۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 2564
کد خبر: 85443651
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روند افزایشی مصرف ماری‌جوانا در میان آمریکایی‌ها

تهران- ایرنا- مقایسه یافته‌های نظرسنجی‌های سالانه در مورد تعداد آمریکایی‌های معتاد به ماری‌جوانا نشان می‌دهد در یک دهه گذشته افراد بیشتری به این مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که موسسه گالوپ پنجم فوریه ۲۰۲۴ (۱۷ بهمن ۱۴۰۲) منتشر کرده، بررسی مقایسه‌ای نظرسنجی‌هایی ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ ) نشان می‌دهد تعداد افرادی که در ایالات متحده روزانه ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، نزدیک به ۲ برابر شده است.
طبق این گزارش در سال ۲۰۱۳ که گالوپ برای نخستین‌بار این نظرسنجی را انجام داد، فقط هفت درصد پاسخ‌گویان اعلام کرده بودند ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، آن هم در حالی که در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۱۷ درصد رسیده است.

روند افزایشی مصرف ماری‌جوانا در میان آمریکایی‌ها


بخش دیگری از یافته‌های این نظرسنجی‌ها مربوط به شاخص «سن» پاسخ‌گویانی است که ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند. به‌گونه‌ای که طبق آخرین نظرسنجی که مربوط به سال گذشته است، نزدیک به یک چهارم از بزرگسالان ۱۸ تا ۳۴ ساله (یعنی ۲۶ درصد) گفته‌اند که ماری‌جوانا استفاده کرده‌اند. این میزان در بین افراد ۳۵ تا ۵۴ ساله ‌به ۱۸ درصد و در میان ۵۵ ساله‌ها و بالاتر به ۱۱ رسیده است. همچنین به تفکیک «جنسیت» مردان (۱۹ درصد) بیشتر از زنان (۱۴ درصد) از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمد، کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند بیش از ۲ برابر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به این مواد اعتیادآور گرایش داشته‌اند. از منظر خاستگاه سیاسی نیز پاسخ‌گویانِ «دموکرات‌» با ۲۲ درصد بیشتر ماری‌جوانا استعمال می‌کنند. «مستقل‌ها» با ۱۷ درصد و «جمهوری‌خواهان» با ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

روند افزایشی مصرف ماری‌جوانا در میان آمریکایی‌ها


در بخشی دیگر از نظرسنجی گالوپ، نیمی از مشارکت‌کنندگان گفته‌اند در طول عمر خود یک‌بار ماری‌جوانا امتحان کرده‌اند. جالب اینکه تعداد افراد بزرگسال که یک‌بار این ماده اعتیادآور را مصرف کرده‌اند سال‌های متمادی تا اندازه‌ای، روند ثابتی داشته اما مطابق داده‌ها از سال ۲۰۲۰ یعنی هم‌زمان با اوج‌گیری کرونا و تشدید محدویت‌های اجتماعی، افزایش پیدا کرده است.

روند افزایشی مصرف ماری‌جوانا در میان آمریکایی‌ها


دیگر یافته‌های این پیمایش سراسری نشان می‌دهد از هر چهار آمریکایی، سه نفر (۷۵ درصد) «خیلی و تاحدودی» نگران اثرات ماری‌جوانا بر سلامت جسمی و روانی مصرف‌کنندگان «جوان و نوجوان» هستند. آن هم در حالی که فقط ۴۵ درصد از مشارکت‌کنندگان از تاثیر سوء ماری‌جوانا بر مصرف‌کنندگان «بزرگسال» «خیلی و تاحدودی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

روند افزایشی مصرف ماری‌جوانا در میان آمریکایی‌ها


جامعه آماری این نظرسنجی، افراد ۱۸ سال به بالا ساکن در سراسر ایالات متحده (۵۰ ایالت و منطقه کلمبیا) بوده است. حجم نمونه تصادفی نیز یک هزار و ۱۵ نفر است. این نظرسنجی به صورت تلفنی و در بازه زمانی سوم تا ۲۷ جولای ۲۰۲۳ (۱۳ تیر تا ۶ مرداد ۱۴۰۲) انجام شده است.

  • https://news.gallup.com/poll/۲۸۴۱۳۵/percentage-americans-smoke-marijuana.aspx

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha