الکترونیکی کردن گام مؤثری در ساماندهی فرآیند انتخابات است

تهران- ایرنا- مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات گفت: برگزاری الکترونیکی انتخابات گام مؤثری در جهت ساماندهی انتخابات در کشور تلقی می‌شود و لازم است فرآیند آن با فراهم آوردن امکان نظارت برای احزاب تکمیل شود.

علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، برگزاری الکترونیکی انتخابات را گام مؤثر و مهم در جهت ساماندهی نهاد انتخابات در کشور دانست و گفت: این اقدام تا الان هم با تأخیر انجام شده و می‌بینیم حتی در بعضی از کشورهایی که به لحاظ زیرساخت‌های تکنولوژیک در سطح پایین‎‌تری از ما قرار دارند سال‌ها پیش صورت گرفت، بنابراین انجام این کار امر مثبتی است.

وی با بیان اینکه موضوع برگزاری انتخابات الکترونیکی مکمل‌های دیگری دارد، تأکید کرد: خوب است مسؤلان از همین الان به فکر تکمیل این فرآیند باشند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات پیش‌ثبت‌نام رأی دهندگان و فراهم آمدن امکان نظارت بر فرآیند انتخابات برای احزاب و نهادهای غیردولتی را از مکمل‌های برگزاری الکترونیکی انتخابات برشمرد و افزود: ثبت نام پیشینی از رأی دهندگان و این امر که همانند ثبت نام نامزدها برای رقابت در انتخابات، رأی دهندگان نیز برای رأی دادن اعلام آمادگی کرده و این موضوع را ثبت کنند و درواقع اینکه تعداد رأی دهندگان از قبل مشخص باشد، سبب می‌شود که برای برگزارکنندگان انتخابات قابلیت برنامه‌ریزی به وجود آید و رأی دهندگان به نحو متناسبی در شعب اخذ رأی توزیع شوند و مشخص باشد در هر حوزه انتخابیه چه افرادی رأی می دهند و حتی نامزدها هم از قبل بدانند در کدام شعبه باید رأی بدهند.

باقری تصریح کرد: این امر هم سلامت انتخابات را تضمین و شبهاتی که در زمینه آراء تکراری مطرح می‌شود را برطرف می‌کند و هم در برگزاری انتخابات نظم به وجود می‌آورد.

وی نکته دیگری را که در تکمیل برگزاری الکترونیکی انتخابات لازم است مدنظر قرار بگیرد مربوط به نوع نظارت عنوان کرد و گفت: چون فرآیند انتخابات به شیوه الکترونیک برگزار می‌شود، نظارت‌های سنتی قبل، بر فرآیند انتخابات قابل اعمال نیست. به عنوان مثال در شیوه قبل سازوکار سنتی‌ای وجود داشت که در زمان شمارش آراء ناظران، مجریان و حتی نمایندگان نامزدها به نحو حضوری و فیزیکی بر فرآیند شمارش آراء نظارت داشتند و به این ترتیب نامزدها می‌توانستند با تجمیع این اطلاعات برآوردی از میزان رأی‌شان داشته باشند. اما وقتی انتخابات الکترونیکی می‌شود به طور طبیعی این فرآیندها در قالب نرم‌افزارها عمل می‌کند، لذا شکل نظارت سنتی امکانپذیر نیست.

این فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: چون فرآیند انتخابات مدرن شده است تا حدی این مسأله قابل پذیرش است، اما نکته قابل توجه برای اطمینان‌خاطر از سلامت انتخابات این است که برای ناظران بی‌طرف انتخابات امکان نظارت بر سطوح نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود داشته باشد. چون در این شیوه غیر از ناظران و مجریان که برگزارکنندگان رسمی انتخابات هستند، امکان نظارت و راستی‌آزمایی برای طرف‌های رقیب در انتخابات یا نهادهای غیردولتی مثل احزاب برای نظارت بر انتخابات وجود ندارد و لازم است برگزارکنندگان ضمن تکمیل فرآیندها این موضوع را مورد توجه قرار دهند. و این دونکته می‌تواند این کار خوب را تکمیل کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha