۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85437664
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ متخلف زیست‌محیطی در تربت‌حیدریه به مراجع قضایی معرفی شدند

تربت حیدریه- ایرنا- رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفت: نزدیک به ۹۰ متخلف در حوزه‌های شکار و صید و همچنین آلوده کنندگان زیست محیطی در سال گذشته به مراجع قضایی معرفی شدند.

داوود نورمحمدی روز یکشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا تربت حیدریه افزود: همچنین تعداد ۴۴ اخطاریه آلودگی آب، هوا و خاک در سال گذشته برای واحدهای صنعتی این شهرستان صادر شد، البته به دلیل مراعات حال این واحدها و همچنین از آنجا که میزان آلایندگی آنها حاد نبود، هیچ واحد صنعتی تعطیل نشد.

وی از کمبود نیرو و امکانات به عنوان مهمترین چالش محیط زیست تربت حیدریه یاد و بیان کرد: شکار غیرمجاز حیوانات و پرندگان، دومین چالش محیط زیست شهرستان تربت حیدریه بوده اما با وجود کمبود نیروی انسانی رفتار شکارچی‌های غیرمجاز درحال کنترل کامل است و می‌دانیم اغلب شکارچیان شهرستان‌های همجوار نظیر زاوه، مه‌ولات و رشتخوار در تربت‌حیدریه ساکن هستند.

وی تصریح کرد: حتی می‌دانیم سلیقه اغلب شکارچیان شهرستان تربت حیدریه قوچ و میش وحشی است که برای استفاده از گوشت‌شان شکار می‌شوند.

رییس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه ادامه داد: برای جبران کمبود نیروی انسانی از ظرفیت دهیاران و همیاران محیط زیست استفاده می‌شود که کمک‌های بسیاری در پیشگیری از انقراض گونه‌های جانوری و پرندگان بسیار مؤثر بوده است.

نورمحمدی گفت: البته ممنوعیت فصل شکار آزاد (از ۱۵ مهر تا ۱۵ دی ماه) که از سال ۹۷ در سرتاسر کشور اجرایی شده و آگاهی بخشی به جوامع محلی در زمینه مسایل زیست محیطی و منافع حیوانات در حفظ تعادل زیست محیطی مؤثر بوده است.

سگ‌های بی‌صاحب چالشی برای مردم

رییس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه از وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به عنوان چالش این نهاد عنوان کرد و گفت: شهرداری قدم‌های خوبی برداشته، اما این کافی نیست و سایر دستگاه‌های متولی نیز باید بیشتر تلاش کنند.

وی همچنین به خشکسالی‌های چند سال اخیر که باعث فقر پوشش گیاهی شده اشاره و بیان کرد: نه تنها این موضوع زیان هنگفتی به منطقه وارد کرده، بلکه حتی تابستان پارسال با پدیده گرد و غبار مواجه شدیم.

نور محمدی گفت: وسعت این شهرستان ۳۶۷ هزار هکتار است که ۲۵۵ هزار هکتار از این میزان عرصه طبیعی و ۱۱۲ هزار هکتار بقیه نیز به عرصه انسانی شهری و روستایی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در عرصه طبیعی سه منطقه شکار ممنوع وجود دارد، افزود: در شمال شرق شهرستان منطقه شکار ممنوع ژرف، در قسمت شمال منطقه شکار ممنوع «سید مرتضی» و در منطقه جنوب شرقی منطقه شکار ممنوع «بزمای» قرار دارد.

نور محمدی از قوچ، میش، کَل، بز، پلنگ، گراز، کفتار، گرگ، انواع مار و پرندگان شکاری نظیر کبک و تیهو به عنوان مهمترین گونه‌های جانوری این شهرستان یاد کرد.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha