روند رو به رشد و پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت سد هراز در دولت مردمی

ساری - ایرنا - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: روند اجرای عملیات ساخت بدنه سد هراز که طی سه سال اخیر و در دولت سیزدهم سرعت بیشتری گرفت در زمان حاضر به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.

افراسیاب میرزایی روز دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: سد هراز بزرگترین طرح مهار آب‌ و تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی از آب‌های سطحی در مازندران است که با حمایت دولت فرایند تکمیل این طرح شتاب گرفت.

وی اظهار کرد: بعد از دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران و با نگاه ویژه وزارت نیرو به این طرح در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا کنون شاهد افزایش سرعت اجرای عملیات ساخت این سد و طرح‌های وابسته به آن هستیم.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی این سد از سال ۱۳۸۸ که عملیات اجرایی آن آغاز شد تا سال ۱۴۰۰ یعنی طی ۱۲ سال به حدود ۴۲ درصد رسیده بود. اما از سال ۱۴۰۰ تا کنون و در کمتر از سه سال پیشرفت فیزیکی این سد ۱۸ درصد رشد داشت و به ۶۰ درصد رسیده است.

به گفته معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران ارتفاع در نظر گرفته شده برای دیواره سد هراز ۱۵۱ متر است که در حال حاضر به ارتفاع ۸۳ متر از کف پی رسیده است.

روند رو به رشد و پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت سد هراز در دولت مردمی

میرزایی درباره طرح جاده جایگزین هراز نیز که به عنوان یکی از طرح‌های جانبی سد هراز باید ساخته شود، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی جاده جایگزین هراز به طول ۱۱.۷ کیلومتر که به ساخت پنج پل و ۶ تونل نیاز دارد نیز به پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی رسیده است.

البته علاوه بر این طرح راهسازی، ۷.۵ کیلومتر نیز در جاده چلاو باید جاده جایگزین ساخته شود و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساختمان سد و پیشرفت ۳۳ درصدی جاده جایگزین، پیشرفت فیزیکی کل طرح سد هراز در حال حاضر ۴۸.۸ درصد است.

وی درباره آخرین وضعیت اعتباری طرح نیز با بیان این‌که پارسال ۹۲۰ میلیارد ریال برای سد هراز تخصیص یافت، گفت: امسال برای سد هراز یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تلاش می‌کنیم از منابع اعتباری مختلف این رقم را افزایش دهیم. ضمن این‌که برای تأمین اعتبار از محل مولدسازی دارایی‌های دولت به منظور هزینه در این طرح گام‌های جدی برداشته‌ایم و بهمن پارسال تفاهمنامه‌ سه‌جانبه‌ای بین شرکت آب منطقه‌ای، استانداری مازندران و وزارت نیرو به امضا رسید.

به گفته معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران طبق برآوردهای انجام شده برای تکمیل ساختمان سد هراز بر مبنای تورم امروز، به ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

میرزایی خاطرنشان کرد: برای تکمیل جاده جایگزین نیز ۲۸ هزار میلیارد ریال و برای جاده جایگزین چلاو هم ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با احتساب ۳۳ هزار میلیارد ریال مورد نیاز برای تکمیل ساختمان سد هراز، مجموع اعتبار لازم برای تکمیل کل طرح سد هراز را بر مبنای شرایط مالی امروز به ۷۱ هزار میلیارد ریال می‌رساند.

وی با اشاره به اهمیت بسیار زیاد سد هراز در کاهش مشکل تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی مازندران تصریح کرد: این سد با امکان ذخیره ۶۵۰ میلیون متر مکعب در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نیاز آبی دشت ۱۱۰ هزار هکتار هراز را برطرف کند و نقش بسیار مهمی نیز در تأمین آب آشامیدنی نزدیک به یک میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای مناطق مرکزی استان از آب‌های سطحی داشته باشد و مهار آب‌های سطحی در استان را حدود ۱۴ درصد افزایش دهد و به ۲۴ درصد برساند.

روند رو به رشد و پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت سد هراز در دولت مردمی

به گزارش ایرنا، ‌آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ وارد استان مازندران شد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود.

دیدار با خانواده معظم شهدا و جمعی از اقشار مختلف مردم، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی مازندران از محورهای برنامه‌ سفر رییس دولت سیزدهم به این استان بود.

همچنین تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت در جریان این سفر به نمایندگی از رییس‌جمهور با حضور در شهرستان‌های استان از نزدیک مسایل استانی را بررسی و نتیجه را به رییس‌جمهور جهت تصمیم گیری گزارش کردند.

نتیجه نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به مازندران تصویب حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های مختلف بود.

کل اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهور به مازندران بیش از ۱۷هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان حدود ۸۸هزار و ۸۸۵ میلیون ریال معادل ۵۰ درصد اعتبارات از محل بودجه عمومی و ۸۹هزار ۳۳میلیارد ریال معادل نیمی دیگر از این اعتبارات از محل فروش املاک و منابع داخلی وزارتخانه ها و کمک نهادها تامین شده است.

مجموع اعتبارات اختصاص یافته مصوبات سفر ریاست جمهور به مازندران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ‌ ۴۸هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال معادل ۲۷ و نیم درصد از کل اعتبارات سفر است که از این میزان ۳۹ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال معادل ۴۴درصد از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۹ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت ها و تسهیلات پرداختی تبصره ۱۶ کمیته امداد امام خمینی(ره) ‌ بوده است.

کل اعتبار مصوب سفر برای اجرای طرح ها ۴۹هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل فروش املاک در وزارتخانه های مربوطه بوده که پیگیری برای اجرای این موارد و تحقق آن از سوی ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور در مازندران در حال پیگیری است.

سفر دور نخست رئیس جمهور به مازندران و پس از آن تزریق اعتبارات مورد نیاز باعث شد تا گره های موجود در مسیر اجرای طرح های بزرگ و مهم بر زمین مانده باز شود و مردم طعم شیرین استفاده از این طرح ها را بچشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha