۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84491812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۳۶ هزار تن حبوبات دیم در کردستان تولید شد

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی گذشته ۳۶ هزار و ۴۵۷ تن حبوبات دیم شامل نخود، لوبیا و عدس در این استان تولید شده است.

محمدصالح احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زراعت حبوبات در راستای رعایت الگوی کشت مناسب در اراضی دیم استان همواره در تناوب با محصولات دیگر قرار می‌گیرند، اظهار داشت: سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی دیم استان به کشت حبوبات اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: طی سال زراعی گذشته (مهر ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰)، ۹۶ هزار و ۹۸ هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت حبوبات دیم شامل نخود، لوبیا و عدس رفت و ۳۶ هزار و ۴۵۷ تن از این محصولات هم برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در سال زراعی مذکور سطح ۱۴ هزار و ۹۶ هکتار کشت مکانیزه حبوبات ترویج شد که این میزان نسبت به سال زراعی ماقبل آن ۴۶ درصد رشد داشته است.

احمدی با اشاره به اینکه کشت پاییزه و انتظاری حبوبات هم در سطح چهار هزار و ۶۷۱ هکتار ترویج شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۲۸۵ درصد رشد داشت، گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در کشت حبوبات ترویج کشت ارقام جدید و پابلند مناسب برداشت مکانیزه و ترویج تغذیه اصولی و کودهای آلی و بیولوژیک است.

وی سطح زیرکشت جو آبی و دیم در استان را ۳۲ هزار و ۶۱۲ هکتار خواند و یادآور شد: امسال ۲۱ هزار و ۱۰۶ تن جو از اراضی آبی و ۲۰ هزار و ۱۱۴ تن هم از اراضی دیم برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان عملکرد جو آبی را چهار تن در هکتار و جو دیم را یک تن در هکتار خواند و اظهار داشت: ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هم به کشت گندم اختصاص داشت که در مجموع ۵۰۲ هزار و ۷۵۰ تن از این محصول استراتژیک در استان تولید شد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۴۴۲ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و مابقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است که در سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، ۵۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد؛ امسال  بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید و ۲۸۰ هزار و ۲۲۵ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha