زاد و ولد در تربت‌حیدریه نصف شد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85475540
زاد و ولد در تربت‌حیدریه نصف شد

تربت حیدریه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: میزان زاد و ولد در تربت حیدریه از سال ۱۳۹۶ تاکنون در این شهرستان نصف شده و از ۹ هزار تولد سالانه به چهار هزار و ۵۰۰ تولد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد قربانی روز دوشنبه در نشست قرارگاه جوانی جمعیت تربت‌حیدریه اظهار کرد: وضعیت فرزند آوری در این شهرستان مطلوب نیست، سالانه به طور متوسط بین ۵۰۰ تا یک هزار تولد کمتر نسبت به سال قبل در تربت حیدریه رخ می‌دهد که این نگران کننده است.

وی ادامه داد: تقریبا از هر سه ازدواج هم یکی منجر به طلاق می‌شود که قابل تامل است، مهاجرت را هم باید بر وضعیت نامساعد جمعیتی اضافه کرد و باید اقدام های جمعیتی را بهبود بخشید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: شعار امسال هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه، «نقش من در جوانی ایران» است.

قربانی گفت: بر اساس قانون جوانی جمعیت وظایف هر کدام از دستگاه ها مشخص است، مثلا وظایف راه و شهرسازی یا امور اقتصاد و دارایی به تفکیک مشخص شده است و هر دستگاه وظایف خود را می‌داند.

فرهنگ داشتن فرزند کمتر نهادینه شده است

سرپرست معاونت سیاسی و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی فرماندار تربت حیدریه هم در این نشست گفت: موضوع فرزند آوری و جمعیت موضوعی چند وجهی است که یکی از مباحث مهم آن فرهنگ است.

جعفر رضوانی با بیان اینکه شرایط را نمی توان به یکباره درست کرد، افزود: شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در مدت ۳۰ سال تبلیغ شده و کار به جایی رسید که داشتن فرزند کمتر به عنوان یک فرهنگ مطلوب در جامعه پذیرفته شده است و بسیاری به آن مباهات می‌کنند.

وی ادامه داد: شایسته است داشتن فرزند بیشتر را تبلیغ کرد و با انجام فعالیت‌های مختلف در حوزه های گوناگون و به خصوص در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خصوص تبلیغی کاری کرد تا افراد داشتن فرزندان متعدد را، مایه مباهات و افتخار بدانند.

رضوانی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و چالش های مرتبط به اجرایی شدن آن گفت: به طور مثال قانون‌گذار وظیفه ای را مشخص و آن را مشروط کرده که این گونه شرط ها باید مشخص و به مقامات بالادستی اعلام شود.

افزایش جمعیت به صورت دستوری میسر نمی‌شود

معاون مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی و مدیر حسابرسی مالیاتی منطقه تربت‌حیدریه گفت: افزایش جمعیت به طور دستوری میسر نخواهد شد.

مجید کریمی دوست با اشاره به مبلغ وام برای فرزند سوم طبق قانون جوانی جمعیت، افزود: قانون می‌گوید بانک‌ها می‌توانند ۵۰ درصد موجودی قرض‌الحسنه خود را به این امر اختصاص دهند، حال آنکه پارسال مردم موجودی خود را از بانک ها بیرون کشیده و اکنون کسی پول قرض الحسنه در بانک ها نمی‌گذارد.

وی بیان کرد: منابع مالی مردم به سمت طلا و دلار سوق یافته است.

وی از اجرای ناموفق قوانین مربوط به تخفیف مالیاتی ۱۵ درصدی به خانواده‌ها برای تولد فرزند سومی و مجوز ۲۰۰ متر زمین روستایی در تربت حیدریه برای طرح جوانی جمعیت اشاره کرد.

شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha