دولت سیزدهم جوانی جمعیت را به موضوع محوری تبدیل کرد

تهران - ایرنا - مسئول کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت گفت: دولت سیزدهم با مهم دانستن موضوع جوانی جمعیت و تشکیل ستاد ملی جمعیت، این مساله را به یک موضوع اساسی و محوری در جامعه تبدیل کرد.

گروه جامعه ایرنا - سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ با مهمترین مطالبه مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت ابلاغ شد. پس از آن در سال ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی خانواده تصویب شد که به واسطه این برنامه کلان و راهبردی، لزوم محور قرار دادن خانواده در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مورد تاکید قرار گرفت.

در همین راستا، کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به مجلس تقدیم کرد. در جلسه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ این کمیسیون، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب و پس از موافقت مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال، دهم آبان ۱۴۰۰ موافقت کرد.

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نهایت ۲۸ آبان ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد و دبیرخانه ستاد ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مهمترین وظایف و برنامه‌های این ستاد، تهیه برنامه متناظر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با تقسیم کار ملی، تعیین نقش و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های مرتبط با این قانون و نظارت بر نقش‌های تعیین شده،‌ پیشنهاد اعتبار دستگاه‌های مرتبط در بودجه سنواتی در موضوع جمعیت و فرزندآوری، تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش اقدامات اثربخش بر رشد ازدواج و فرزندآوری به تفکیک بخش‌ها خانواده و اهدای سالانه جایزه ملی جوانی جمعیت از جمله این وظایف به شمار می‌رود.

دولت سیزدهم جوانی جمعیت را به موضوع محوری تبدیل کرد

براساس ماده یک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و در راستای تحقق تبصره هفت راهبرد کلان چهارم نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به منظور راهبردی،‌ برنامه‌ریزی،‌ ارزیابی کلان و نظارت بر اجرای این قانون با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور و مرکب از اعضای آن باید تشکیل شود. بر ین اساس، ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۱ دبیر ستاد ملی جمعیت معرفی شد.

معرفی دبیر ستاد ملی جمعیت نشان از توجه دولت سیزدهم به موضوع قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بود تا در این مسیر اهداف، وظایف و راهبردهای اساسی این قانون محقق شود زیرا تاکنون موضوع جمیعت در قالب گسترده‌ای این چنینی به آن توجه نشده بود.

ثبت ۳۰ اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت یکی از اقداماتی است که هم‌افزایی و مشارکت جدی همه دستگاه‌های اجرایی برای تحقق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را می‌طلبد.

فعال شدن ستاد ملی جمعیت در کشور

میثم نیلی مسئول کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا، اظهار داشت: مهمترین موضوعی که در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالیان اخیر انجام شده فعال شدن ستاد ملی جمعیت در کشور بوده است. در سال‌های گذشته فعالیت در زمینه حوزه جوانی جمعیت در قالب ستاد نبود.

وی معتقد است: موضوع جمعیت و گرایش جامعه به سمت جوانی جمعیت سال‌ها به صورت موضوع فرعی و زیرمجموعه دیگر اقدامات مورد توجه مسئولان بوده است اما پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در دولت سیزدهم اجزای دولت در حوزه فرهنگی، اقتصادی و صنعتی به این مساله مهم ورود کرده‌اند.

دولت سیزدهم جوانی جمعیت را به موضوع محوری تبدیل کرد

فعالیت همه دستگاه‌ها در راستای جوانی جمعیت

مسئول کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت ادامه داد: به واسطه ابلاغ این قانون و تشکیل ستاد ملی جمعیت، در دولت سیزدهم همه دستگاه‌ها و متولیان در ابعاد مختلف برای انجام اقدامات موثر در راستای جوانی جمعیت فعال شده‌اند. این اقدامات تاکنون اثرات مثبتی داشته است؛ به گونه‌ای که برخی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر هم به دنبال فعالیت و تولید آثار در بخش جوانی جمعیت هستند.

وی ابراز امیدواری کرد همه این فعالیت‌ها، مشارکت‌ها و هم‌افزایی‌ها منجر به تحقق هدف اصلی ستاد ملی جمعیت شود زیرا مهمترین راهبرد، ‌رویکردها و اهداف مهم این ستاد برپایه افزایش جمعیت و در واقع موضوع مهمی همچون جوانی جمعیت و گریز از داشتن جامعه‌ای سالمند برنامه‌ریزی شده است.

تعداد رمان‌ها و قصه‌هایی که در زمینه جوانی جمعیت تالیف و نوشته شده و انتشار کتاب‌های تاریخ شفاهی نویدبخش این موضوع است که جریان فکری، فرهنگی و حتی نخبگان جامعه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری دارند

نیلی افزود: امروز آثار تولید شده در حوزه‌های هنری و فرهنگی برای محقق شدن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نشان می دهد که حرکت فرهنگی و هنری برای افزایش جمعیت و حرکت به سمت جوانی جمعیت شروع شده است که باید با تشویق و ترغیب هنرمندان، نخبگان و فعالان این عرصه در زمینه تحقق برنامه‌های ستاد ملی جمعیت و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تلاش‌های جدی انجام داد.

وی اظهار داشت: تعداد رمان‌ها و قصه‌هایی که در زمینه جوانی جمعیت تالیف و نوشته شده و انتشار کتاب‌های تاریخ شفاهی نویدبخش این موضوع است که جریان فکری، فرهنگی و حتی نخبگان جامعه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری دارند و می‌توان امیدوار بود که جامعه و افکار عمومی نیز نسبت به این موضوع دید مثبت‌تری داشته باشند.

مسئول کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با اشاره به ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت گفت: قرار است جشنواره‌ای به همین منظور در این روز ملی در کشور برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha