۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84491033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش کرونا با تزریق واکسن؛ کوتاهی نکنید

۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
کد خبر: 84491033
کاهش کرونا با تزریق واکسن؛ کوتاهی نکنید

رشت - ایرنا - واکسیناسیون در کنار رعایت توصیه های بهداشتی راهکار عمومی کارشناسان بهداشتی برای کاهش قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و رهایی از شر این بیماری است؛ تا جاییکه تزریق واکسن کرونا امروز به عنوان یک مسئولیت اجتماعی قلمداد شده و تردید و تعویق آن جایز نیست.

ویروس کرونا افزون بر ۱۹ ماه است که هیچ نقطه ای از جهان را در امان نگذاشته است، در این مدت لطمات جبران ناپذیر فراوانی به تمامی عرصه ها وارد و دردسرهای زیادی ایجاد کرده، خانواده های زیادی را در فقدان عزیزانشان به سوگ نشانده است و غم بزرگی را تا ابد به جا گذاشته است. این ویروس تاکنون قدرت خود را در پنج جهش به همه نشان داده به طوری که در آخرین خیز به نام کرونا دلتا آسیب های بیشتر جانی و مالی به جا گذاشت.

از آرام شدن موج پنجم در کشور و از جمله گیلان و کاهش تدریجی فوتی های کرونا حدود یک ماهی میگذرد که بسیاری از کارشناسان بهداشتی عامل آن سرعت در واکسیناسیون عمومی اعلام کرده اند.

از آغاز شیوع ویروس کرونا و ابتلای عمومی و فضای پر از استرس ابتلای اعضای خانواده ها تقریبا کشف واکسن و دستیابی به آن به یک آرزوی مهم تبدیل شده بود، آرزویی که تقریبا بعد از یک سال بارقه های امید آن در ایران نیز تابید تا اینکه تزریق واکسن کرونا از اوایل بهمن ماه سال گذشته ابتدا با واکسیناسیون پزشکان و کادر بهداشت و درمان در کشور آغاز شد و با سایر گروه های هدف ادامه یافت.

کادر درمان گیلان نیز خوشبختانه از این قافله عقب نماند و از همان ابتدا شاهد اجرایی شدن فاز نخست تزریق در این صنف زحمتکش در استان شدیم و پس از آن نیز نوبت به گروه های هدف بعدی رسید. در ابتدا عده ای برای تزریق واکسن تعلل می کردند اما بعد از گذشت مدتی تمایل افراد برای واکسیناسیون بیشتر شده تا جایی طی ماه های گذشته بیشتر پایگاه های واکسیناسیون مملو از جمعیت بود اما اکنون بدون ازدحام کار واکسیناسیون در مراکز انجام می شود.

در بازدید میدانی که از تعداد دیگر مراکز واکسیناسیون شهرستان رشت انجام شد تسریع در فرآیند تزریق واکسن، به حداقل رسیدن زمان مراجعه تا دریافت واکسن با میانگین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و نظم در مقایسه با ماه های قبل کاملا مشهود است.

مرکز چمران یکی از مراکز واکسیناسیون در شهرستان رشت است که معطلی برای دریافت واکسن وجود ندارد، در این مرکز در برخی از روزها نوبت اول و دوم واکسن کرونا و در برخی روزها نیز یک نوبت واکسن تزریق و البته قبل از آن اطلاع رسانی انجام می شود.

با اجرایی شدن واکسیناسیون عمومی گروه سنی ۱۲ سال به بالا در مراکز واکسیناسیون، الان دیگر همه گروه های سنی در این مراکز مشاهده می شوند، اما این روزها دانش آموزان بیش از هر گروه سنی در پایگاه ها جلب توجه می کنند.

امیرضا مددی ۱۲ ساله دانش آموز پایه هفتم که به همراه مادر برای تزریق واکسن کرونا به مرکز چمران مراجعه کرده به خبرنگار ایرنا، گفت: از اینکه نوبت تزریق واکسن برای دانش آموزان رسیده خوشحالم و بدون ترس آماده ام تا واکسن را دریافت کنم.

مادرش نیز گفت: پسرم چند روزی است که اصرار دارد هر چه سریعتر واکسن کرونا را تزریق کند و امروز برای انجام این کار مراجعه کرده ایم.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان که برای دریافت دز دوم واکسن کرونا آمده بود به خبرنگار ایرنا، گفت: خدارو شکر که پایگاه ها خیلی نظم گرفته و خلوت شده زمانی که برای دز اول به این مرکز آمده بودم چند ساعت منتظر ماندم اما امروز کمتر از ۱۵ دقیقه کارم تمام شد.

این خانم تقریبا ۴۵ ساله اظهار داشت: از ترزیق واکسن کرونا می ترسیدم و ابتدا تصمیمی برای این کار نداشتم اما زمانی که یکی از بستگان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد از ابتلا ترسیدم و تصمیم گرفتم واکسن برنم.

او از افرادی که تاکنون واکسن کرونا را دریافت نکرده اند خواست تا برای تزریق واکسن اقدام کنند و از واکسن علیه کرونا نترسند از بیماری و عوارض آن هراس داشته باشند.

دریافت اطلاعات غلط؛ عامل ترس از تزریق واکسن

یک روانشناس بالینی در پایگاه چمران رشت برای مشاوره و پاسخ به سئوالات مراجعه کنندگان، مستقر است، کدام واکسن بهتر است؟ به خانواده خودتان کدام یک از واکسن ها را توصیه می کنید؟ واکسیناسیون عوارض دارد و دانش آموزان واکسن بزنند؟ از جمله سئوالاتی است که از این روانشناس پرسیده می شود.

فاطمه عسکری با اشاره به ترس برخی مردم از عوارض دریافت واکسن کرونا گفت: دریافت اطلاعات غلط از شبکه های اجتماعی عامل ترس از دریافت واکسن کرونا است.

وی با بیان اینکه بیشتر مراجعه کنندگان اطلاعات درست و جامع از واکسن کرونا ندارند، اضافه کرد: اکثر افراد ترس تزریق واکسن کرونا ندارند بلکه ترس شان از عوارض تزریق واکسن است که راهنمایی ها و مشاوره های لازم به آنان انجام می شود.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: ترس از عوارض تزریق واکسن برای افرادی که دز اول واکسن را زده اند حتی تا دریافت دز دوم وجود دارد و در تماس های تلفنی که با من دارند، با مشاوره ترس شان را کاهش می دهیم.

وی از مردم خواست تا اطلاعات درباره واکسن کرونا را از سایت های معتبر و سایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مرکز بهداشت استان دریافت کنند تا دچار واکسن هراسی نشوند.
عسکری ادامه داد: به مراجعه کنندگان می گویم بر اساس مطالعات، همه واکسن ها یکسان است مگر اینکه در آینده اطلاعات جدیدی اعلام شود.

به گفته وی بسیاری از مردم معمولا به دنبال این مشاوره ها با آرامش واکسن دریافت می کنند.

بهترین واکسن، در دسترس ترین آن است

پزشک مستقر در پایگاه چمران رشت نیز با بیان اینکه واکسن ها تفاوتی با هم ندارند و مردم نباید در انتخاب واکسن دچار وسواس باشند، گفت: بهترین واکسن در دسترس ترین آن است.

دکتر علی غریب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همانطوری که بارها گفته شد تزریق واکسن از ابتلای شدید بیماری می کاهد و مرگ و میر و ابتلا را به شدت کاهش می دهد بنابراین تزریق واکسن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ضروری است.

وی بیان داشت: کسانی که در تزریق واکسن تعلل می کنند لازمست تا با افرادی که بیماری کووید ۱۹ را گرفته اند و از مرگ نجات یافته اند، در مورد سختی های این بیماری بپرسند آنوقت برای تزریق واکسن اقدام می کنند که مواردی این چنینی در این مرکز داشتیم.

این پزشک دریافت اطلاعات غلط از شبکه های مختلف مجازی را از دلایل امتناع برخی برای تزریق واکسن عنوان کرد و افزود: مردم اخبار و اطلاعات درباره بیماری کووید ۱۹ و تزریق واکسن کرونا را از منابع معتبر دریافت کنند.

نظم در سامانه و تسریع در ارسال پیامک به ثبت نام کنندگان

سیده مرسم جوادزاده ناظر واکسیناتور مرکز چمران رشت نیز با تشریح روند دریافت واکسن از مرکز بهداشت، کد گذاری و پذیرش و ثبت اسامی گفت: طی هفته های اخیر تزریق واکسن با نظم انجام می شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی نظم در سامانه ثبت نام و ارسال سریع پیامک به ثبت نام کنندگان درباره زمان و مکان تزریق واکسن را یکی از دلایل نظم در مراکز واکسیناسیون عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون مردم می دانند که بدون پیامک نباید مراجعه کنند.

واکسن به اندازه کافی در دسترس است

مسئول پایگاه واکسیناسیون چمران رشت و مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: میزان واکسن کرونا زیاد است طی هفته های اخیر هیچ ازدحامی نداریم و مردم با آرامش واکسن دریافت می کنند.

دکتر عادل کرم زادگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش مراکز واکسیناسیون در استان گیلان از جمله در مرکز شهرستان رشت اظهار داشت: فعالیت مراکز تزریق واکسیناسیون هر روز مرتب در شبکه های مجازی اطلاع رسانی می شود و سردرگمی هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز فعالیت پایگاه ها هر روز متغیر بوده اما از قبل اطلاع رسانی انجام می شود افزود: سالن ملوان، چمران، یادگار امام رشت، مهدیه و خودرویی چوکام از مراکز تجمیعی شهرستان رشت هستند ضمن اینکه مراکز اقماری هم در مساجد و محلات فعالیت دارند.

واکسن ها بی عارضه هستند

پزشکان و مسئولان بهداشتی گیلان می گویند واکسن ها بی عارضه هستند و تنها عوارضی جزئی شامل تب و بدن درد در برخی از افراد بروز می کند و جای نگرانی و ترس از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: واکسن ها بی عارضه هستند، واکسن ها از ویروس های کشته شده و یا قطعاتی از ویروس ها هستند و عوارض شان آنقدر ناچیز است که می توانیم بگوییم وجود ندارد.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: عوارض جزئی مانند تب و بدن درد طبیعتا در تزریق واکسن ها وجود دارد ضمن اینکه افرادی که سیستم ایمنی فعال تری دارند بعد از تزریق واکسن بیشتر تب می کنند بنابراین باید خوشحال باشند.

واکسیناسیون نوبت اول در گیلان به بیش از ٧٢ درصد رسید

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار تا سه شنبه گذشته، افزون بر یک میلیون و 540  هزار نفر در گیلان دز نخست واکسن کرونا را زدند که  بیش از ٧٢ درصد از جمعیت واجد شرایط را شامل می شود.

دکتر حسن رخ شاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزون بر 550 هزار نفر نیز در گیلان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که ۲۶ درصد افراد واجد شرایط است.

وی یادآور شد: در این مدت واکسیناسیون افزون ٧٧ هزار نفر از گروه سنی ١٢ تا ١٨ سال در استان گیلان واکسینه شدند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال به زبان فارسی و انگلیسی برای همه‌ ایرانیان اظهار داشت: افرادی که یک یا ٢ دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند می‌توانند با ثبت نام در سامانه سلامت کارت واکسن دیجیتال فارسی را به رایگان دریافت کنند. 

وی بیان داشت: برخی محدودیت‌ ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیتهای مشاغل و اصناف به زودی برای دارندگان کارت واکسن دیجیتال فارسی برداشته خواهد شد.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه اکنون متولدین ۱٣٨٨ و قبل از آن امکان ثبت‌ نام و دریافت واکسن دارند، افزود: این گروه های سنی برای واکسیناسیون باید در آدرس اینترنتی http://salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک ، شهرستان املش هفته گذشته آبی شده بود و شهرستان رضوانشهر نیز از وضعیت زرد کرونایی خارج و از امروز به رنگ آبی درآمد.

تعداد شهرستان های زرد کرونایی نیز به ۱۵ شهرستان رسید و به این ترتیب رودسر، آستانه اشرفیه، رشت ، خمام، رودبار، تالش، آستارا و لنگرود از وضعیت نارنجی کرونایی خارج و زرد شدند. ضمن اینکه پیش از این شهرستان های صومعه سرا ، لاهیجان ، سیاهکل، شفت، ماسال، فومن، بندرانزلی در رنگ بندی زرد قرار داشتند.

با خیز پنجم کرونا و افزایش بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان از اوایل تیرماه امسال پس از مدت کوتاهی تمام شهرستان های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت اما از اوایل شهریور ماه با کاهش بستری ها شهرستان های قرمز از نقشه کرونایی خارج و به تدریج به رنگ نارنجی، زرد و آبی در آمد.

در موج پنجم کرونا تعداد بستری های مبتلا به بیماری کووید ١٩ به نزدیک ٢ هزار و ١٠٠ نفر رسیده بود اما  از اوایل شهریور ماه روند نزولی گرفت و بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون ۳۸۲ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند که حال عمومی ۶۸ بیمار بدحال می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha