۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۲۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85471107
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گره مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه کجاست؟+فیلم

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۲۰
کد خبر: 85471107
گره مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه کجاست؟+فیلم

سنندج- ایرنا- با توجه به قرارگیری منطقه ویژه اقتصادی بانه در داخل منطقه آزاد بانه-مریوان، بحث واگذاری، انتقال و مدیریت منطقه ویژه از شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان به منطقه آزاد مطرح شده ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش ایرنا، حدود هفت ماه از اعلام خبری از سوی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ارتباط با مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه می گذرد.

حجت عبدالملکی ۱۳ آبان سال ۱۴۰۲ در نشست خبری که در استانداری کردستان تشکیل شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه تعیین تکلیف مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه که در داخل طرح منطقه آزاد بانه- مریوان قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه داخل طرح منطقه آزاد قرار گرفته است، امکان جابه جایی آن، بنا به تصمیم استانداری وجود دارد و می توان در محل و جای دیگری در این شهرستان اقدام به اجرای آن کرد.

وی با اعلام اینکه مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه به سازمان مناطق آزاد واگذار می‌شود، اضافه کرد: بی شک هزینه هایی که بخش خصوصی در این منطقه کرده بازپس داده می شود و هزینه‌های بخش دولتی هم از طریق تهاتر و توافق با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که پیش از این مدیریت منطقه ویژه اقتصادی را برعهده داشتند، انجام می‌شود.

بعد از گذشت این زمان، تاکنون تکلیف مدیریت منطقه ویژه اقتصادی مشخص نشده و هنوز هم با وجود مکاتبات انجام شده، توافقات لازم بین سازمان صنایع کوچک و منطقه آزاد به نتیجه نرسیده است.

تاکنون تکلیف مدیریت منطقه ویژه اقتصادی مشخص نشده و هنوز هم علی‌رغم مکاتبات انجام شده توافقات لازم بین سازمان صنایع کوچک و منطقه آزاد به نتیجه نرسیده است.ایجاد مدیریت یکپارچه در منطقه آزاد بانه-مریوان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی استان منطقه ویژه و یک شهرک صنعتی در داخل محدوده مشخص شده منطقه آزاد بانه- مریوان قرار گرفته است.

علی نوری بیان کرد: آنچه مدنظر ماست ایجاد مدیریت یکپارچه در منطقه آزاد و منطقه ویژه است؛ بنابراین مدیریت منطقه ویژه بانه به منطقه آزاد سپرده می شود.

وی یادآور شد: البته به منظور بررسی کارشناسی و ایجاد هماهنگی بیشتر به زودی جلسه‌ای را در ارتباط با منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی بانه در استان تشکیل می‌دهیم و در آن تصمیم نهایی را اخذ و اعلام خواهیم کرد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه نقطه پیشران منطقه آزاد بانه-مریوان

مدیر منطقه آزاد بانه-مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مدیریت محدوده و اراضی داخل منطقه آزاد براساس قانون برعهده شورای عالی مناطق آزاد است، اظهار کرد: با شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان که مالکیت منطقه ویژه اقتصادی را برعهده دارد، مکاتبات لازم برای واگذاری مدیریت آن به منطقه آزاد انجام شده است.

فردین وکیلی با اشاره به اینکه تاکنون انتقال مالکیت انجام نشده است، بیان کرد: ایجاد زیرساخت مسئله‌ای زمان بر و نیازمند اعتبارات است و افزون بر این منطقه آزاد با توجه به امتیازاتی که دارد باید محدوده‌ای محصور باشد که همه این موارد در منطقه ویژه اقتصادی بانه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده است.

وی ادامه داد: وجود زیرساخت و اقداماتی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه انجام شده است بی شک این منطقه به عنوان یکی از نقاط پیشران و تسهیل کننده منطقه آزاد بانه-مریوان خواهد بود.

مدیر منطقه آزاد بانه-مریوان بیان کرد: به طور یقین منطقه آزاد، بابت هزینه‌هایی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان در منطقه ویژه اقتصادی بانه کرده اقدام به تهاتر و یا اجرای هرگونه توافقی که بین طرفین شود، خواهد کرد.

تغییر منطقه ویژه اقتصادی بانه به شهرک صنعتی در داخل منطقه آزاد

سازمان صنایع کوچک ایران و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی کردستان نظر و دیدگاه دیگری در ارتباط با منطقه ویژه اقتصادی بانه و مدیریت آن دارند و معتقدند با داشتن سند و هزینه‌هایی که برای زیرساخت در این منطقه انجام داده‌اند همچنان حق مالکانه با آنها خواهد بود و فقط بجای منطقه ویژه، در قالب شهرک صنعتی در داخل منطقه آزاد به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نظر ما این است که با توجه به داشتن سند و عملیات عمرانی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه انجام داده‌ایم، کماکان به رسالت خود در این منطقه با تفاوت‌هایی ادامه می‌دهیم.

حمیدرضا امانی ادامه داد: قرارگیری منطقه ویژه اقتصادی در داخل منطقه آزاد معنا و مفهومی ندارد به همین دلیل نظر ما این است که به عنوان شهرک صنعتی در داخل منطقه آزاد به فعالیت خود ادامه دهد.

وی اضافه کرد: اینگونه مصوبه منطقه ویژه اقتصادی همچنان برای استان پابرجا خواهد بود و در محدوده دیگری به اجرا درخواهد آمد و این ظرفیت از بین نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان یادآور شد: مدیریت کلی بر عهده منطقه آزاد خواهد بود و شرکت شهرک‌های صنعتی هم به عنوان شخص حقوقی امور مربوط به شهرک صنعتی داخل این منطقه را انجام می‌دهد.

امانی بیان کرد: در سال جاری به همراه فرماندار شهرستان بانه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انجام دادیم و در آن مسائل مربوطه مورد بحث قرار گرفت و قرار شده از طریق استان هم این مهم پیگیری شود.

وی یادآور شد: وجود شهرک صنعتی در داخل منطقه آزاد بانه- مریوان می تواند به نمونه خوبی برای سرمایه گذاری در کشور تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اعلام اینکه در حال حاضر فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه به اتمام رسیده و عملیات عمرانی فاز دوم آن هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، اظهار کرد: امسال به طور جدی به قراردادهای منعقد شده در این منطقه ورود می‌کنیم و هر قطعه زمینی فاقد پیشرفت فیزیکی باشد به طور حقوقی برای باز پس گیری آن اقدام خواهیم کرد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری غرب این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند قرار دارد که مصوبه اجرای آن در اوایل دهه ۸۰ به تصویب رسید و متولی اجرای این مصوبه هم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

اوایل دهه ۹۰ ابلاغ این مصوبه انجام و سپس عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شد و طرح جامع این منطقه هم در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۹۹ تایید و مورد موافقت قرار گرفت و اسفند همان سال هم با حضور مسئولان وقت کشوری به طور رسمی افتتاح شد.

بعد از این افتتاح امکان واگذاری اراضی در منطقه ویژه اقتصادی بانه به سرمایه‌گذاران مهیا شد و از مساحت ۹۴ هکتاری این منطقه، ۸۵ هکتار آن به بخش عملیاتی اختصاص پیدا کرد.

اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۲ فاز تعریف شده است که ۳۵ هکتار از اراضی این منطقه در فاز نخست به ۸۰ قطعه زمین تقسیم و همه زیرساخت‌های مورد نیاز در آن هم مهیا و قراردادهای واگذاری آن هم به سرمایه‌گذاران منعقد شده است.

اجرای فاز دوم این منطقه هم از سال ۱۴۰۲ در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفت و در حال حاضر بر اساس گفته مسئولان ذیربط حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha