۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85469164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کم‌تحرکی کودکان با آسیب قلبی زودهنگام مرتبط است

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۹
کد خبر: 85469164
کم‌تحرکی کودکان با آسیب قلبی زودهنگام مرتبط است

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش کم‌تحرکی و نشستن طولانی از کودکی موجب بزرگ شدن پیش رونده قلب می‌شود اما فعالیت فیزیکی سبک می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مدیکال اکسپرس»، این مطالعه در یک همکاری بین دانشگاه های برسیتول و اگزیتر (انگلیس) و فنلاند شرقی (فنلاند) انجام و نتایج آن در نشریه کاردیولوژی اروپا منتشر شده است.

هیپرتروفی بطن چپ (Left ventricular hypetrophy) بزرگ شدن ماهیچه‌های بطن چپ قلب است که منجر به افزایش حجم و اندازه قلب می‌شود و در نتیجه افزایش فشار خون یا تنگی دریچه آئورت رخ می‌دهد. این مشکل در بزرگسالان خطر حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس را بالا می‌برد.

در این مطالعه جدید هزار و ۶۸۲ کودک از سن ۱۱ سالگی تا ۲۴ سالگی تحت نظر و بررسی قرار گرفتند. این کودکان به طور میانگین ۶ ساعت در روز را صرف فعالیت های نشسته و بدون تحرک کردند که در سن بالاتر تا حد ۹ ساعت نیز افزایش یافت.

کم‌تحرکی کودکان با آسیب قلبی زودهنگام مرتبط است

این مطالعه بزرگترین و طولانی‌ترین تحقیق انجام شده در این زمینه در جهان است که شرکت‌کنندگان در آن در سنین ۱۱، ۱۵ و ۲۴ سالگی برای مدت چهار تا هفت روز دستگاه های شتاب‌سنج (accelerometer) به کمر خود بستند. نمونه‌های خون ناشتای آنها نیز بطور مداوم آزمایش شد.

این افزایش زمان نشستن و بی تحرکی با بزرگ شدن قلب مرتبط دانسته شده و ۴۰ درصد در افزایش جرم قلب نقش داشته است. نشستن طولانی و بی تحرکی صرف‌نظر از چاقی یا وضعیت فشار خون موجب افزایش توده قلب می شود.

از سوی دیگر، بطور میانگین سه تا چهار ساعت فعالیت فیزیکی سبک روزانه خطر افزایش جرم و توده قلب را به میزان ۴۹ درصد کاهش می دهد. فعالیت فیزیکی بیشتر همچنین با عملکرد قلبی بهتر ارتباط پیدا کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha