۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85010441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ درصد روستاهای همدان تخلیه شد

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبر: 85010441
۱۰ درصد روستاهای همدان تخلیه شد

همدان – ایرنا- مشاور امور استان های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: ۱۰درصد روستاهای استان همدان یعنی بالای ۱۳۰روستا تاکنون تخلیه شده است و بدون شک برای حل این چالش اساسی باید چاره اندیشی کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر حمید اخوان روز پنجشنبه در دومین مجمع سلامت استان همدان به دلایل بروز این چالش و تخلیه این روستاها اشاره ای نکرد اما گفت که باید این مهم از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

مشاور اموراستان های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: وزارت بهداشت سهم ۲۵ درصدی از سلامت جامعه را بر عهده دارد و سایر دستگاه های اجرایی نیز باید برای تامین سلامت و بهداشت جامعه نقش داشته باشند .

وی از مهمترین مشکلات استان همدان را کاهش بارش ، تغییرات دمایی، طغیان بیماریها و مهاجرت پذیری عنوان کرد و افزود:آلودگی زیست محیطی، ناتمام ماندن طرحهای ورزشی، کشت سنتی محصولات و تا حدودی روند افزایش اعتیاد از دیگر مشکلات این استان است.

اخوان با اشاره به اینکه باید نیروهای متخصص کشور که هزینه سنگینی برای تربیت آنها هزینه شده است به هر شکل ممکن در کشور حفظ شوند، افزود: استان همدان تاکنون نتوانسته است از ظرفیت ها توسعه ای خودش استفاده کند.

وی یادآور شد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ چاه عمیق غیرمجاز در همدان داریم که منابع آبی استان را در سفره های زیر زمینی تهدید می کند.

مشاور دبیرخانه شورای عالی سلامت با اشاره به اینکه اگر منابع آبی از دست برود، مهاجرت از استان همدان اتفاق می افتد، افزود: دبیرخانه شورای عالی سلامت آمادگی دارد نیازمندیهای بودجه ای استان را بررسی کند.

وی ضرورت و جایگاه مجمع عمومی سلامت در استان ها را یادآور شد و افزود: حتا یکی از عامل اصلی مربوط به مشکلات کمبود آب در استان همدان وقفه در برگزاری این مجمع بود تا در باره این مشکل تصمیم گیری و پیگیری بهتر و جامع تریی انجام شود.

او همچنین گفت: زمان اینکه مسئولان تصمیم بگیرند و مردم اجرا کنند گذشته است، هم اینک باید مردم مطالبه کنند و مسئولان انجام دهند .

بیماری های قلبی همچنان عامل اصلی مرگ ومیر در ایران

مدیرکل بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت هم در سخنانی گفت: بیماریهای قلبی و عروقی ، سرطان، تنفسی و دیابت از علل مهم مرگ و میر در کشور است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: با انجام غربالگری ناشنوایی تعداد افرادی که نیاز به مدارس استثنایی دارند بشدت کاهش یافته است.

کوروش اعتماد گفت: در سال ۲۰۲۰در درمان شکستگی ناشی از پوکی استخوان ۱۸هزار میلیارد تومان هزینه شد در حالیکه امکان داشت با ۳۰۰ میلیارد تومان برای هزینه های تشخیصی و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیماری ، هزینه هایی به مراتب کمتری را به کشور تحمیل کرد.

نقش پررنگ تغذیه درارتقای سلامت عمومی

استاندار همدان هم در این نشست در سخنانی مساله تغذیه و نقش آن در ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه را یادآور شد و گفت: امروهز تحقیقات پزشکی و بهداشتی نشان داده که مناشا بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی و یا قلبی و عروقی ناشی از عادات نامناسب و کم توجهی به مساله تغذیه است.

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار داشت: به عنوان نمونه اگر سبوس گیری در کارخانه های آرد کمتر و در این راستا نظارت و کنترل بیشتری انجام شود می تواند به کاهش برخی بیماریها کمک شایانی کند.

وی با اشاره به تعداد بالای افراد دیابتی پیشنهاد کرد: بهتر است علاوه بر دستگاه فشار خون در کنار پزشکان یک دستگاه کنترل قند خون نیز استفاده شود تا بتوان بیماری دیابت را که امروزه یکی از عوامل موثر مرگ و میر در کشورمان است را کنترل کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha