سد قیزقلعه سی به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آبی کشور به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

تهران - ایرنا - مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: طرح سدقیز قلعه سی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبی کشورمان به‌زودی با حضور مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در نشست خبری در شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: پروژه سد قیز قلعه سی سدی است که بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده است.

وی ادامه داد: این طرح دارای ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و هیدرولیکی فراوانی برای کشورهای هم‌جوار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در اجرای این طرح را پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری توسط کشورمان انجام شده و مراحل پرداخت سهم ۵۰ درصدی طرف مقابل در حال توافق و نهایی‌شدن است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس و بر اساس پروتکل‌های دو کشور ایران و آذربایجان، به‌منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است.

وی ادامه داد: نخستین تجربه موفق کشورمان در اجرای طرح آبی مشترک مرزی، در ۵۳ سال پیش و با احداث سد ارس بر روی رودخانه ارس که به‌صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بود صورت گرفت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: این طرح به یکی از موفق‌ترین طرح‌های مشترک مرزی تبدیل شد.

غفارزاده افزود: بعد از آن، ۲۰۰ کیلومتر پایین‌تر از سد ارس، سد خداآفرین و ۱۲ کیلومتر پایین‌تر از آن، سد قیزقلعه سی باهدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس و استفاده بهینه از آب و انرژی ارس احداث شه است.

وی خاطرنشان کرد: طرح اولیه سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ توسط کشور آذربایجان مطرح شد ولی بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت‌گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی طرح سد قیزقلعه سی را یک طرح بزرگ و پیچیده برشمرد که قدرت و توانمندی و دانش بالای متخصصان کشورمان در سدسازی را نشان می‌دهد.

غفارزاده، احداث سد قیز قلعه سی را از عوامل مهم در رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب کشور دانست و خاطرنشان کرد: این سد با تنظیم ۲ میلیارد مترمکعب آب سالانه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه آبی مرزی شمال غرب کشور است.

وی افزود: این سد علاوه بر رونق اقتصادی و کشاورزی، توسعه گردشگری منطقه و تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و حقوق آبی کشور از منابع آب مرزی و تأمین آب شرب شهرها و روستاها از این منبع را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در باره مشخصات فنی سد گفت: سد قیز قلعه سی، از نوع خاکی با هسته رسی است.

وی، طول تاج سد را ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر اعلام کرد و گفت: دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در دو طرف سد طراحی شده است.

غفار زاده ادامه داد: حجم مخزن سد قیز قلعه سی ۶۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در باره تکنولوژی مدرن به‌کاررفته در ساخت سد قیز قلعه سی خاطرنشان کرد: بتن‌ریزی بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب، ۶ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و سنگ‌بر داری، بیش از ۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲ کیلومتر حفاری تزریق، اجرای دایک و انحراف دومرحله‌ای مسیر رودخانه به‌منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد انجام شده است.

غفارزاده افزود: احداث این سد از پیچیدگی‌های مختلفی برخوردار است به‌طوری‌که نیروگاه‌ها در دل بدنه سد قرار دارد و سازه بتنی و خاکی سد درهم‌تنیده شده است؛ همچنین ۳۹ دریچه آبگیر آن تعبیه شده که کار سرریز و برداشت آب را انجام می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: اضافه‌شدن دو سد خداآفرین و قیز قلعه سی به سد ارس، موجب افزایش رفاه و امنیت و آرامش نقطه صفر مرزی شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با اجرای این طرح، حدود ۷۴ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵ هزار هکتار اراضی بهبود، زیر آب خواهد رفت و این پروژه در مرحله اول اشتغال‌زایی ۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha