۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84351140
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش آمار مبتلایان کووید ۱۹ گیلان نویدبخش اما شکننده

رشت - ایرنا - سیر نزولی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان که از چند هفته اخیر شتاب گرفته، طی ۲۴ ساعت گذشته به کمترین میزان خود طی حدود یک ماه و نیم گذشته رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در شبانه روز گذشته ۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری شدند، این درحالی است که با آغاز موج چهارم کرونا در این استان از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت روزانه به طور میانگین بیش از ۴۰۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری می شدند.

۳۱ فروردین ماه امسال در موج چهارم شیوع کرونا به دلیل بی توجهی به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و دید و بازدیدهای نوروزی، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان به یک هزار  و ۵۰ نفر نیز رسیده بود، ضمن اینکه ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند.

طی هفته های اخیر آمار بستری مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان روند کاهشی یافت، بر اساس آمار دریافتی امروز ۱۱ خرداد  ، هم اکنون ۲۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها گیلان بستری بوده و ۷۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند.

کارشناسان بهداشتی گیلان همراهی مردم و حساسیت آنان در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را از دلایل کاهش آمار بستری های روزانه مبتلا به کرونا در استان عنوان می کنند و با توجه به شکنندگی بیماری کرونا خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه بیماری کرونا در این استان روند نزولی را طی می کند، اظهار داشت: برای ادامه این روند پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید با دقت توسط همه رعایت شود.

دکتر ارسلان سالاری اظهار داشت: ویروس کرونا علاقه زیادی به تجمعات دارد، لذا از دورهمی های خانوادگی و سایر تجمعات باید خودداری شود ضمن اینکه در بیرون از منزل باید حتما از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی رعایت شود.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین انتخابات رئیس جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطر نشان کرد: در فعالیت های انتخاباتی ،  پروتکل های بهداشتی باید با حساسیت و دقت مراعات شود.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز بیان کرد: سیر نزولی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر شتاب گرفته و با بستری روزانه ۵۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، به کمترین میزان بعد از نوروز امسال رسیده است.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: هم اکنون ۲۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که در مقایسه با یک هفته گذشته نزدیک به ۷۰ نفر کاهش یافته است که البته در مقایسه با اواخر فروردین در اوج موج چهارم با بستری بیش از یک هزار و ۵۰ بستری کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

وی با تاکید بر ضرورت استمرار رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت شکننده بیماری کرونا در گیلان توصیه های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات پیش رو از مردم خواست تا از برگزاری دورهمی های خانوادگی به طور جدی خودداری کنند تا روند نزولی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان ادامه یابد.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان از مردم خواست تا در صورت مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سر درد و بدن درد شدید و  ناراحتی‌های تنفسی، به مراکز بهداشتی مراجعه تا مشاوره های لازم را دریافت کنند.

واکسیناسیون ۱۵۵ هزار نفر در گیلان علیه کرونا

با آغاز طرح واکسیناسیون کرونا در گیلان تاکنون، ۱۵۵ هزار نفر از گروه های هدف از جمله کادر بهداشت و درمان، جانبازان شیمیایی، سالمندان بستری در مراکز بهزیستی و بیماران خاص، سالمندان بالای ۸۰ سال و گروه سنی بالای ۷۰ سال در این استان علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند.

کاهش آمار مبتلایان کووید ۱۹ گیلان نویدبخش اما شکننده

هم اکنون واکسیناسیون گروه های سنی ۷۰ سال به بالا در شهرها و بالای ۶۰ سال در روستاهای استان گیلان در حال انجام بوده و بر اساس آخرین آمار، ۴۳ پایگاه ثابت و سیار برای تزریق واکسن کرونا در این استان فعال است.

تاکنون از ۵۵ هزار سالمند بالای ۸۰ سال گیلان، نزدیک به ۳۶ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت کردند، ۲۳ هزار نفر از ۳۹ هزار سالمند ۷۹ - ۷۵ سال و ۳۱ هزار نفر از افزون بر ۵۹ هزار نفر در گروه سنی ۷۴ - ۷۰ سال در این استان علیه کرونا واکسینه شدند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا با اولویت و بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در این استان در حال انجام است و مردم نگران نباشند، اظهار داشت: گروه های هدف با ثبت نام در سامانه سلامت و با دریافت پیامک "از محل و زمان تزریق" به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی از گروه های هدف واکسیناسیون خواست تا برای پیشگیری از ازدحام،  بدون دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان استان گیلان شامل لاهیجان، لنگرود، املش، صومعه سرا، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، تالش، آستارا و سیاهکل زرد هستند.

همچنین بر اساس گزارش این سامانه شهرستان های آستانه اشرفیه، رودسر، رودبار، بندرانزلی و رشت و شهرستان جدید «خمام» در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۳۶ نفر  و تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha