نسبت شمار دانش‌آموز به معلم در  خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی گفت: پراکندگی روستاها در استان سبب شد تا نسبت شمار دانش آموزان به معلم کمتر از میانگین کشوری باشد و این امر نیروبری را در این خطه از کشور افزایش داده است.

ابوالقاسم اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آمار سالنامه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نشان می دهد در کشور به ازای هر ۱۵.۵۲ نفر دانش آموز یک نیروی فرهنگی مشغول به کار است که این رقم در این استان ۱۲.۸۷ نفر است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی دومین استان به لحاظ داشتن دانش آموزان روستایی است افزود: ۳۹.۷ دانش آموزان در دوره ابتدایی، ۳۱.۶ درصد از دانش آموزان متوسطه اول متوسطه دوم و ۹ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم استان در روستاها تحصیل می کنند.

عضو شورای برنامه ریزی خراسان شمالی درباره نیروبری در آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: تلاش داریم با جذب و ساماندهی بهینه نیروی انسانی نسبت کارکنان تخصصی به گروه معلم را کاهش داده تا بخشی از کمبود نیروی انسانی استان تامین شود.

وی افزود: اکنون ۱۸ باب مدرسه با یک دانش آموز و ۱۳۴ مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز در استان وجود دارد که در راستای عدالت آموزشی و تربیتی و پوشش تحصیلی دانش آموزان در استان دایر است البته این امر سبب کاهش تراکم و در نتیجه افزایش نیروبری در آموزش و پرورش استان شده است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تجمیع مدارس و کلاس های کم جمعیت و تامین هزینه های سرویس مدارس، از راهکارها در این زمینه است که سبب صرفه جویی در نیروی انسانی خواهد شد.

بیش از ۱۹۳ هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار مدرسه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha