وعده‌ای که به حل مشکلات درمان ناباروری در مازندران انجامید

ساری-ایرنا- تخصیص اعتبار راه اندازی بخش ناباروری در بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر باعث شد تا تجربه تاخیر و تعلل ۱۳ ساله برای احداث این بیمارستان دوباره تکرار نشود و این بخش از بیمارستان به عنوان یکی از ۱۷۶ مصوبه دور اول سفررئیس جمهور به مازندران بهره برداری شد و اکنون در حال ارائه خدمات به مردم شرق مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله رئیسی از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که «توسعه خدمات ناباروری از برنامه‌های قطعی دولت است و باید بدون چون و چرا اجرا شود.» اکنون که افزون بر ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد با ورق زدن کارنامه دولت در این حوزه نشان می‌دهد که وعده های رئیس جمهور از پرداخت هزینه درمان ناباروری گرفته تا راه اندازی مراکز درمان آن در مازندران اجرایی شده است.

تا پیش از این، بسته حمایت از زوج‌های نابارور هم وجود داشت. به این معنی که اعتبارات درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، اما اکنون با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، سازمان بیمه سلامت به عنوان نهاد متولی انجام این کار مشخص شده و هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد. به این ترتیب ۹۰ درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن، از دوش مردم برداشته شد و به بیمه محول شده است که افزایش توان مالی زوج‌ها برای درمان ناباروری از دستاوردهای آن به شمار می رود.

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند. البته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است.

توجه به این قوانین و به دنبال آن تاکید بر اجرای سیاست‌های جمعیتی سبب شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شود.

مازندران نیز همسو با ابلاغیه کشوری در مسیر کمک به زوج های نابارور قرار گرفته است البته این همراهی مسوولان مازندران با ابلاغیه های کشور تنها به پرداخت هزینه درمان خلاصه نشده و برای این منظور مصوبات سفر رئیس جمهور نیز در این عرصه کمک حال بوده است.

همسو با این کار از ۱۷۶ مصوبه سفر رئیس جمهور به مازندران ۲ مصوبه ویژه به حوزه درمان زوجین نابارور اختصاص یافته است.

وعده‌ای که به حل مشکلات درمان ناباروری در مازندران ختم شد

راه اندازی مرکز درمان ناباروری بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بهشهر در شرق مازندران و انجام اقداماتی برای راه اندازی همین مرکز در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در غرب استان زمینه ای آن را فراهم آورد تا دسترسی افراد برای دریافت خدمات از این نوع مراکز نیز تسهیل یابد.

تا پیش از اجرایی شدن این وعده دولت سیزدهم تنها مرکز درمان ناباروری مازندران در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) در بابل فعال بود. اما هم‌پا با کمک دولت به پرداخت هزینه درمان زوج های نابارور در این استان تلاش برای فراهم کردن زیر ساخت های دولتی به منظور دسترسی راحت تر زوج ها به خدمات درمانی اجرا شد که از آن جمله راه اندازی مرکز درمان ناباروری در بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر در شرقی ترین شهرستان مازندران است.

در دور اول سفر رییس جمهور به مازندران راه اندازی ۲ مرکز درمان ناباروری در این بیمارستان و بیمارستان شهید بهشتی در شهرستان نوشهر مصوب شد که جز تعهدات اجرا و پیگیری معاونت امور بانوان و خانواده رئیس جمهوری قرار داشت.

برای راه اندازی این ۲ مرکز اختصاص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که بمنظور تکمیل و تجهیز بخش های ناباروری دو بیمارستان مذکور اختصاص یابد.

ساختمان ۲ طبقه مرکز ناباروری و شیمی درمانی بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر با اهدای زمین و پرداخت هزینه از سوی دکتر ملک پور، خیر بهشهری به وسعت حدود ۵۰۰ متر ساخته شد و به بهره برداری رسید و با تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده و خریداری تجهیزات این مرکز در حال ارائه خدمات سطح ۲ ناباروری است که این خدمات اعمال روش درمانی IUI (شستشو و تزریق اسپرم در داخل رحم) برای افراد است.

عملیات اجرای بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ به عنوان بزرگترین بیمارستان شرق مازندران به بهره برداری رسید این مرکز درمانی دارای ۲۴۰ تختخواب در سه حوزه بستری، پاراکلینیکی و کلینیک های تخصصی و ۲۱ تخت هم مربوط به بخش اورژانس شامل تخت های سرم تراپی، اتاق عمل سرپایی و سی پی آر است همچنین دارای بخش های تخصصی آندوسکوپی، نوار قلب و مغز، اکو کار دیو گرافی، آندوسکوپی، تست ورزش، چشم پزشکی، تصویر برداری، آزمایشگاه، اتاق عمل، مراقبت های ویژه و یونیت زایمانی است.

به همت و تلاش دکتر ملک پور از خیران شهرستان زمین و هزینه ساخت ساختمان دو طبقه در این بیمارستان انجام شد با توجه به وجود چنین ظرفیت و زیرساختی راه اندازی مرکز تخصصی درمان ناباروری به عنوان یکی از اهداف ارتقای فعالیت های این بیمارستان در دستور کار مسوولان شهرستان و استان قرار گرفت و در سفر ریاست جمهوری ساخت ۲ مرکز ناباروری در مازندران مصوب شد که یکی از این مراکز مربوط به همین بیمارستان است.

مرکز تخصصی ناباروری به مرکزی گفته می شود که با روش IUI (شستشو و تزریق اسپرم در داخل رحم) IVF (لقاح خارج از رحم)، GIVT (گذاشتن اسپرم شستشو شده و تخمک به ثلث خارجی لوله رحم)، ZIFT (گذاشتن تخمک لقاح شده به ثلث خارجی لوله رحم) TEF(انتقال جنیه به ثلث خارجی لوله رحم) میکروانجیکشن، انجماد جنین و انجام عمل لاپاراسکوپی برای افزایش قابلیت باروری به منظور درمان بیمارانی که به مرکز مراجعه می کنند اقدام می کنند.

بنا به گفته مسوولان امر، نقشه مرکز درمان ناباروری این بیمارستان با الگوبرداری از مراکز ناباروری گرگان، بابل و ساری نقشه تهیه و پس از تایید وزارت بهداشت مراحل ساخت آن با کمک وحمایت مادی خیر مورد نظر انجام شد.

وعده‌ای که به حل مشکلات درمان ناباروری در مازندران ختم شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سفر ریاست جمهوری ایجاد مراکز ناباروری در بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر و شهید بهشتی نوشهر با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال مصوب که از این میزان حدود ۵۰ میلیارد ریال برای مرکز بهشهر در نظر گرفته شد.

فرهاد غلامی افزود : با اعتبارات اختصاص یافته اقدامات تکمیل وتجهیز ساختمان مرکز درمان ناباروری بهشهر و همچنین خرید و تامین تجهیزات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود فضا و امکانات این مرکز قادر است که خدمات دهی به مراجعه کنندگان شرق مازندران و نیز شهرستان های همجوار استان گلستان را پوشش بدهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: برخلاف تاخیر ۱۳ ساله برای ساخت این بیمارستان امروز شاهدیم بعد از گذشت چند ماه از سفر رئیس جمهور و تخصیص اعتبار مورد نیاز بخش ناباروری این بخش تجهیز و در حال ارائه خدمات به مردم است.

وی ادامه داد: با ورود تجهیزات از جمله سونوگرافی، ماموگرافی و دیگر وسایل و امکانات این مرکز ارائه خدمات درمان ناباروری درسطح ۲ است که در مرحله نخست درمان در این زمینه انجام می شود.

مراکز ناباروری دارای سه سطح هستند که سطح ۲ آن برای انجام مراحل IUI است که به عنوان مرحله اول و گام نخست برای درمان ناباروری به شمار می رود که در این روش شستشو و تزریق اسپرم در داخل رحم انجام می شود.

وی افزود : کادر درمانی و پزشکی برای به کارگیری در بخش ناباروری این بیمارستان در بیمارستان امام ساری آموزش دیدند و در حال ارائه خدمات هستند.

غلامی اظهار داشت: در حال حاضر بخش های تخصصی نازایی، جنین شناسی، کارشناسان مامایی، آزمایشگاه و تجهیزات این مرکز راه اندازی شده است و مشغول فعالیت است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری -۲۷ و ۲۸ اردیبهشت- همراه با تعدادی از اعضای هیئت دولت برای دومین بار به مازندران سفر می‌کند.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در جلسه شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های هفدهمین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که علاوه بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌هاست.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال اجراست و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha