تلاش‌ دولت سیزدهم در فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد، بی‌سابقه است

قم- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: دولت سیزدهم در طول ۲ سال گذشته، برای فعال‌سازی واحدهای راکد تلاش زیادی کرد که رکوردی در طول ده‌ها سال گذشته بوده و بی‌سابقه است.

اکبر ابدالی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: فعال‌سازی این واحدها نشان می‌دهد محیط عمومی کسب‌وکار، محیط خوبی است.

وی اضافه کرد: در بخش صادرات اقدام های خوبی انجام شده، ولی پیدا کردن و راه‌یابی به بازارهای جدید زمان‌بر است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های راه‌یابی به بازارهای جدید مالی را دولت سیزدهم با توافقاتی از جمله شانگهای و بریکس هموار کرده است.

به گفته ابدالی، وزارت صنعت نیز بسته‌ حمایتی را برای استان‌ها آماده می‌کند تا برای کمک به شعار سال استفاده کنیم.

اقدام های دولت سیزدهم در استان قم

وی بیان کرد: سال گذشته در تامین مالی نیز با وجود این‌که بانک مرکزی سیاست انقباضی در پیش گرفته‌ توانستیم تسهیلات خوبی در قالب تبصره ۱۸ و صندوق امید به واحدهای تولیدی پرداخت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست انجام برای تحقق شعار سال در قم، گفت: سرمایه‌گذاران استان را از راه‌های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات و رفع موانع تولید حمایت می‌کنیم تا این واحدها بتوانند توسعه یابند و حجم، تنوع و خطوط تولید را افزایش دهند.

مدیرکل صمت قم خاطرنشان کرد: برای واحدهای جدید هم در استان محدودیت زمین و آب داریم و نمی‌توانیم اجازه دهیم صنایع آب‌بر در استان مستقر شوند و باید به سمت صنایع سازگارتر و دانش‌بنیان با فناوری بالا حرکت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در هر زمینه در اولویت کاری استان قرار دارد، اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات تکلیفی مثل تبصره ۱۸ یا تسهیلات یارانه‌دار و قرض‌الحسنه شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار دارند.

وی با بیان این‌که مشارکت مردم قسمتی از شعار سال هستند، گفت: صنایع دولتی یا شبه‌دولتی در استان بسیار محدود است و اکثر واحدهای صنعتی مردمی است یا با مشارکت مردم ایجاد شده است و امید داریم از عموم مردم برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.

ابدالی افزود: هر چه قیمت‌ها را در سطح منطقه‌ای کنترل کنیم بازار واحدهای تولیدی ما قدرت بیشتری می‌گیرد که به جهش تولید کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: ناظران افتخاری نیز در کشف کالای قاچاق که ضربه شدیدی به بخش تولید می‌زند، کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش معدن نیز امسال باقدرت جلو می‌رویم تا ظرفیت‌های معدنی استان در چند سال آینده شکوفا شود و مراحل اکتشافی پیشرفت کند.

به گفته ابدالی، امسال ۱۵ نمایشگاه تخصصی را برگزار خواهیم کرد که نمایشگاه‌های شاخص کفش، ملزومات کفش و پلاستیک از جمله آن‌هاست که هم‌زمان تجار و هیات‌های خارجی و سفرای کشورهای مختلف را دعوت کنیم تا از ظرفیت‌های صنعتی و صادراتی استان مطلع و بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات صنعت، نقدینگی است، گفت: بخش صنعت و تولید همیشه نیازمند نقدینگی و گردش مالی است؛ اگر دولت در این زمینه تدبیر کند، انقلابی در تولید رخ می‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر مبالغ و سرمایه‌های خرد زیادی دست مردم است که باید تدبیری شود تا سرمایه‌های خرد مستقیم وارد سرمایه‌گذاری صنعتی شود.

مدیرکل صمت قم خاطرنشان کرد: حلقه واسط می‌خواهیم که سرمایه‌ها را به بخش تولید منتقل کند، مورد اعتماد مردم باشد و سودآوری داشته باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد جهش خوبی در تولید کشور اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد برای توسعه صادرات، دولت سیزدهم پیمان‌های خوبی مثل شانگهای و بریکس منعقد کرده و ایران به جمع این کشورها پیوسته که باید حداکثر استفاده را از این ظرفیت داشته باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha