۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85475072
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبر: 85475072
مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- اعلام رویکرد جدید در برگزاری سوگواره عاشورایی، درخشش بازیگران ۲ تئاتر در جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد، کسب مقام نخست جشنواره سراسری طنز تلخند از سوی شاعر استان و اجرای نمایش "فراتر از صداقت" در شهرکرد از جمله اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری در روز دوشنبه ۲۴ اردی‌بهشت است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به قلل فرهنگی موجود میان شاعران آیینی و تعزیه‌خوانان استان و نقش هویتی آنان در معرفی این دیار گفت: تلاش آن است که سوگواره عاشورایی استان در سال ۴۰۳ با تمرکز بر بازشناسی و معرفی بهتر مفاخر و چهره‌های شناخته‌شده این حوزه برگزار شود.

پیام احمدی در نشست هم‌اندیشی و طرح‌ریزی سوگواره عاشورایی استان در سالجاری افزود: با وجود ظرفیت‌های قابل‌توجه و چهره‌های شناخته شده در حوزه فرهنگ و هنر استان اما همچنان چهارمحال و بختیاری نتوانسته است به جایگاه اصلی خود در سطح ملی و بین‌الملل دست یابد از این‌رو لازم است با رویدادآفرینی پیرامون بزرگان و مفاخر استان، معرفی بهتری از فرهنگ منطقه انجام شود.

وی برگزاری سوگواره عاشورایی استان را فرصتی مناسب برای معرفی نامدارانی همچون عمان سامانی و سید عبدالباقی دهکردی معروف به سید صولت دانست و تصریح کرد: علاوه بر آنکه هدف اصلی از برگزاری این رویداد، اشاعه فرهنگ عاشورایی و پیام کربلاست باید تلاش شود با توجه به استفاده گسترده مردم از فضای مجازی و تغییر شیوه دسترسی مردم به محتواهای فرهنگی، پیوست رسانه‌ای متناسب برای آشنایی هرچه بهتر جامعه با هنر تعزیه‌خوانی و معرفی بزرگان آن در استان تهیه و منتشر شود.

احمدی وسعت‌بخشی به دامنه برگزاری سوگواره عاشورایی استان را هم ضروری خواند و گفت: لازم است برای بخش‌های جنبی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تئوری، حضور شخصیت‌های اثرگذار هنر تعزیه در استان و شکل‌دهی تبادلات فرهنگی و تجربی با دعوت از گروه‌های تعزیه‌خوان دیگر مناطق کشور برنامه‌ریزی صورت گیرد که امید است با تأمین منابع مالی این مهم به اجرا درآید.

مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

مسوول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری هم در این نشست با اشاره به برگزاری ۱۶ دوره سوگواره عاشورایی در استان از سال ۷۵ تاکنون گفت: این هنر میان مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بزرگانی از این هنر در سطح ملی مطرح و شناخته شده‌اند.

علی‌رحم شایان افزود: علاوه بر سوگواره‌های عاشورایی، سه دوره سوگواره علوی و یک دوره سوگواره فاطمی نیز در چهارمحال و بختیاری برگزار شد و هنرمندان تعزیه‌خوان استان سوگواره‌ای را نیز به نام و یاد سید صولت دهکردی تعزیه‌خوان بنام دوره قاجاری برپا کردند.

وی با بیان اینکه شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری برای میزبانی از سوگواره عاشورایی اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: بناست در این سوگواره علاوه بر برپایی مجلس عزاداری حسینی و اظهار ارادت به شهدای بزرگ کربلا با ایجاد فضایی رقابتی برای انتخاب گروه‌های برتر و موافق خوانان، مخالف خوانان و طفل خوانان برگزیده تصمیم‌گیری شود.

درخشش بازیگران ۲ تئاتر نماینده استان در جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد

مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری،۲ گروه هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری در جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد دوره پانزدهم حایز رتبه های برتر شدند.

در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری بیش از ۲۲۲ اثر بازبینی شدند و در نهایت ۱۴ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب‌الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن ۲ اثر راه‌یافته از استان در جشنواره پانزدهم بودند.

در بخش بازیگری زن زهرا احمدی سفیددشتی و مبینا معصومی سفیددشتی از شهر بروجن برای بازی در نمایش گیلدا از مسجد جامع سفید دشت تقدیر شدند و جایزه نقدی دریافت کردند همچنین در همین بخش نسیم سلطانی‌نسب از شهر فارسان برای بازی در نمایش لیلا جایزه بازیگری را دریافت کرد.

اجرای نمایش فراتر از صداقت در شهرکرد

مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

نمایش فراتر از صداقت پس از پشت سر گذاشتن اجرایی موفق در سال گذشته در دومین دوره اجرای خود در شهرکرد به روی صحنه رفته است.

شهرام فرجی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: نمایش فراتر از صداقت به عنوان یک نمایش طنز و خانوادگی به کارگردانی رضا ولی پور دهکردی دومین مرحله از اجرای خود را در کمتر از سه ماه تجربه می‌کند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند برای تماشای فراتر از صداقت تا ششم خرداد همه روزه از ساعت ۱۹ به تماشاخانه مهر شهرکرد مراجعه کنند.

کسب مقام نخست جشنواره سراسری طنز تلخند از سوی شاعر استان

مهمترین اخبار فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری

احمد رفیعی وردنجانی شاعر چهارمحال و بختیاری در ششمین جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخند موفق به کسب مقام نخست بخش شعر این جشنواره شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای این اداره‌کل گفت: سروده احمد رفیعی از میان نزدیک به ۸۰۰ شعر و نثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره توانست با رأی مثبت داوران، مقام نخست را از آن خود کند.

حجت‌الله شیروانی افزود: این جشنواره دانشجویی با موضوعات آزاد و زندگی دانشجویی برگزار شد و بنا به اعلام دبیرخانه، هنرمندان و طنزپردازان ۲۴ استان، آثار خود را برای کسب عناوین برتر به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

وی شناسایی و جذب استعدادها و شاعران طنزپرداز، ترویج هنر متعالی انقلاب اسلامی، نهادینه کردن و انتقال پیام اصلی و مضامین پرورشی در قالب طنز، شناسایی و حمایت از هنرمندان جوان انقلاب، احیای سنت طنزنویسی و ترویج روحیه نقد سالم و سازنده با زبان هنر را از جمله اهداف برگزاری رویداد سراسری طنز دانشجویی تلخند بیان کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha