مرز باشماق مریوان ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری را در سال دارد

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های مسئول در مرز باشماق برای ساماندهی آن تعامل خوبی داشته باشند، چراکه این مزز ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری را در سال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رمضانی شامگاه شنبه در چهارمین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در سنندج اظهار کرد: یکی از گره‌های جدی ما در مرز باشماق، مدیریت آن است که گاهی باعث ایجاد ناهماهنگی در انجام امور می‌شود و دستگاه‌ها باید با اتحاد و انسجام، برای سامان دادن مرز گام بردارند.

وی با بیان اینکه مرز محل تردد است و نباید ایستایی در کار مبادلات تجاری ایجاد شود، افزود: اگر مسئله یا اختلافی بین دستگاه‌های مسئول در مرز باشماق وجود دارد، باید برطرف شود تا مشکلی در تردد حتی کامیون به وجود نیاید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: دغدغه ما اقتصاد پایدارِ تولید محورِ درون زای مقاوم است تا مردمی که زیر بار فشار معیشتی هستند، از مزایای این اقتصاد شکوفا و به تدریج اسلامی شده، بهره‌مند شوند.

لزوم آشنایی با آفات اقتصاد و رفع آن، ضرورت اجرای طرح فول باک در مرز و اهمیت تملک اراضی مرز باشماق برای طرح ساماندهی، از دیگر مواردی بود که رمضانی بر آن تاکید کرد.

ساماندهی مرز، نوعی مبارزه با قاچاق است

مشاور رییس ستاد و مدیر کل بازرسی و هماهنگی امور استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم بر ضرورت ساماندهی مرز باشماق برای رونق اقتصادی در راستای امنیت پایدار تاکید کرد.

ایرج حیدری با بیان اینکه قانون به نفع مرزنشین است، افزود: یک راهبرد اقتصادی برای به فعلیت رساندن استعدادهای مرز لازم است که با برنامه ریزی مدون و با ایجاد زیرساخت‌ها قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق فقط برخوردی نیست، ادامه داد: ساماندهی مرز، فعال کردن تجار خارجی و رونق اقتصادی مرزنشینان، نوعی مقابله با قاچاق محسوب می‌شود.

هزینه‌کرد هزار و ۸۱۰ میلیارد ریالی برای تملک اراضی مرز باشماق

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم با بیان اینکه مهمترین چالش ما در مرز، تملک اراضی است، افزود: هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی مرز باشماق هزینه شد که اقدام بسیار خوبی بود.

علی نوری ادامه داد: عزم خود را جزم کردیم تا پایان امسال اقدامات لازم را برای رفع مشکلات مرز باشماق انجام دهیم که قابل قبول باشد.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات مرز باشماق و همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم بر لزوم اجرای طرح فول باک در مرز باشماق تاکید کرد و گفت: این طرح به صورت ویژه چندین ماه است در دست بررسی بوده که در صورت اجرا سودمند خواهد بود.

علی خداویسی افزود: این طرح مانع از تجمع گالن بدست ها در مرز باشماق و در نتیجه فروش سوخت به صورت قاچاق و قیمت گزاف می شود.

بختیار خلیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم اظهار کرد: امسال ۶۶ گشت مشترک از انبارها انجام و ۹ میلیارد ریال کالای قاچاق در انبارها ضبط شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha