تجاری و ترانزیت بین کشورهای منطقه در کشورمان تعریف شد.

وی تاکید کرد: ایرانی سرزمینی امن و راه دسترسی سریعتر و مطمئن تری برای ترانزیت کالا در سرتاسر غرب آسیا است.

بذرپاش ادامه‌داد: دستیابی به رشد ۵۸ درصدی در ترانزیت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، گواهی بر اهتمام دولت برای توسعه ترانزیت و زیرساخت‌های توسعه آن در کشورهای منطقه است. در سال جدید نیز تاکنون رشد ۵۰ درصدی در این حوزه حاصل شده که نشان‌دهنده ادامه‌دار شدن تلاش‌ها است.

وی تصریح‌کرد:‌چابهار نگین درخشانی در سواحل دریای عمان است و می‌تواند نقش کانونی در توسعه ترانزیت در منطقه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان و امتداد آن به سرخس که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد، بر ارزش ‌های این بندر خواهد افزود.

وی اظهار داشت: توسعه راه‌های مواصلاتی در مسیر و پهنه دریا و توسعه فرودگاهی، از دیگر برنامه ها در این منطقه است و در کنار آن شهرهای جدید ساحلی در مجاورت بندر چابهار تعریف شده که ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد: با قراردادی که در سال‌های گذشته بین دو کشور در سطح کوتاه‌مدت شاهد بودیم و قرارداد بلندمدت امروز، فصل جدیدی از روابط بین دو کشور را رقم بزنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha