به سراغ استعدادهای واقعی رفتیم

تهران- ایرنا- تهیه کننده «همآهنگ» گفت: واقعا دوست داشتیم به سراغ استعدادهای واقعی در کل ایران برویم و به همین دلیل واقعا ۱۴هزار کیلومتر کل ایران را چرخیدیم.

به گزارش ایرنا از، سیدمحمد صادق حسینی قهرودی، تهیه کننده؛ مهدیار عقابی، کارگردان؛ بهزاد عبدی، داور و مشاور موسیقی؛ رضا میرمحرابی، مشاور تهیه کننده و احسان خداپرست قائم‌مقام موسسه مأوا سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره مراحل تولید و بازخوردی که از مخاطبان گرفتند صحبت کردند.

مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» با رویکرد سرود و موسیقی که تابستان امسال روی آنتن شبکه نسیم و افق رفت با موج بی‌سابقه علاقه‌مندان شعر و موسیقی روبرو شد. موسسه مأوا (سازمان هنری رسانه‌ای اوج) به‌عنوان سفارش‌دهنده این طرح توانست روی استعدادهای مردمی انگشت گذاشته و هر گروهی از سراسر ایران که در سرود حرفی برای گفتن داشتند را پیدا کرده به مردم معرفی کند و حالا پس از ۳۶ برنامه و پایان فصل اول این مسابقه استعدادیابی، عوامل برنامه از روند تولید این مسابقه، دشواری‌ها، شیرینی‌ها و موفقیت‌های گروه تولید گفتند.

اولویت ما کشف استعداد در مناطق کمتر برخوردار بود

احسان خداپرست قائم مقام موسسه مأوا با اشاره به ایده تولید مسابقه استعدادیابی در حوزه سرود گفت: مجموعه مأوا (مرکز آوای انقلاب اسلامی) زیرمجموعه سازمان اوج است و از سال ۱۳۹۵ در حوزه سرود کار می‌کند. این ایده هم مدت‌ها در ذهنمان بود و به دنبال کشف و زنده نگه‌داشتن گروه‌های سرود بودیم. دنبال این بودیم که گروه‌های سرود را حمایت کنیم و آنهایی که کار جدی می‌کنند را بشناسیم.

وی افزود: ایده مسابقه استعدادیابی در زمینه سرود از مدت‌ها در ذهنمان بود و دنبال مجموعه‌ای بودیم تا به آرزوهایی که در ذهنمان بود برسیم و بالاخره با این مسابقه محقق شد. برنامه‌ریزی برای این مسابقه را از سال ۱۳۹۹ با تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه شروع کردیم و پس از ۶ ماه مطالعه دیدیم این پروژه می‌تواند جذاب باشد و حرف ناگفته برای مخاطب داشته باشیم.

خداپرست با بیان اینکه نگاه تجاری‌ای به این برنامه نداشتیم گفت: مهمترین شاخص ما این بود که گروه سازنده و تهیه این برنامه حس قلبی و باطنی به آن داشته باشند و آن را به عنوان یک پروژه تجاری نبینند.

وی ادامه داد: همه این‌ها با همراهی گروه تهیه محمدصادق حسینی و در گروه کارگردانی مهدیار عقابی میسر شد و همان موقع در جلسات متعددی که داشتیم درباره نام برنامه به توافق رسیدیم.

قائم مقام مأوا، برنامه «هماهنگ» را به معنی واقعی‌اش استعدادیابی دانست و افزود: این برنامه برای جُنگ و سرگرمی نیست. خیلی از برنامه‌های تلویزیون می‌روند ممکن است بگویند که ما دنبال کشف استعداد هستیم تا برنامه را با او جذاب کنیم اما ما تلاش کردیم که صادقانه به همه جای ایران برویم و استعدادهایی که برای خود ما هم باورکردنی نبود را شناسایی کنیم.

خداپرست درباره حمایت از گروه ‌های سرود شرکت کننده در «همآهنگ» عنوان کرد: خبرهای خوبی در ادامه «هماهنگ» است که به مرور اعلام می‌کنیم. ما برای گروه‌هایی که به مرحله نهایی رسیدند برنامه ‌هایی خواهیم داشت و تلاشمان این است که رها نشوند و از آن ‌ها حمایت ویژه کنیم.
وی افزود: تیم ملی سرود «همآهنگ» که در واقع تیم ملی سرود ایران است، یک اتفاق با تدبیر است که تولیدات ویژه ای در آینده خواهد داشت.

قائم مقام موسسه مأوا درباره تغییر عوامل و گروه داوران در فصل ‌های بعدی اظهار داشت: عقل حکم می‌کند به ترکیب تیم برنده دست نزنیم. فارغ از جنبه تخصصی، گروه داوران واقعا مردانگی کردند و به معنای واقعی کلمه فشار روی آن ‌ها بود. دشمنان واقعی و واضح ما و برخی دوستانی که واقعا دوست نیستند این دو گروه داوران ما را اذیت کردند.

وی افزود: ما در مقابل دو گروه افراطی دشمن «همآهنگ» سعی کردیم حلال ‌های خودمان را انجام دهیم تا مردم خوشحال شوند. نمی‌دانم چرا به بعضی‌ها فشار می‌آید که چنین برنامه ‌هایی دیده شوند و این نشان می‌دهد که این برنامه راهش درست است.
خداپرست با اشاره به وظیفه صداوسیما برای جلوگیری از تقلید و موازی‌کاری در حوزه سرود تاکید کرد: صداوسیما می‌تواند جلوی موازی کاری را بگیرد. مثلا «عصر جدید» در چند فصل ساخته می‌شود و اگر خواستند فصل ‌های بعدی را می‌سازند، برنامه‌ای دیگر مانند آن روی انتن نمی‌رود مگر اینکه محتوایش باکاملا متفاوت باشد.

شهر به شهر برای شناسایی استعدادها

محمدصادق حسینی تهیه کننده «همآهنگ» نیز در ادامه گفت: این مسابقه را از دو منظر باید نگاه کنیم. یک بخش این برنامه ماهیت و روح ان است که در قلب عوامل ما شکل گرفت. واقعا دوست داشتیم به سراغ استعدادهای واقعی در کل ایران برویم و به همین دلیل واقعا ۱۴هزار کیلومتر کل ایران را چرخیدیم.

وی افزود: این برنامه را باید در مسیری که به خاطرش طی کردیم و تلاشی که برای یافتن این گروه‌ها به خرج دادیم ببینید. ما گروه ‌هایی داشتیم که باید ۵۰ کیلومتر از محل زندگی‌شان دورتر می‌شدند تا بیایند آزمون بدهند این گروه‌ها الان به مرحله نهایی برنامه رسیدند و سهمی در موسیقی کرال و سرود کشور خواهند داشت.

این تهیه کننده افزود: بخش دوم بخش تجربه نشده ای بود، عوامل ما متشکل از ۱۲۰ نفر بود که شهر به شهر مستقر می‌شدیم و استیج را برپا می‌کردیم. در این راه نیز تجربیات فوق العاده ای بدست آوردیم و گاهی با چالش ‌های پیشبینی نشده ای رو به رو می‌شدیم.

حسینی با بیان اینکه قبل از تولید این برنامه به همه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که فکر می‌کردیم به ماکمک خواهند کرد سر زدیم افزود: قبل از برگزاری برنامه همآهنگ به همه ارگان‌های مرتبط مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، حوزه هنری، مساجد، بسیج‌ و... سر زدیم و از آن‌ها دعوت کردیم اگر کسی در حوزه سرود ادعایی دارد، به برنامه بیاید.

وی افزود: بهتر است این موضوع را خیلی باز نکنیم اما واقعا همکاری که از آن‌ها انتظار می‌رفت نصیبمان نشد. حتی ارگان‌هایی که پیش از این آمار بالایی از گروه‌های سرود منتشر کرده‌بودند عملا چیزی در چنته نداشتند و به نظر می‌آمد که این آمار جنبه نمایشی داشت.
تهیه کننده «هماهنگ» با اشاره به فرایند انتخاب استعدادها گفت: نزدیک به ۶۰۰ گروه نمونه کار فرستادند که از این تعداد ۱۰۰ گروه به استودیوی سیار ما آمدند و انتخاب شدند و در نهایت ۳۶ گروه برای رقابت استیج اصلی ره پیدا کردند.

حسینی ادامه داد: کارهای سختی اتفاق افتاد که محصول یک نیت و اراده ای از جنس خیر بود. یک گروه حرفه ای همراه ما بودند و همه هم از بهترین ‌های تخصص خود بودند. همچنین ما با ۲۱ دوربین «همآهنگ» را ضبط کردیم و گروه کارگردانی و اتاق فکر ما خالصانه وقت گذاشتند تا نتیجه این شد.

خیلی ‌ها حاضر به اجرای زنده نبودند

در ادامه مهدیار عقابی کارگردان با بیان اینکه مسابقه استعدایابی «هماهنگ» سرشار از انرژی بود گفت: همه تلاش ما در این برنامه این بود که جذابیت سرود به بالاترین حد خود برسد. می‌خواستیم ثابت کنیم که در ایران نوجوانانی سرشار از استعداد داریم. شاید یکی از دلایل این فکر این بود که خیلی از ما در نوجوانی دوست داشتیم وارد گروه سرود مدرسه‌مان شویم و یا تکخوان گروه سرود باشیم. این اشتیاق برای ما شیرین بود و الان فکر می‌کردیم که چقدر نوجوان مثل ما هستند که دوست دارند این عرصه را تجربه کنند.

وی افزود: ما در «هماهنگ تلاش کردیم سرود را که پیش از این به عنوان یک هنر سمعی و شنیداری قلمداد می‌شد به یک هنر سمعی و بصری تبدیل کنیم.

کارگردان «هماهنگ» با بیان اینکه پیش از این تجربیاتی در این زمینه صورت نگرفته بود افزود: ما خالی از هر نوع پیشینه هنری بودیم و این به ما کمک کرد که مسائل پیش رو را با همدلی و هم افزایی بین متخصصین و اساتید شعر و موسیقی که در برنامه بودند حل کنیم.

عقابی با تأکید بر اینکه برای ما مسئله زنده خواندن جدی بود گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر برای گروه‌های سرود افتاده، این بود که گروه‌هایی که در کلانشهرها کار می‌کنند، همه دوست داشتند پلی‌بک کنند. تقریبا ۷۰ درصد گروه‌هایی که به ما معرفی شدند و اتفاقا خیلی هم معروف بودند نمی‌خواستند اجرای زنده داشته‌باشند. یعنی تا الان اگر این گروه‌ها جایی دعوت می‌شدند موسیقی پخش می‌شد و و نوجوانان صرفا بر اساس زیبایی چهره در این گروه ‌ها استفاده می‌شدند و این گروه سرودها صرفا لب‌خوانی می‌کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق کاملا در تناقض با روح سرود است. برای مبنای انتخاب ما توانایی اجری زنده بود به همین دلیل خیلی از گروه‌هایی که اسم وررسم داشتند از این دایره حذف می‌شدند و خوشبختانه ما در این سفر به دور ایران گروه‌هایی را در شهرهای دور کشف کردیم که واقعا حیرت‌زده بودیم از اجرایشان.

کارگردان «هماهنگ» عقابی در ادامه تاکید کرد: ما در این برنامه نشان دادیم که نوجوان فقط نوجوان تهران و کلانشهر نیست؛ ما نوجوانانی از سراسر ایران داریم که از مفاهیم دورند و نگاهشان از نوجوانان مرفه کلانشهری متفاوت است و ما این ‌ها را بواسطه سفر چند هزار کیلومتری دیدیم. در ابتدا حتی فکر هم نمی کردیم بشاگرد گروه سرود هم داشته باشد. این برنامه می‌تواند یک منبعی باشد برای گروه ‌هایی که در این زمینه می‌خواهند کار کنند.

عقابی در پاسخ به پرسشی درباره وایرال شدن قسمت ‌هایی از برنامه و واکنش مخاطبان گفت: وقتی بخش ‌هایی از برنامه به صورت زرد، تلخ و سیاه وایرال می‌شود یعنی غرضی پشت آن است. . رسانه ‌های مغرض روی بخش ‌هایی از پروژه تمرکز کردند که کاملا درست بود اما آن‌ها برداشتی مغرضانه کردند و سعی کردند این برنامه را بکوبند. در حالی که ما این زمین را بارور کردیم و گل کاشتیم و آن ‌ها برای دیدنش کود پای گل را نشان دادند و این طبیعی بود که واکنش نشان دهند.

سرود نیاز به متخصص موسیقی دارد

بهزاد عبدی آهنگساز، داور و مشاور موسیقی برنامه «همآهنگ» با بیان اینکه هنوز خود را در موسیقی هنرجو می‌دانم گفت: اگر امروز در تلویزیون و در جایگاه داوری هستم خود را وامدار اساتیدی همچون شهرام ناظری و استادشجریان می‌دانم که موجب درخشش هنر این مملکت بودند و همیشه هم وجود خواهند داشت و ما هم شاگرد آن‌ها خواهیم بود.

وی افزود: اول از همه افتخار می‌کنم که خودم یک گروه سرودی هستم و موسیقی را به خاطر سرود یاد گرفتم. وقتی نوجوانان برنامه «هماهنگ» را می‌دیدم یاد خودم افتادم که۹ سالم بود و اولین بار وقتی نوازندگی خلبانی را با سنتور در دستگاه چهارگاه دیدم شیفته موسیقی شدم. سال ‌ها بعد وارد گروهی شدم که استاد نابینایی به نام صدیق گفتار برایمان پیانو می‌زد؛ همه این ‌ها در من جمع شد که یک شبه هنرمند در من بوجود بیاید که کارهای شبه هنری بسازد.

داور برنامه «همآهنگ» با بیان اینکه با شروع مرحله استودیویی به این برنامه پیوسته‌است گفت: غلاوه یر داوری در «هماهنگ» در جایگاه مشاور سعی کردم به این برنامه سمت و سوی درستی بدهم و همه تلاشم را کردم مسیر سرود به سمتی نرود که درست نیست. مفهوم ذهنی عوامل سازنده نیز همین بود و آن‌ها هم به تعریف درستی از سرود رسیده بودند و من هم کنارشان بودم تا تجربیاتم را منتقل کنم.

عبدی ادامه داد: سرود و گروه خوانی از ابتدا در مزارع هنگام درو کردن یا انجام کار گروهی شکل گرفت و در تمام دنیا نیز بدین گونه شکل گرفته است و ما هم می‌خواستیم همان اصالت حفظ شود برای همین اصلا سراغ کارهای نمایشی و نمادین نرفتیم.

داور برنامه «همآهنگ» با اشاره به وجود استعدادها در کوچه پس کوچه‌های شهر، مناطق محروم و روستاها بیان کرد: شاید باور نکنید که ما در روستاها کلی گروه ‌های سرود خوب داریم و این برنامه نشان داد که استعدادهای هنری این کشور نه در ویترین‌هایی که نمایشی است بلکه در روستاها و شهرهای دور است.

وی بیان کرد: از هر اتفاقی که در این برنامه افتاد، خوشحالم به این خاطر که گروه ‌هایی را دیدم که حیرت زده شدم و کارهایی را دیدیم که باعث افتخار من به داشتن چنین گروه ‌هایی شد و سعی کردم به سرود وغایت نهایی هنر خدمت کنم. «همآهنگ» این گروه ‌ها را شناساند تا یک نمایشگر از خوانندگان بوجود آید.

عبدی با اشاره به اینکه در تیم ملی سرود «همآهنگ» یک روز و نصفی کار کرده است و این گروه کر از گروه ‌های حرفه ای هم بهتر بودند، گفت: شاید باور نکنید که این گروه آنقدر مستعد و علاقه‌مند بود که بعد از تمرین ‌هایی که دادیم توانستند بدرخشند.

این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که چگونه باید سرودهای اصیل و استعدادها را شناسایی کنیم گفت: وقتی دهه ۶۰ تلویزیون سرود ما به شرکت در این گروه‌ها غلاقه داشتیم و اساتید ما متخصصین این حوزه بودند. معلم سرود من فردین خلعتبری بود و می‌دانست که چگونه سرود را در مدارس ترویج کند اما الان هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که با داشتن دانش کمی از موسیقی استاد موسیقی یا معلم سرود شود.

وی تصریح کرد: مداح {حق ندارد} نمی‌تواند گروه سرود راه بیاندازد چون حیطه کاری‌اش این نیست. گروه سرود نیاز به موزیسین دارد. در دهه ۶۰ به همین علت سرود ‌های خوبی داشت و آهنگسازانی که اکنون از اساتید موسیقی و شناخته شده هستند در آن زمان کار می‌کردند.

عبدی در ادامه عنوان کرد: سرود یک هنر دم دستی نیست خواهش می‌کنم غیرمتخصصین تقوا داشته باشند و وارد این کار نشوند. چرا ما متخصصان را به سرود راه نمی دهیم و از این هنر در موسیقی استفاده نمی‌کنیم. اگر کارشناس و درس‌خوانده موسیقی وارد این حوزه شود می‌تواند کارهایی را بکند که به نفع بچه‌های مستعد است.

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: ما در گروه سرود ملی کاری که کردیم شاید هر کسی در ۶ ماه آن را انجام می‌داد و در نهایت هم در موقع اجرا پلی بک می‌خواندند اما ما در یک روز و نصفی با بچه ‌هایی که نت نمی دانستند و لهجه ‌های متفاوتی داشتند یک تمرین فوق العاده حرفه ای داشتیم و توانستیم یک اجرای خوب از آن‌ها بگیریم. وقتی می‌گوییم اجرای خوب نه فقط به لحاظ ظاهری بلکه معیار ما اجرای درست موسیقی و در حد گروه کر است.

در ادامه بهزاد عبدی گفت: برنامه سازان «همآهنگ» ابدا روی مفاهیم گل‌درشت و سفارشی تاکیدی ندارند چون هنرمندند و هنر را فارغ از شعار می‌بینند. ما ۳۶ برنامه روی آنتن بردیم که شاید فقط یک برنامه گل‌دشت به حساب آمد و بدلیل اینکه اجرای مطلوبی نداشت کنار گذاشته شد.
وی ادامه داد: در این برنامه تمام آداب و رسومی را که دیدید بی نظیر بودند و اصلا شعاری نبود. هم تهیه کننده و هم کارگردان به این فکر می‌کردند این کار شعاری نباشد. ما نمی توانیم در جامعه تقلید را از بین ببریم . مسلما از این برنامه کپی ‌هایی خواهد آمد اما فکر نمی‌کنم ماندگار باشند.

پخش سرودهای نماهنگ از شبکه‌های تلویزیونی

رضا میرمحرابی مشاور تهیه کننده نیز در ادامه اظهار کرد: در «همآهنگ» گروه ۲۰۰ نفره کار کرده است اما یک نکته برای خودم هم جالب است که امروز تماس ‌های بیشماری از شهرهای مختلفی داشیم و افراد مختلفی با رده ‌های سنی متفاوت مخاطبان ما بودند. این نشان می‌دهد که خانواده یک برنامه خوب دیده است و از آن راضی بوده‌است.

وی افزود: تعارف که نداریم، ببینید چقدر برنامه ‌های نشاط محور داریم. همین که مردم می‌گفتند این برنامه را با خانواده دیدیم و حالمان را خوب می‌کرد، برای ما مایه افتخار است و این یک جمله برای عوامل «همآهنگ» باقیات و صالحات است.
میرمحرابی پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: مدیران شبکه‌ها می‌توانند بین سریال ‌ها، مسابقات ورزشی و غیره چند اجرا از برنامه «همآهنگ» را انتخاب کرده پخش کنند چرا که هم قطعه موسیقی و دلنشین پخش شده است و هم مفاهیم خوبی از میهن دوستی، توجه به اقوام و آداب و رسوم آن‌ها و... ترویج می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha