۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85473876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرش دوروی «دویدخ» خراسان‌شمالی در مسیر جهانی شدن

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85473876
سعید وحیدی
فرش دوروی «دویدخ» خراسان‌شمالی در مسیر جهانی شدن

بجنورد- ایرنا- فرش دوروی «دویدخ» خراسان‌شمالی که سال ۱۴۰۱ ثبت ملی شد اکنون با همراهی و مشارکت مدیران مربوطه برای قرار گیری در فهرست یونسکو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شده است تا با ثبت جهانی این شاهکار هنری، مرزنشینان جرگلان از عواید آن بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی که شهریورماه سال گذشته شاهد ثبت نخستین میراث تاریخی اش، «رباط قلّی» در یونسکو بود، اکنون خود را برای ثبت جهانی میراث ارزشمند مرزنشینان جرگلان آماده می کند.

میراثی که در صفرترین نقطه مرزی میان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان تولید می شود و نام و آوازه اش تا مرزهای اقیانوسیه نیز رسیده است.

این شاهکار هنری حاصل دسترنج بانوان مرزنشینی است که به زیبایی هر چه تمام تاریخ و هنر این مرز و بوم را به تصویر می کشند تا با زبان هنر هویت و فرهنگ این خطه را به جهان معرفی کنند.

با وجود تمامی زیبایی های و نفیس بودن این هنر دست بانوان مرزنشین ثبت جهانی نشده است که اخیرا استاندار خراسان شمالی قرارگیری آن در فهرست یونسکو را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد داد تا به عنوان یکی از گزینه های روی میز این وزارتخانه برای ثبت جهانی قرار گیرد.

فرش دوروی «دویدخ» خراسان‌شمالی در مسیر جهانی شدن

مقدمات ثبت جهانی انجام شده

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی می گوید: اخیرا استاندار فرش دو روی ترکمن دویدخ را برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد داد.

علی مستوفیان می افزاید: پیش از این اقدامات لازم همچون مستندسازی و استفاده از ظرفیت‌ نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی برای این هنر دست بانوان ترکمن انجام و آمادگی خراسان شمالی برای ثبت جهانی آن اعلام شده بود.

وی ادامه می دهد: همچنین مذاکراتی با نمایندگان مردم استان در مجلسی شورای اسلامی برای ثبت جهانی این شاهکار هنری در جهان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: شهرستان مرزی رازوجرگلان خاستگاه فرش دوروی ترکمن در کشور است و این فرش منحصر به‌ فرد هوادارانی از کشورهای مختلف جهان دارد.

فرش دوروی «دویدخ» خراسان‌شمالی در مسیر جهانی شدن

چرا ثبت در یونسکو اهمیت دارد

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در این خصوص می گوید: حمایت از میراث معنوی و اعطای کمک های مالی بخشی از مزایای ثبت جهانی آثار در یونسکو است.

علی ثابتی می افزاید: از سوی دیگر وقتی اثری معنوی یا تاریخی ثبت جهانی شود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می شود و فرصت مناسبی است تا این مکان ها در سبد انتخاب گردشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیرات ثبت جهانی آثار در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می گوید: هر کشوری هر چه قدر آثار ثبت شده جهانی با پراکندگی جغرافیایی داشته باشد به معنای تاثیر آن کشور در ساخت تمدن های بشری است.

ثابتی بیان می کند: در واقع آثار ثبت شده به نوعی اعتبار جهانی کشور صاحب اثر در ساخت تمدن های بشری است.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

خاستگاه اصلی فرش ابریشم دو رو در روستای دویدوخ علیای راز و جرگلان در خراسان شمالی است.

امروزه چهار هزار بافنده فرش ترکمن در استان و اغلب در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ چهار هزار نفری که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغول هستند و سالانه تا ۳ هزار متر قالیچه نیز تولید می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha