۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۹
کد خبر: 85473557
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استاندار: مسیر جهش تولید در استان مرکزی هموار است

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۹
کد خبر: 85473557
استاندار: مسیر جهش تولید در استان مرکزی هموار است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: وجود ظرفیت‌های مختلف تولیدی و خدماتی در نقاط مختلف این استان مسیر جهش تولید و توسعه همه‌جانبه سرزمین آفتاب را هموار کرده است.

به گزارش ایرنا، « فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با تاکید بر اهمیت نقش این شورا در توسعه استان، بیان کرد: ۲۳ طرح جامع توسعه عمران شهرهای استان در برنامه سال گذشته استان بود که برخی از این موارد چندین دهه معطل مانده بود.

وی عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۷۸ درصد از اشتغال تعهد شده استان محقق شد و جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه بود که تلاش و همت دستگاه‌ها محقق شد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: پیشنهادهای جدید برای انجام امور و پیشبرد اهداف تولید و توسعه ارائه شود و از ظرفیت جوانان نیز باید استفاده شود و میدان عمل به جوانان داده شود و از این پتانسیل برای تحقق شعار سال استفاده شود.

مخلص‌الائمه با اشاره به ابلاغ بخشنامه کشوری در خصوص برنامه‌های استان‌ها در راستای تحقق شعار سال، تاکید کرد: صرفا نباید به این بخشنامه اکتفا کرد و در همین محدوده متوقف شد چراکه ظرفیت و توان استان مرکزی فراتر از این بخشنامه است.

وی خطاب به مسئولان دستگاه‌های اجرایی گفت: نیاز است مدیران در سطح ملی از ارتباط‌هایی که دارند استفاده و در گرفتن سهیمه و ظرفیت‌ها پیشتاز باشند.

استاندار مرکزی ادامه داد: به عنوان نمونه ساخت ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو در کشور تصویب شده است که بخشی از این ظرفیت را می‌توان برای استان جذب کرد.

مخلص‌الائمه خاطر نشان کرد: موفقیت‌های دولت باید به اطلاع مردم رسانده شود. برای اطلاع رسانی باید تلاش و در صورت لزوم مدیران به صورت شخصی برای این موضوع هزینه کنند که جامعه در خصوص اقدامات انجام شده مطلع و امیدآفرینی شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی که مسئول دریافت حقوق‌های دولتی هستند باید با دقت کار را انجام دهند که درآمدهای سال جاری محقق شود.

استاندار مرکزی نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که هیچ‌ دولتی توان اتمام همه پروژه‌های نیمه تمام را ندارد و با این حال باید همه تلاش استان را به کار گرفت که تا حد ممکن این پروژه‌ها تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در خصوص تحقق جهش تولید مدل کار برای استان مرکزی طراحی و برنامه‌ریزی همه جانبه بر اساس مسائل، نیاز و ظرفیت استان صورت گرفته است.

استاندار مرکزی گفت: طبق این برنامه معیار پنج گانه برای شناسایی زنجیرهای با ارزش اقتصادی و اجتماعی بالا شناسایی خواهد شد.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: زنجیره‌های تولید هر رویداد اقتصادی در ایران حداقل یک حلقه در استان مرکزی دارد، می‌توان روی برخی از این موارد کار انجام داد و حلقه‌های جدید طراحی کرد.

از ظرفیت بسیج برای تحقق جهش تولید استفاده شود

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز گفت: بسیج ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که می‌توان در تمامی بخش‌ها به خصوص جهش تولید بکار گرفته شود.

سردار محسن کریمی بیان کرد: پالایشگاه شازند بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تن گیاه دارویی نیاز دارد که حداقل می‌توان ۱۰ هزار شغل با همین محوریت ایجاد کرد و در این رابطه بسیج می‌تواند کمک کننده باشد.

وی عنوان کرد: ۷۶۰ صندوق قرض‌الحسنه و بیش از ۵۰ تعاونی در کنار این صندوق‌ها راه‌اندازی شده که در بخش‌های مختلف می‌تواند کنار بخش دولتی قرار بگیرد و کمک کننده باشد.

سردار کریمی اظهار کرد: ترویج و مردمی شدن کارها و در بخش تعاون بسیج سازندگی و مجموعه علمی پژوهشی به ویژه تعاونی دانش بنیان می‌تواند منشأ اثر باشد.

وی عنوان کرد: در بخش گردشگری نیز، بسیج سازندگی می‌تواند کمک بسیار خوبی داشته باشد که همه این موارد زمینه توسعه و جهش تولید را فراهم می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با اشاره به اینکه برای مهار تورم مواد غذایی هر سال برنامه‌ریزی و به صورت کشوری ابلاغ می‌شود، گفت: این استان سال گذشته در این خصوص عملکرد خوبی داشت و برای اولین سال تورم کاهشی ثبت و استان در رتبه ۲۰ کشور قرار گرفت به این معنا که استان مرکزی از ۲۰ استان تورم کمتری داشت.

«علی صفری» بیان کرد: استان مرکزی سال گذشته رتبه دوم تا سوم واگذاری تصدی‌ها در جهاد کشاورزی را داشت.

وی عنوان کرد: سال گذشته مشارکت مردم به راه‌اندازی ۳۰ استخر ۲ منظوره در بخش پرورش ماهی در استان مرکزی کمک کرد.

رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: نقش بخش دولتی در اثر بخش شدن مشارکت مردم قابل توجه است به عنوان نمونه در خرید گندم مشکل وجود داشت و مردم به دلیل مشکل موجود همکاری نداشتند که با تضمینی شدن خرید گندم زمینه مشارکت و همکاری مردم فراهم شد.

صفری تاکید کرد: آب در زراعت و باغبانی بسیار مهم است و برای جهش تولید باید مورد توجه قرار بگیرد به عنوان نمونه طرح جهش تولید در دیم زارها در حال انجام است که طرح بسیار مناسب و ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید در دیم زارها را رقم زده است.

وی با بیان اینکه سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان مرکزی در سال جاری هدفگذاری شده است، اظهار کرد: تولید آبزیان پرورشی در سال ۱۴۰۲ هشت هزار تن بود و برای سال جاری تولید ۱۰ هزار تن هدف‌گذاری شده است، تولید ماهیان زینتی نیز سال گذشته ۱۷ میلیون قطعه بود که در سال جاری به ۲۰ میلیون قطعه می‌رسد.

به گزارش ایرنا، در این نشست الزامات و برنامه‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) استان مرکزی به تفکیک دستگاه های اجرایی در هفت بند مطرح شد.

تدوین برنامه عملیاتی جهش تولید با تاکید به تکمیل ابزارهای تولید، افزایش بهره‌وری، استفاده از ظرفیت‌های خالی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه محصولات گلخانه‌ای تولید دامی و طیور، شیلات، آبیاری مدرن و مکانیزه، تدوین برنامه عملیاتی جهش تولید با تاکید بر تجاری سازی صنایع خلاق، محصولات فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های تحقق جهش تولید استان مرکزی است که در این نشست مطرح شد.

ارائه برنامه عملیاتی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بهبود معیشت و افزایش سطح رفاه مردم استان، اولویت‌بندی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی مرتبط با جهش تولیدتکمیل طرح‌های تولیدی نیمه تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی، و نوسازی واحدهای تولیدی موجود استان با استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید از دیگر راهبردهای تحقق جهش تولید در استان مرکزی بود که در این نشست مطرح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha