۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۵
کد خبر: 85475530
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطح زیرکشت گندم تربت‌حیدریه بیش از هشت هزار هکتار اعلام شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: سطح زیرکشت آبی و دیم گندم این شهرستان در سال جاری، هشت هزار و ۸۵۰ هکتار است که بیش از سه هزار هکتار آن، به کشت دیم اختصاص دارد.

محمدرضا عباس‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارش نزولات جوی در مجموع از مهر پارسال تا ابتدای امسال ۱۸۱ میلیمتر بوده‌ است که این رقم نسبت به دوره آماری ۲۰ ساله با کاهش ۲۲٫۵ درصدی مواجه است چرا که میزان بارندگی در دوره آماری تربت‌حیدریه ۲۵۵ میلی‌ متر است.

وی اضافه کرد: با این حال پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت گندم امسال تربت حیدریه به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن برسد و پارسال هم ۱۵ هزار تن گندم خوراکی و بیش از چهار هزار تن گندم بذری از کشاورزان خریداری شد.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه از این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید گندم بذری خراسان رضوی یاد کرد و گفت: هم ساله کشاورزان این منطقه بین چهار تا پنج هزار تن گندم بذری خود را تحویل مراکز خرید دادند.

عباس‌پور به عوامل خسارت‌زا برای گندم اشاره و اظهار کرد: امسال تاکنون مبارزه با "شته" و "سن گندم و جو" در سطح هشت هزار هکتار و مبارزه با علف هرز پهن‌برگ و باریک‌برگ در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده‌ است.

وی با بیان این که چند بار نیز علیه "شته مومی" مبارزه انجام شد ادامه داد: پارسال، زمستان بسیار ملایمی داشتیم و همین باعث شد جمعیت آفت‌ها افزایش یابد و اکنون همکاران ما در شبکه مراقبت از محصولات کشاورزی به استعداد ۱۵ نفر، کار مبارزه با شته و سن گندم را، از اواخر زمستان پارسال شروع کرده اند و از ۱۲ اردیبهشت نیز درگیر مبارزه با پوره سن گندم هستند که هنوز ادامه دارد.

بنا به داده های آماری جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه، مجموع اراضی زراعی و باغی این شهرستان، ۹۱ هزار هکتار است که از این میزان ۳۸ هزار هکتار آن به کشت آبی و باغات و زراعت اختصاص دارد.

تربت‌حیدریه با جمعیتی افزون بر ۲۲۵ هزار نفر در ۱۵۰ کلیومتری جنوب مشهد دارای چهار بخش "مرکزی، جلگه رُخ، کَدکَن و بایگ"، چهار شهر، هشت دهستان و ۱۲۹ روستاست و به عنوان قطب کشاورزی در تولید برخی محصولات، رتبه‌های برتر کشوری یا استانی را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha