شیرجه در استان مرکزی از دایو چندصد متری/ ورزشکاران در چنبره کمبود امکانات+فیلم

اراک - ایرنا - استان مرکزی در رشته ورزشی شیرجه استعدادهای بی‌نظیری دارد که البته کمبودها و فاصله‌های این استان از امکانات نه تنها در سطح بین‌المللی که در سطح کشور نیز قابل توجه است و ورزشکاران این رشته باید شیرجه را با همه این فاصله‌ها انجام دهند و انگار شیرجه از یک تخته دایو چندصدمتری انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، «پویان گودرزی» سرمربین تیم شیرجه استان مرکزی، رییس کمیته فنی شیرجه استان و عضو کمیته فنی شیرجه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو جمهوری اسلامی ایران از آن افرادی است که عاشقانه یک حرفه را پیگیری کرده است و عشق او صرفا محدود به شیرجه نمی‌شود و تعهد خاصی نسبت به ورزشکاران استان مرکزی دارد به طوری که بعد از اقامت یک ساله در ترکیه به عنوان سرمربی شیرجه به ایران بازگشت و شاگردان خود در استان مرکزی را به همه امکانات و منافع مالی در دیگر شهرهای کشور ترجیح داد.

صحبت‌های او در خصوص شیرجه استان و استعدادهای عجیبی که در استان مرکزی وجود دارد جالب است و از طرفی برخی از بی‌مهری‌ها به این همه استعداد باعث تاسف!

برای بررسی وضعیت دقیق‌تر این رشته ورزشی در استان مرکزی و شرایطی که وجود دارد با او به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ایرنا: فعالیت ورزش شیرجه را از چه سالی شروع کردید؟

گودرزی: اولین فعالیت ورزشی‌ام ژیمیناستیک بود که تا سال ۱۳۷۹ در این رشته فعالیت داشتم و بعد از آن ورزش شیرجه شروع شد.

سال ۱۳۸۸ در آخرین مسابقه شیرجه شرکت کردم و نائب قهرمانی کشور را در این رقابت به دست آوردم و بعد از این مسابقه وارد عرصه مربیگری شدم.

از همان ابتدای فعالیت به عنوان مربی شیرجه شاگردانم مدال کسب کردند و تعدادی وارد تیم ملی شدند.

فعالیتم تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت و در این سال به کشور ترکیه مراجعه و به عنوان مربی شیرجه در این کشور مستقر شدم. در مدت یک سال فعالیت در این کشور شاگردانم ۶ مدال لیگ باشگاه‌های ترکیه را دریافت و پنج شاگردم نیز وارد تیم ملی ترکیه شدند.

بعد از یک سال به ایران برگشتم و در اراک فعالیت مربی شیرجه را ادامه دادم. بعد از مدت کوتاهی با شیوع ویروس کرونا تمرینات شیرجه به دلیل مسائل بهداشتی محدود شد.

ایرنا: بعد از مراجعه به کشور چرا اراک را برای ادامه فعالیت انتخاب کردید؟

گودرزی: در اراک شاگردان متعددی داشتم که سال‌ها تحت تمریناتم قرار داشتند و باوجود شرایط مناسب در دیگر شهرها از جمله تهران نمی‌توانستم تعهد ورزشی‌ام را فراموش کنم و صرفا به دلیل منافع شخصی مراجعه به اراک را حذف کنم، به همین دلیل دوباره به اراک مراجعه و فعالیت مربی شیرجه را پیگیری کردم.

شهرهایی مانند تبریز و تهران شرایط بسیار مناسبی از نظر تجهیزات و امکانات در اختیار دارند و ورزشکاران تهرانی می‌توانند در استخر بین‌المللی شیرجه تمرین داشته باشند، اما در استان مرکزی چنین امکاناتی در اختیار نیست و با این وجود شاگردان استان مرکزی مدال‌آوری‌های چشم‌گیری داشتند و بیشترین موفقیت شیرجه را تیم استان مرکزی کسب کرده است.

ورزشکاری که وارد عرصه شیرجه می‌شود باید تمام فاکتورهای سرعت، انعطاف، قدرت، جسارت و آمادگی جسمانی را داشته باشد و باتوجه به نبود امکانات و حامی مالی در این استان، می‌توان گفت در زمینه شیرجه در استان مرکزی افراد نخبه و با استعدادی حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

استان مرکزی یکی از قطب های مهم شیرجه کشور است

ایرنا: آیا شرایط کرونا شیرجه را تعطیل کرد؟

گودرزی: با شروع کرونا استفاده از امکانات محدود شد و امکان حضور در استخر نبود و با محدودیت در سالن تمرین‌ها انجام می‌شد و با شروع مسابقات در اولین مسابقه لیگ برتر باشگاه‌های کشور رتبه سوم به ورزشکاران شیرجه استان مرکزی تعلق گرفت.

البته قبل از شیوع کرونا نیز شرایط مطلوبی برای تمرین در اراک و دیگر شهرستان‌های استان مرکزی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:

اماکن ورزشی استان مرکزی به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد

ایرنا: بعد از پایان کرونا آمادگی ورزشکاران شیرجه استان مرکزی در چه وضعیتی قرار داشت؟

گودرزی: بعد از تمام شدن دوره کرونا تیم استان مرکزی در رده سنی کمتر از ۱۲ سال مدال کسب کردند و در المپیاد استعداد برتر سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تیم شیرجه استان مرکزی هفت مدال برنز کسب کرد و این موفقیت با همه کمبودها و نبود امکانات تخصصی کسب شد.

علیرضا صباغی از استان مرکزی به عنوان عضو تیم ملی به مسابقات کاپ اوراسیا در روسیه اعزام و رتبه برتر را کسب کرد و این در شرایطی بود که این ورزشکار حداکثر امکان یک ساعت تمرین در هفته را داشت در صورتی که شیرجه نیاز به تمرین دو ساعته به صورت روزانه دارد.

در فروردین ماه سال جاری مسابقات کاپ آزاد جهان در امارات برگزار شد و سه مدال طلای تیم ملی را علیرضا صباغی ورزشکار استان مرکزی و سه مدال برنز را سید فرزاد صالحی که او نیز مربوط به استان مرکزی است کسب کردند و همه این موارد نخبه بودن بچه‌های این استان در رشته شیرجه را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

فعالیت اماکن ورزشی اراک از سرگرفته شد

ایرنا: چه حمایت‌هایی از تیم شیرجه در استان مرکزی می‌شود؟

گودرزی: متاسفانه از این ورزش به درستی حمایت نمی‌شود، تیم‌هایی مانند تیم تبریز و تهران حامیان مالی قدرتمند مانند شرکت نفت دارند و با این وجود همه شهرها حداکثر یک تیم ۶ نفره دارند در صورتی که استان مرکزی بدون حامی مالی 2 تا سه تیم دارد.

این در شرایطی است که استان مرکزی صنعتی و حدود سه هزار واحد صنعتی در این استان فعالیت دارند و تنها شرکت ماشین سازی اراک است که از شیرجه استان حمایت و استخر در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد و هیچ یک از صنایع از این ورزش حمایت نمی‌کنند.

حامی مالی برای شرکت در مسابقات مختلف اهمیت ویژه دارد و رده سنی بزرگسال باید حامی مالی داشته باشد.

کشورهای دیگر با در نظر گرفتن حامی مالی از این ورزش حمایت می‌کنند، با حمایت مالی در مسابقات کشورهای مختلف شرکت و ورزشکارانشان با سبک و شیوه دیگر ورزشکاران آشنا می‌شوند و کشوری مانند چین در مسابقات المپیک با کسب مدال‌های متعدد از این ورزش به خوبی بهره‌برداری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

واحدهای تولیدی اجازه حمایت از تیم‌های ورزشی خارج از محدوده استان را ندارند

ایرنا: حمایت مالی چه نقشی در توسعه بیشتر این ورزش در استان مرکزی دارد؟

گودرزی: مسابقات بین‌المللی متعددی طی سال در رشته شیرجه برگزار می‌شود که حمایت مالی برای اعزام ورزشکاران به این مسابقات برای یک واحد صنعتی هزینه زیادی نیست.

مسابقاتی که ورزشکاران شیرجه در آنها شرکت می‌کنند در واقع پیش نیاز مسابقات بزرگ‌تر است و ورزشکار با سبک کشورهای مختلف و دیگر ورزشکاران آشنا می‌شود.

از طرفی ورزشکاران با محیط‌های شیرجه حرفه‌ای در سطح جهان آشنا می‌شوند و استرس حضور در مسابقات اصلی کمتر و با اعتماد به نفس بالاتری در این مسابقات شرکت می‌کنند.

حضور در مسابقات بین‌المللی نیز نیاز به حامی مالی دارد به عنوان نمونه در مسابقات امسال امارات کشورهای دیگر از جمله نروژ، آلمان، قطر، کرواسی، امارات، ترکیه و قزاقستان از تمام رده‌های سنی شرکت کننده داشتند، اما از ایران تنها از رده سنی بزرگسالان شرکت کننده اعزام شده بود در صورتی که استان مرکزی ظرفیت اعزام دیگر رده‌های سنی را به ویژه رده سنی جوانان را داشت اما به دلیل نبود حامی مالی این کار امکان پذیر نبود.

ایرنا: آیا اقدامی برای جذب حامی مالی شده است؟

گودرزی: پیگیری‌های متعددی برای جذب حامی مالی در استان انجام شده است سالیان متمادی است که رییس هیات شنای استان به نامه درخواست به صنایع مختلف استان ارجاع و درخواست حمایت مالی می‌کند، مسئول کمیته شیرجه نیز این موضوع را پیگیری و شخصا هم بارها پیگیر بوده‌ام، اما هنوز هیچ کدام از صنایع استان مجاب به حمایت مالی نشده‌اند.

باوجود نبود حامی مالی و امکانات تخصصی ورزشکاران با استعداد و نخبه‌ای در رشته شیرجه فعالیت دارند و نیاز است در کنار ورزشی مانند فوتبال از این ورزش نیز که بیشتر امکان مدال‌آوری در المپیک را دارد حمایت مالی شود.

حدود ۳۰ تا ۴۰ ورزشکار رشته شیرجه در استان مرکزی فعالیت دارند که همه این تعداد می‌توانند در مسابقات مختلف شرکت و مدال‌آوری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

لزوم حمایت صنایع از ورزش قهرمانی استان مرکزی

ایرنا: آیا همه شهرهای استان مرکزی در این رشته فعال هستند؟

گودرزی: ۹۰ درصد ورزشکاران شیرجه در استان مرکزی از اراک هستند و متاسفانه شهرستان‌ها در این رشته خیلی فعال نیستند.

اراک هم امکانات تخصصی برای این رشته ندارد و ورزشکاران به جای تمرین بر روی تخته دایو از لبه استخر این ورزش را شروع کردند. نیاز است در شهرستان‌ها مربی دلسوز و متعهد حضور داشته باشد و نسبت به کشف و شکوفاسازی استعدادهای این رشته اقدام کند و صرفا نگاه مالی به این رشته نباشد، مربیان بزرگی در استان فعال هستند، اما کافی نیست و باید تعداد بیشتری برای تربیت شاگرد در شهرستان‌ها فعال شوند.

کلام آخر...

آنطور که مشخص است استان مرکزی در رشته شیرجه استعدادهای متعددی دارد که نبود امکانات، تجهیزات و حامی مالی و از آن طرف حضور ورزشکارانی از این استان در مسابقات بین‌المللی باوجود شرایط مناسب برای این رشته در دیگر استان‌های کشور به خوبی بازگوی وجود نخبگان شیرجه در استان مرکزی است.

در صورتی که حامی مالی همانطور که از تیم‌های ورزشی همچون فوتبال حمایت می‌کنند از این ورزش و استعدادهای برتر آن نیز حمایت کنند و از طرفی اگر امکانات انجام تمرینات تخصصی نیز در استان فراهم شود آینده روشنی را می‌توان برای این ورزش در سطح بین‌المللی متصور شد که شاید در دیگر رشته‌های ورزشی چنین پتانسیل و ظرفیتی وجود نداشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha