شهروندان خراسان شمالی ۵۸۹ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهروندان استان در ۹ ماه امسال ۵۸۹ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد رشد داشته است.

مهدی آریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نرخ امانت کتاب در خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۶۷ جلد کتاب است.

وی افزود: استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) در سرانه امانت کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۳۵۰ جلد کتاب است که این سرانه در ۱۵ کشور برتر دنیا یکهزار و ۱۳۰ جلد کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی تصریح کرد: اینک در کتابخانه های عمومی استان یک میلیون و پنج هزار جلد کتاب وجود دارد که این شاخص نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است.

به گفته آریان؛ سرانه تعداد کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود که این سرانه در خراسان شمالی ۱۱۴ جلد است.

وی سرانه کتاب براساس استانداردهای «ایفلا» ۱۵۰ جلد کتاب و در ۱۵ کشور برتر دنیا ۶۳۰ جلد کتاب عنوان کرد.

آریان با بیان اینکه در خراسان شمالی ۷۶ باب کتابخانه فعال است، خاطرنشان کرد: استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) در سرانه تعداد کتابخانه های عمومی به ازای هر ۲۵ هزار نفر ۳.۱ باب کتابخانه است که اینک در این استان ۲.۱۷ باب کتابخانه وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: ۹ باب کتابخانه عمومی در شهر شوقان، تیتکانلو، شهرآوا، رویین، طبر، محمد آباد، جاجرم، سنخواست و یکه سعود در حال ساخت است و با اتمام این طرح های سه هزار و ۱۲۰ متر مربع به زیربنای کتابخانه های عمومی استان افزوده خواهد شد.

آریان زیر بنای کل کتابخانه های عمومی استان را ۲۶ هزار و ۳۸۸ متر مربع عنوان کرد و گفت: در شاخص سرانه زیر بنا نیز که به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت سنحیده می شود استاندارد ایفلا ۲.۸ متر مربع است که خراسان شمالی در این شاخص ۳.۱ متر مربع و از میانگین جهانی بالاتر است.

وی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان را نیز ۶۱ هزار نفر دانست و یادآور شد: استاندارد ایفلا در شاخص نرخ عضویت در کتابخانه های عمومی ۱۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر است که این شاخص در استان ۶.۹۵ است.

خراسان شمالی یک میلون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha