۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبر: 85471668
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر استان اردبیل از کوچ زودهنگام خودداری کنند

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبر: 85471668
عشایر استان اردبیل از کوچ زودهنگام خودداری کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از عشایر منطقه خواست تا در زمان تعیین شده کوچ خود را از قشلاقات به مناطق ییلاقی در دامنه سبلان آغاز کرده و از کوچ زودهنگام بپرهیزند.

محمود قلی‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم بهره‌برداری اصولی از مراتع و جلوگیری از تخریب آن از کوچ زودهنگام اظهار کرد: ورود دام به مراتع بدون پروانه مرتع‌داری و یا ورود دام بیشتر از تعداد تعیین شده در پروانه مرتع‌داری جرم محسوب شده و متخلفان به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از طریق مراجع قضایی ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی افزود: پروانه مرتع‌داری عشایر باید طبق مقررات برای سال جاری تمدید شده باشد و در هنگام استفاده از مراتع، پروانه مرتع‌داری و یا سند قرارداد اجرای طرح را به همراه داشته و در صورت لزوم به مأموران حفاظتی ارائه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: بهره‌برداران مراتع موظف هستند ورود دام‌های بدون مجوز به محدوده مراتع خود را به اداره منابع طبیعی تابعه اطلاع داده و یا با شماره تلفن ۱۵۰۴و ۱۳۹ مراتب را اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان تاریخ درج شده در پروانه مرتع‌داری بوده و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد ، افزود: فشار چرای دام در مراتع یکی از آسیب‌های وارد شده به مراتع است که توان اکولوژیکی مراتع را به شدت کاهش می‌دهد.

قلی‌زاده احیا و توسعه رویشگاه گیاهان دارویی، بذرکاری و کپه‌کاری و قرق مراتع را از طرح‌های مدیریت چرای دام مراتع برشمرد و گفت : عملیات کپه‌کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه و جلوگیری از فرسایش خاک اجرا می‌شود.

عشایر استان اردبیل در ۱۰ شهرستان حضور داشته و ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که در ۶۵۱ هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی استان تعلیف می‌شوند ، این عشایر نیمی از سال را در قشلاق‌های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق‌های سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲ هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

در حال حاضر عشایر استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha