بیش از ۹۰ درصد دریانوردان شاغل در کشتی‌های داخلی، ایرانی هستند

چابهار - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد دریانوردان شاغل در کشتی‌های داخلی، ایرانی هستند و در بعضی بنادر براساس ملاحظات اجباری از دریانورد خارجی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اکبر صفایی روز دوشنبه در سفر به بندر چابهار و حضور در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان اظهارکرد: دانشگاه دریانوردی چابهار یک برند دانشگاهی موفق، ارزش آفرین و داری سهم بزرگ و مهم در علوم دریایی کشور است.

وی خطاب به دانشجویان افزود: افتخار کنید که رشته دریانوردی و دانشگاه چابهار را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام‌معظم‌رهبری تاکید کرد: "سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی"، "تدوین طرح جامع توسعه دریامحور" و "تامین و ارتقای سرمایه انسانی متعهد و کارآمد"، سه رکن اساسی برای اجرای درست و بی‌کم و کاست سیاست‌های کلی توسعه دریامحور خواهد بود.

وی با اشاره به چالش تربیت نیروی انسانی دریانورد تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در صنعت دریانوردی، یک چالش جهانی است و بیشتر کشورهای صاحب بندر و کشتیرانی تجاری برای رفع این معضل، تمهیدات و راهکارهای اجرایی سازنده‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دلایلی را که جوانان به رشته‌ها و مشاغل‌ دریایی علاقه‌ چندانی نشان نمی‌دهند را ضعف فرهنگی در این رابطه عنوان‌ کرد و گفت: یکی از اقدامات پایه و بنیادی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد، توسعه و اشاعه فرهنگ دریایی در میان خانواده‌های ایرانی است.

وی با اشاره به کمبود بیش از چهار هزار نفر نیروی دریانورد در کشور اظهارکرد: ضروری است دانشگاه‌های دریایی را به سرعت فعال کنیم.

صفایی بر حمایت این سازمان از دانشگاه دریایی چابهار تاکید کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی از تامین امکانات آموزشی دانشگاه از جمله خرید شبیه ساز کشتی مدرن حمایت خواهد کرد و دستور آغاز فرآیند مناقصه آن را صادر کرده است.

وی همچنین از کمک و مساعدت به دانشجویان دریانورد در حوزه کارآموزی و بازدید ازکشتی ها و مذاکره با عوامل فنی شناورهای بزرگ داخلی و خارجی خبر داد.

امیر رجایی رییس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار نیز در این نشست، ضمن معرفی اجمالی ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه، از رایزنی موفق با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش برای جذب دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

شماری از دانشجویان دانشگاه دریایی چابهار برخی مسائل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ لازم را دریافت کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha